Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 september

    CNH delas upp

    Industrigruppen CNH, med varumärken som New Holland och Iveco, är på väg att delas upp i två separata bolag. Målet är att avknoppningen ska leda till kraftigt ökade vinster och en ny börsintroduktion om några år.

     CNH:s lantbruks- och lastbilsdivision är på väg att delas upp i två separata bolag.
    CNH:s lantbruks- och lastbilsdivision är på väg att delas upp i två separata bolag. FOTO: Emmanuel Bourgois

    Det avknoppade bolaget är tänkt att inkludera CNH:s vägburna verksamhet, och ska i grund och botten bestå av företagets buss- och lastbilstillverkning med varumärken som Iveco, Iveco Bus och Heuliez Bus, samt även motortillverkaren FPT.

    Enligt CNH omsatte verksamhetsområdet drygt 13 miljarder dollar förra året.

    Om allt går enligt planerna ska avknoppningen slutföras redan under 2021, förutsatt att förslaget går igenom på den extra bolagsstämma som är inplanerad under nästa år.

    Målet är sedan att det avknoppade bolaget ska börsintroduceras samma år som det skapas.

    Ska gynna tillväxten

    Den andra företagsdelen, som beskrivs som företagets off-road segment, kommer i sin tur att bestå av bolagets lantbruks- och entreprenadmaskiner, med varumärken som Case, New Holland och Steyr. Detta verksamhetsområde omsatte totalt 15,6 miljarder dollar förra året, och kommer även fortsättningsvis att kunna få sina motorer från FPT, via ett åtagande från motortillverkaren.

    Avknoppningen följer tidigare mönster i branschen, där konkurrenten Volkswagen så sent som i år valde att knoppa av sin buss- och lastbillstillverkning i det nya bolaget Traton, där MAN och Scania ingår.

    Målet för CNH är att uppdelningen ska gynna tillväxten, och leda till kraftigt ökade vinster i de båda bolagen.

    Detta ska bland annat åstadkommas genom att de båda bolagen får de förutsättningar som krävs för att de ska kunna bli ledande i sina respektive branscher. Men för att nå dit planerar företaget även för omfattande investeringar.

    Som ett led i sin vilja att växa har CNH tidigare meddelat att bolaget går in med 250 miljoner dollar i den amerikanska lastbilstillverkaren Nikola, som utvecklar lastbilar som bygger på vätgasteknik.

    Fakta: CNH Industrial

    Företagsgruppens historia sträcker sig tillbaka till 1999 då Fiat köpte Case för att införliva bolaget med New Holland, i det som kom att bli CNH Global, ett av världens ledande bolag på jordbruks- och entreprenadmaskiner.

    CNH Industrial bildades så sent som 2013, genom en sammanslagning av CNH Global och Fiat Industrial, med varumärken som Iveco och FPT.

    Den nya företagsgruppen har sedan dess växt genom en rad förvärv, där bland annat Kongskilde köptes 2016.

    Källa: CNH Industrial

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen