Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 14 juni 2018

    Claas hjullastare får Sverigepremiär

    Claas presenterade sina hjullastare på Agritechnica förra hösten och de första maskinerna har nu nått Sverige. ATL har fått en snabb titt inför premiärvisningen som sker på Borgeby fältdagar.

    Hjullastarna som tillverkas i ett samarbete med tyska Liebherr, består av tre storleksklasser med maskinvikter på mellan fem och 19,5 ton.

    – Det är de två mindre serierna som i första hand är aktuella för den svenska marknaden, säger Marcus Jönsson, produktchef på Swedish Agro Machinery.

     Claas hjullastare får svensk premiär på Borgeby. De består av tre modellserier varav de två minsta är aktuella för den svenska marknaden.
    Claas hjullastare får svensk premiär på Borgeby. De består av tre modellserier varav de två minsta är aktuella för den svenska marknaden. FOTO: Anders Nilsson

     Den hydrostatiska framdrivningen möjliggör att motorn kan placeras på tvären bakom bakaxeln på mellanserien.
    Den hydrostatiska framdrivningen möjliggör att motorn kan placeras på tvären bakom bakaxeln på mellanserien. FOTO: Anders Nilsson

    Den lilla serien består av två modeller, med maskinvikter på 5,6 respektive 5,2 ton. Transmissionen är hydrostatisk med två hastighetsområden. De tvärställda Yanmar motorerna har motoreffekter på 68 och 63 hästkrafter.

    – Det är maskiner som lämpar sig väl för materialhantering och utfodring med sina kompakta mått, säger Marcus Jönsson.

    Bra bränsleekonomi

    Totalhöjden ligger under 2,5 meter med en vändradie under 4,5 meter. Lastaggregatet är koniskt utformat och smalnar av bakåt för att förbättra sikten från förarplatsen.

    Mellanseriens tre modeller ligger på maskinvikter mellan 12,6 och 14,3 ton. Här sitter fyrcylindriga DPS motorer med motoreffekter på mellan 140 och 167 hästkrafter. Motorerna uppfyller utsläppskraven enligt Steg 4 med dieselpartikelfilter, kombinerat med oxidationsfilter och SCR-teknik. Motorerna är tvärställda och sitter placerade bakom bakaxeln, vilket ger god viktfördelning. Kylsystemet är placerat mellan förarhytten och motorn och tar in luften uppifrån och blåser den varma luften bakåt över motorn.

     Lastaggregatet med P-länkage erbjuder fri sikt över redskapet.
    Lastaggregatet med P-länkage erbjuder fri sikt över redskapet. FOTO: Anders Nilsson

     De koniskt utformade lastararmarna ger en bättre översikt över lastaggregatet.
    De koniskt utformade lastararmarna ger en bättre översikt över lastaggregatet. FOTO: Anders Nilsson

    Mellanserien har hydrostatiskt driven transmission med en axialkolvpump och två hydrostatmotorer. I hastigheter över 16 kilometer i timmen kopplas en av motorerna ifrån och hastigheten kan ökas med bibehållet motorvarvtal.

    – Den hydrostatiska framdrivningen ger full dragkraft och högre hastighet vid lägre motorvarvtal. Det ger bättre bränsleekonomi, säger Marcus Jönsson.

    Ny aktör

    Mellanmodellerna kan levereras med två typer av lastaggregat. Z-länkaget erbjuder större brytkraft, medan P-länkaget erbjuder bättre sikt över lastaggregatet. P-länkaget kan också erhållas med två längder på lastararmarna. Med långa armar ökar räckvidden och man når fri höjd under skopbotten på nästan 4,3 meter.

    På utrustningslistan finns integrerat vågsystem, automatisk skopåtergång, minnesfunktioner för lastaggregatets höjd och arbetsbelysning som styrs av lastaggregatets position. Mellanmodellerna kan också utrustas med hjul upp till 750/60 R26.

    – Man skall så klart vara ödmjuk när det gäller att slå sig in på en marknad som domineras av ett fåtal märken. Men med ett modellprogram anpassat för lantbruk är jag övertygad om att vi kan bli ett intressant alternativ i lastaraffären för lantbruk och maskinstationer, säger Marcus Jönsson.

    LÄS OCKSÅ: JCB släpper nytt mångsidigt redskapLÄS OCKSÅ: Nya TM 420 blir störstLÄS OCKSÅ: Han satsar på ellastare

     Långa lastararmar ger god räckvidd och lyfthöjd.
    Långa lastararmar ger god räckvidd och lyfthöjd. FOTO: Anders Nilsson

     Lastaggregatet har enspaksmanövrering med tum-joystick för manövrering av tredje och fjärde funktion.
    Lastaggregatet har enspaksmanövrering med tum-joystick för manövrering av tredje och fjärde funktion. FOTO: Anders Nilsson

    Läs mer om

    Till toppen