Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 maj 2018

    Claas Arion 660 – en lättmanövrerad traktor med boost

    Claas Arion-serie fick en uppgradering under förra året. Nytt är bland annat framaxel och framaxelfjädring och en ny 12 tums pekskärm med ny grafik.

    ATL har kikat in under skalet och testat den nya toppmodellen Arion 660 som med powerboost ger 205 hästkrafter.

     Claas Arion 660 var en av kandidaterna till Tractor of the Year 2018. Det är toppmodellen i Arion serien med sina 205 hästkrafter.
    Claas Arion 660 var en av kandidaterna till Tractor of the Year 2018. Det är toppmodellen i Arion serien med sina 205 hästkrafter. FOTO: Hans Dahlgren

    Motorn på Arion 660 är en DPS-motor på 6,8 liter och turbo med variabel geometri. Maximal effekt ligger på 185 hästkrafter som med powerboost når 205 hästkrafter. Avgaskrav enligt steg 4 klaras med hjälp av EGR teknik, dieseloxidations- och dieselpartikel filter och slutligen SCR katalysator för att ta hand om kväveoxiderna. Motorhuven öppnas i ett stycke med endast två små sidopaneler. Stort plus är den eleganta lösningen för att öppna upp kylarpaketen för rengöring.

     Full pott. Med ett enkelt handgrepp öppnas hela kylarpaketet för rengöring.
    Full pott. Med ett enkelt handgrepp öppnas hela kylarpaketet för rengöring. FOTO: Hans Dahlgren

    CLAAS använder sin egen steglösa transmission, som på Arion 660 har modellbeteckningen EQ 220. Den har två grupper som också växlar funktionen för de båda hydrostatenheterna. Den enhet som i lågområdet arbetar som pump fungerar i högområdet som motor och vice versa. Manövreringen har tre virtuella hastighetsområden som man väljer mellan med två knappar på manöverpanelen.

    Hydraulflödet ligger på beskedliga 110 liter per minut, som mot tillägg på knappt 5000 kronor kan uppgraderas till 150 liter. Maximalt antal hydraulventiler är fyra bak och två mittmonterade för frontlastare eller frontlyft. Utskjutet för hitchkroken stjäl en ventil bak men plus för elegant rördragning och tydligt märkta kranar. I Cebis-skärmen kan man också fritt välja vilket reglage i hytten som skall manövrera respektive ventil.

    Förarhytten upplevs som rymlig och den höga placeringen skapar god sikt. Framför allt sikten nedåt/bakåt är mycket bra.

     Claas hytten har fyrpunktsfjädring, med en spiralfjäder i varje hörn. Trots detta upplevs fjädringen som något stötig.
    Claas hytten har fyrpunktsfjädring, med en spiralfjäder i varje hörn. Trots detta upplevs fjädringen som något stötig. FOTO: Hans Dahlgren

    Hytten har fyrpunktsfjädring och förväntningarna var stora på detta, men tyvärr upplevs den ändå som stötig. Den kan ställas in i tre lägen, detta är dock ett verkstadsjobb.

    Manöverreglagen har verklig Claas-känsla. Allt är välplacerat och precist och armstödet med multifunktionsspak och placering tillhör det bästa som marknaden kan erbjuda.

     Körspaken har en speciell utformning men ligger ytterst väl i handen. Cebis skärmen har också tydlig grafik och enkla överskådliga möjligheter till inställning.
    Körspaken har en speciell utformning men ligger ytterst väl i handen. Cebis skärmen har också tydlig grafik och enkla överskådliga möjligheter till inställning. FOTO: Hans Dahlgren

    En av de stora nyheterna är den nya Cebis-skärmen med ny programvara. Den har en klar och tydlig grafik och inställningar av hydraulik och transmission är enkla att utföra men tyvärr når den riktigt inte hela vägen fram. Claas har valt att göra den till en ren ”traktorskärm”, när de flesta av konkurrenterna har integrerad autostyrning och Isobus-manövrering.

    Slutomdömet är att det är en lättkörd bekväm traktor som trots några skönhetsfläckar kan vara ett gott köp.

     En av nyheterna på Arion är framaxeln. Två snedställda cylindrar fjädrar av framaxeln och möjliggör pendling.
    En av nyheterna på Arion är framaxeln. Två snedställda cylindrar fjädrar av framaxeln och möjliggör pendling. FOTO: Hans Dahlgren
     Claas har sinne för detaljutformning. Rördragning bak och placering av hydraulkopplingar är föredömlig.
    Claas har sinne för detaljutformning. Rördragning bak och placering av hydraulkopplingar är föredömlig. FOTO: Hans Dahlgren

    Fakta Claas Arion 660 Cmatic

    Namn och pris

    Claas Arion 660 Cmatic

    Grundpris: 1 423 935 kr

    Pris provkört ex: 1 983 915 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: DPS (steg 4)

    Antal cylindrar/volym: 6/6,8 l

    Maxeffekt (enl. ECE R120): 136 kW/185 hk

    Med boost: 151 kW/205 hk

    Max vridmoment: 833 Nm / 1500 rpm

    Transmission: steglös

    Kraftuttag: 540/1000 rpm

    Hydraulflöde: 110 (extra 150) liter per minut

    Vikt: 7860 – 8335 kg

    Tillåten totalvikt: 12 500 kg

    Längd: 4 818 mm

    Höjd: 3 050 mm

    Hjulbas: 2 820 mm

    Standarddäck bak: 710/60 R42

    Standarddäck fram: 600/65 R28

    Volym bränsletank: 370 liter

    Pris tillbehör

    Navigationsdator: 49 635 kr

    S10 terminal: 47 880 kr

    (för autostyrning)

    Autopilot modul: 31 950 kr

    Frontlyft med lägesreglering: 34 920 kr

    Fjädrande framaxel: 46 350 kr

    (med skivbromsar)

    Hydraulflöde 150 liter: 4 860 kr

    Plus

    Mycket god sikt

    Mycket god åtkomlighet för kylpaket

    Körspak

    Armstöd med manöverkonsol

    Minus

    Dyr autostyrningslösning

    Cebis en ren traktorskärm

    Lågt hydraulflöde

    Inget individuellt låssystem

    Garanti & service

    Fem års Maxicare garanti.

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte hydraulik: 1500 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 24,6

    Kronor per hästkraft: 6 946

    Kronor per kilo traktor: 171

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    Relaterade artiklar

    Till toppen