Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 september

    Charmig men törstig bergsget

    Malmö

    Det limegröna charmtrollet klättrar som en bergsget över stock och sten. Men trots oemotståndlig retrokaraktär och goda

    terrängegenskaper har nya Suzuki Jimny en del problem som gör den till ett tveksamt köp. Säkerhetsbetyget är ett klart minus.

     Den platta motorhuven med de runda lyktorna, de utbyggda hjulhusen och tröskelskydden är svåra att motstå.
    Den platta motorhuven med de runda lyktorna, de utbyggda hjulhusen och tröskelskydden är svåra att motstå. FOTO: Ia Wadendal

    Fjärde generationens Suzuki Jimny lever upp till sin kultstatus. Det höga och fyrkantiga lilla offroad-fordonet bjuder på gammaldags interiör med enkla detaljer och lättfattliga knappar. Nåväl, eftersom jag kör en bil med Inclusive-utrustning så ingår det också en sjutumsskärm med den infotainment man behöver.

     Interiören är gammaldags med enkla detaljer och lättfattliga knappar. Den här bilen har dock Inclusive-utrustning med en sjutumsskärm.
    Interiören är gammaldags med enkla detaljer och lättfattliga knappar. Den här bilen har dock Inclusive-utrustning med en sjutumsskärm. FOTO: Ia Wadendal

    Jimny är en bil som väcker uppmärksamhet – det är inte bara den limegröna lacken som får folk att börja le och göra tummen upp. Förmodligen är det också något som tilltalar med en bil som påminner om hur det såg ut på vägarna för 30 år sedan. Man blir nostalgisk, helt enkelt. Även ATLs motorreporter har svårt att låta bli att falla i farstun.

    Terrängegenskaperna bäst

    Det är bara att erkänna – jag är uppväxt på landet med en pappa som älskade klassiska bilmodeller och det sitter i. Allt som är retro får hjärtat att mjukna. Och det är så många retrodetaljer i Suzuki Jimny att det är mycket svårt att stå emot charmen. Den platta motorhuven med de runda lyktorna och de utbyggda hjulhusen och tröskelskydden. Att en av karossfärgerna heter ”Jungle green” är också en humörhöjare. Bara för att nämna något.

    Men det som är retrobilens absoluta fördel är terrängegenskaperna. Den tar sig fram även där vägar inte finns och eftersom den är hög och smal funkar det bra att köra på embryon till skogsstigar. Jimny är stryktålig som få och räds varken branta grustag, hisnande utförslut eller fällda trädgrenar.

     Suzuki Jimnys stora fördel är terrängegenskaperna och den räds varken branta grustag, hisnande utförslut eller fällda trädgrenar.
    Suzuki Jimnys stora fördel är terrängegenskaperna och den räds varken branta grustag, hisnande utförslut eller fällda trädgrenar. FOTO: Ia Wadendal

    Bilen är rambyggd, har vridstyva upphängningar både fram och bak och det är mycket enkelt att koppla om den vanliga fyrhjulsdriften till lågväxel. Jag testar bilen i oländig terräng i skogen och i branta backar – och den klättrar lika villigt som en bergsget. När ena hjulet åker upp på ett hinder så pressas hjulet på and­ra sidan ner för att hålla ett stabilt grepp. Något som är riktigt bra är den elektroniska differentialbromsen, som snabbt omfördelar vridmomentet mellan hjulparen på hala underlag.

    För att förhöja kultstatusen ytterligare har Suzuki förstås sett till att det går att köpa till en rad olika accessoarer om man vill pimpa Jimny – bland annat sätesskydd för hunden, cykelhållare, takräcke, hållare för surfbrädan, arbetslampa med ledljus – och ett anslutande tält som fästs i takrelingen på bilen!

    Långsam automatlåda

    MEN. Om man lämnar känslorna därhän och kopplar på förnuftet så finns det en del som inte är så bra med Suzuki Jimny. Det finns en hel del MEN med den här bilen.

    Bagageutrymmet är obefintligt om man använder de två sätena därbak. Även med fällt baksäte blir det inte mer än 377 liter – vid ATLs test klämde vi in undertecknad motorreporter och två små väskor, sedan var det fullt. Men visst, det går att fälla förarsätet och det främre passagerarsätet också – rullar man ut ett liggunderlag går det alltså att övernatta i bilen.

     Bilen är törstig och släpper ut koldioxid på en nivå som drabbar plånboken med åtföljande skatt.
    Bilen är törstig och släpper ut koldioxid på en nivå som drabbar plånboken med åtföljande skatt. FOTO: Ia Wadendal

    En annan nackdel är den långsamma 4-stegade automatlådan – det märks framför allt på motorväg hur segt det går med växlingarna vid omkörning. Bättre att välja den femväxlade manuella lådan med and­ra ord.

    Jimny drar också en hel del soppa och släpper ut koldioxid på en nivå som drabbar plånboken med åtföljande skatt.

    Säkerheten är heller inte så bra som den borde vara i en modern bil. Jimny har bara fått tre stjärnor i krocktesten Euro Ncap och det är faktiskt med dagens mått underkänt. Bland annat blåstes inte krockkudden för föraren upp som den ska – vilket innebar att krockdockans huvud slog i ratten. Dörrens ram höll inte måttet vid testen så inte heller skyddet för förarens bröstkorg är tillräckligt bra, enligt Euro Ncap. Skyddet för gångtrafikanter anses svagt och autobromsen grep in för sent när Jimny i testen närmade sig en bromsande bil framför.

    Säkerheten brister

    Så trots autobroms, antispinn, trötthetsvarnare och sex krockkuddar lever Suzuki Jimny inte upp till de krav man bör ställa på ett sprillans nytt fordon. Det är med andra ord värt att fundera på om charmen och det låga priset verkligen uppväger riskerna med den här bilen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen