Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 april

    Case-lastare på biogas

    CNH med tunga varumärken som Iveco, har nyligen slutit en biogasöverenskommelse och lanserat ett nytt hjullastarkoncept som drivs på gas.

     Produktskisserna vittnar om en utmanande design. Enligt CNH ska hjullastaren få en rad nya säkerhetslösningar som ska göra gasdriften säker för användaren.
    Produktskisserna vittnar om en utmanande design. Enligt CNH ska hjullastaren få en rad nya säkerhetslösningar som ska göra gasdriften säker för användaren. FOTO: Rossella Ferrero

    Biogasen har framtiden för sig, enligt flera stora fordonstillverkare som Volvo och Scania. Men även CNH med tunga varumärken som Iveco, New Holland och FPT, tonar fram som en allt starkare förespråkare av bränslet.

    Hittills har företaget, med motortillverkaren FPT i spetsen, producerat över 45 000 industrimotorer som drivs på natur- och biogas enbart till den europeiska marknaden.

    Samtidigt har Iveco lång erfarenhet av bränslet i sin buss- och lastbillstillverkning, och som ATL tidigare har berättat satsar nu även New Holland på att släppa en traktormodell som drivs på biogas inom bara några år.

    Nyligen träffade flera CNH-företag en överenskommelse med den Italienska staten som bygger på att företagen och staten ska driva på utvecklingen mot en ökad produktion och biogasanvändning.

    Som ett led i utvecklingen har företagsgruppen även skissat på att flytta in FPT:s gasdrivna motorer i ett nytt hjullastarkoncept som utvecklas av systerföretaget Case Equipment. Utvecklingsarbetet går under namnet ProjectTETRA, och är i stora drag unikt i sitt slag.

    Enligt CNH finns det inget liknande inom entreprenadsegmentet i dag. Konceptet ska dels vara ett svar på branschens strävan efter mer hållbara bränslealternativ. Till detta kommer en utmanande design, och en rad nya säkerhetslösningar som ska göra gasdriften säker för användaren. Enligt CNH ska prestandan vara minst lika hög som i sin dieseldrivna motsvarighet. Men troligtvis kan användaren även räkna med lägre bränslekostnader och bullernivåer tack vare att motoralternativet i stort sett alltid går både tystare och snålare.

    New Hollands biogasdrivna traktor ska vara redo för produktion inom tre år berättade företaget när ATL besökte New Hollands traktorfabrik i Storbritannien i februari 2018. Läs mer här:

    Relaterade artiklar

    Till toppen