Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 mars

    Både för- och nackdelar med extra hjulpar

    Åseda

    30 000 kronor mer kostar det att få en Can-am 450-ATV med sex hjul. Det ger större arbetskapacitet – men sämre markfrigång och sämre smidighet i skogen.

     ATL:s fyrhjulingsexpert Per Johansson har provkört en sexhjuling från Can-am.
    ATL:s fyrhjulingsexpert Per Johansson har provkört en sexhjuling från Can-am. FOTO: Torbjörn Esping

    Can-am har ett stort modellprogram för både nytta och nöje, ATV och side-by-side. Det finns sex modeller sexhjulingar tänkta för arbete. Det är tre storlekar, 1 000, 650 och 450, med längre varianter med plats för passagerare.

    Tusenkubikaren väger 576 kilo och har tippbart flak och kostar i maxutförandet 167 000 kronor, traktorregisterad, exklusive moms.

    Den mindre Outlander 6×6 XU+ 450 T, som Per Johansson har provkört är mer basic, och kostar 105 000 i grundutförandet. Det är ändå nästan 30 000 kronor mer än den fyrhjuliga XU+ 450 T.

    För dessa extra pengar får man alltså främst ett extra hjulpar. Med på köpet får man också en 68 centimeter längre maskin, 78 centimeter längre hjulbas, 135 kilo högre vikt, 157 kilo högre dragkapacitet, 50 kilo högre maxlast bak, och 2,5 centimeter lägre markfrigång. Det extra hjulparet innebär både för- och nackdelar.

     Draget kommer långt bak tack vare de extra bakhjulen på sexhjulingen.
    Draget kommer långt bak tack vare de extra bakhjulen på sexhjulingen. FOTO: Torbjörn Esping

    Är bra på klättring

    Can-amen har två nycklar, som ger ett work- eller sportläge. Variatorn har hög och extra låg lågväxel med motorbroms. Det går att välja mellan fyrhjulsdrift på bakhjulen eller sexhjulsdrift när man kopplar på framhjulen. Den främre differentialen har en automatisk spärr som minimerar slirningen. Det tillsammans med de sex hjulen borgar för framryckning.

    – Där det är sankt så bär den och håller sig uppe. Den klättrar fantastiskt bra med de sex hjulen, säger Per Johansson, ATL:s ATV-expert som provkört sexhjulingen på gården hemma i Åseda under vinterförhållanden med några decimeters snö.

    Han fortsätter:

    – Den tuggar på bra, det är sex hjul som snurrar och jobbar hela tiden.

    Den lägre markfrigången är en tydlig nackdel, även om den inte är sämst på marknaden. Den största nackdelen är att maskinen är klumpig.

    – Det är bökigt att köra i skogen, tycker jag, det ska vara smidigt.

    Den långa hjulbasen med det bakre hjulparet gör att sexhjulingen tar mycket plats i skogen och inte svänger så bra.

    – Jag har sagt till dem i många år att de skulle göra en liten finess med styrning på den bakre axeln. Det hade gjort otroligt mycket, men det har inte kommit än, säger Per Johansson.

    Den högre vikten och sexhjulsdriften gör att maskinen kan dra mer. Enligt specifikationerna kan den traktorregistrerade maskinen dra 907 kilo bromsad släpvagn och 465 kilo obromsad. Det gör den extra användbar i skogs- och lantbruket.

     Avgasröret är placerat långt fram på sexhjulingen. Risk att det ryker på föraren?
    Avgasröret är placerat långt fram på sexhjulingen. Risk att det ryker på föraren? FOTO: Torbjörn Esping

    Det extra hjulparet ökar också lastkapaciteten. I stället för ett enkelt räcke bak har den ett rejält flak på 70 liter, som kan lasta 159 kilo.

    – Den passar för bönder som ska ha något att slänga stängselgrejerna i, eller skogsbrukare med motorsågar, säger Per Johansson.

    Trots den långa maskinen gör flaket att sadeln och föraren kommer förhållandevis långt fram. Vilket talar för att välja den ännu längre Max-modellen.

    – Det känns som om man hamnar ganska långt fram, och hjulhusen kommer precis framför knäna, säger den långe Per Johansson.

    Sexhjularna från Can-am är alla traktorregistrerade, och kommer därmed med släpvagnskontakt som standard. Den längre maskinen gör också att draget blir lätt att komma åt.

    – Så det är inte så meckigt att ta av och sätta på vagnar och det är lätt att plocka bort draget med en sprint.

    Ljuddämparen och avgasröret är placerade mitt under maskinen, vilket kan vara en nackdel.

    – Det skulle kunna vara så att avgaserna bollas på hjulen så att man skulle kunna få upp dem mot föraren. Oftast vill man ha avgasröret längst bak, men de har valt en annan väg här.

    FOTO: Torbjörn Esping

    Canam Outlander 6 x 6 XU+ 450 T

    Motor: Encylindrig vätskekyld Rotax

    Volym: 427 cc

    Effekt: 38 hk

    Växellåda: CVT

    Differential: Valbar 4WD-/6WD-drift med Visco-Lok QE främre differential med automatisk spärr

    Bakaxel: delad

    Längd: 2 790 mm

    Bredd: 1 188 mm

    Höjd: 1 240 mm

    Hjulbas: 2 080 mm

    Markfrigång: 267 mm

    Vikt: 443 kg

    Dragkapacitet; 907 kg bromsat släp

    Bränslevolym: 20,5 L

    Max last fram: 54 kg

    Max last bak: 159 kg

    Pris: Från 105 520 kronor, ex moms, traktorregistrerad

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen