Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 maj 1999

    Bry dig om dina däck!

    Däcken på traktorer och jordbruksredskap är ett försummat område, tycker Goodyears Ulf Andersson.

    LUXEMBURG ATL
    Ett traktordäck är en mer avancerad produkt än vad man vid första anblicken tänker sig. Det ska vara den bästa kompromissen mellan krav avseende exempelvis belastningsförmåga, självrensning, dragförmåga på väsensskilda underlag, styrförmåga, jordpackning, slitstyrka och komfort i olika hastigheter.
    Enligt forskarna vid Goodyears utvecklingscenter i Luxemburg är ett traktordäck en större utmaning för konstruktörerna än ett personbils- eller lastbilsdäck.
    Men lantbrukarna bryr sig inte särskilt mycket om sina däck, anser Ulf Andersson, Goodyears sektionschef för lantbruksdäck i Sverige och själv lantbrukare utanför Ystad.
    – En undersökning vi gjorde visade att bara tre av tio lantbrukare sänker lufttrycket när de sätter på dubbelmontage. Det är för besvärligt, säger Ulf Andersson.
    – De kan lägga pengar på dyr elektronik när de köper en ny maskin, men inte på att få en maskin som ger lägsta möjliga marktryck med hjälp av däcken.
    Han varnar också för en övertro på att de mycket låga trycken ska rädda jorden från packning:
    – Lågt tryck är inte allt, däcket måste vara smidigt också. Jag brukar säga att i princip kan man ha en stålcylinder med noll i tryck i stället för däck på traktorn – men det blir ändå inte noll i marktryck.
    Enligt Ulf Andersson finns det lantbrukare som talar engagerat om låga tryck i traktorns däck, men totalt glömmer bort däcken på vagnar och redskap. Eller gladeligen kör ut i fält med pickupen med 2,5 kilo i…
    – Vad spelar det då för roll med ett halvt kilo i traktorn?
    Ulf Andersson ger en vink om framtiden:
    – Jag tror att ett rent transportdäck inte är långt borta. Man kommer att anpassa hjulutrustningen till uppgiften: ett fältdäck, ett radodlingsdäck och ett transportdäck, säger han.
    – Bättre nav kommer också, så att lantbrukaren kan skifta hjul mellan exempelvis traktorn och tröskan.

    Lars Vernersson
    – Lantbrukare borde tänka mer på sina däck, tycker Goodyears Ulf Andersson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen