Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 mars

    Brist på fyrhjulingar – men efterfrågan stiger

    Coronapandemin i kombination med stor efterfrågan har gjort att det är brist på fyrhjulingar.

    – Det finns inga nya maskiner att få tag på i Sverige, säger Per Johansson, ATL:s fyrhjulingsexpert.

     Efterfrågan på fyrhjulingar är stark i år.
    Efterfrågan på fyrhjulingar är stark i år. FOTO: Torbjörn Esping

    Försäljningen av fyrhjulingar kan slå rekord i år. Redan har det registrerats 2 444 fyrhjulingar, vilket är 55 procent mer än förra året.

    Efter en nedgång 2020 kan 2021 bli ännu bättre än 2019. Prognosen pekar på 12 500 sålda fyrhjulingar i år.

    – Det har varit ett rekordtryck på fyrhjulingar under starten 2021. Så det blir en spännande säsong, säger Niklas Kristoffersson, vd på Snö- och terrängfordonsbranschen.

    Men handlarna har svårt att möta det stora intresset.

    – Det finns inte maskiner i den takt jag säljer, säger Michell Persson på MP Motorsport, som har märkena Stels och Hisun.

     Coronapandemin har lett till störningar i containertrafiken, vilket i sin tur försenat leveranserna.
    Coronapandemin har lett till störningar i containertrafiken, vilket i sin tur försenat leveranserna. FOTO: Torbjörn Esping

    En förklaring till bristen är coronapandemin, som gjort att fabriker stått stilla i brist på komponenter. Och att containertrafiken i världen har drabbats av störningar med förseningar som följd.

    – Vissa delar och utrustning kan vara bekymmersamt. Det känns av, det är inte alls lika smidigt som innan, säger Mattias Johansson på Bengtssons Cykel & Service i Korsberga, som säljer Polaris och CF Moto.

    Tillfälligt längre leveranstid

    En annan förklaring till bristen på fyrhjulingar är den stora efterfrågan.

    – Både TGB och Linhai har en väldigt bra försäljning. Efterfrågan är stundtals högre än tillgången, säger Johan Tapper på C Reinhart.

    Niklas Kristoffersson pekar på att branschen är säsongsbetonad, där årets modeller fylls på successivt fram tills den traditionella säsongstoppen i maj, juni och juli.

    – Med ett ovanligt stort tryck tidigare än normalt, vilket givetvis är mycket glädjande, så kan naturligtvis vissa modeller tillfälligt ha en något längre leveranstid, säger han.

    Jan Andersson på BRP Sweden med märket Can-Am delar konkurrenternas uppfattning.

    – Marknaden har växt enormt på mycket kort tid, och under rådande omständigheter är det svårt att tväraccelerera fabrikerna och logistikkedjan, säger han.

    Åtta ATV-tester under året:

    LÄS MER OM ATV:ATV-ägare får rätt om förmånsskattTEST: ATV-vagnarTEST: Honda Rubicon 520

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen