Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 14 januari

    Valtra på 100 procent RME

    Uppsala

    Lantmännens båda Valtra-traktorer har nu gått på hundra procent RME under en säsong. Resultaten är lovande.

     ”Vi lever i en värld där miljön är viktigare än någonsin. Så har man alternativ som fungerar så här bra är det bara att köra på det”, säger Jakob Öberg som kommentar på diskussionen om förändrade skatteregler.
    ”Vi lever i en värld där miljön är viktigare än någonsin. Så har man alternativ som fungerar så här bra är det bara att köra på det”, säger Jakob Öberg som kommentar på diskussionen om förändrade skatteregler. FOTO: FREDRIK STORK

    – Den har gått väldigt mycket och har gjort allt möjligt. Den har gått för plogen, såmaskinen och för transport under tröskningen. Totalt rör det sig om 600 timmar under åtta månader, utan några problem, säger Jakob Öberg, som är en av dem som har deltagit i försöket.

    – Hade man inte vetat att det var RME hade man nog tagit det för vanlig diesel, fortsätter han.

     Gården brukar 290 hektar och ägs av föräldrarna. Men Jakob Öberg sköter merparten av odlingen som består av maltkorn, vete och grynhavre, samt röd- och vitklöver. Vintersäsongen drygas ut av snöröjning och uppdrag för farmartjänst.
    Gården brukar 290 hektar och ägs av föräldrarna. Men Jakob Öberg sköter merparten av odlingen som består av maltkorn, vete och grynhavre, samt röd- och vitklöver. Vintersäsongen drygas ut av snöröjning och uppdrag för farmartjänst. FOTO: FREDRIK STORK

    Inte modifierad

    Men först. Vad är egentligen RME, förutom att det är ett miljöbränsle med raps som råvarubas?

    ATL tar frågan vidare till David Varverud på Energifabriken, som också har kört en av traktorerna i försöket.

    – Det står för rapsmetylester, och är ett miljöbränsle som ersätter diesel, och som går att använda rakt upp och ner i standard dieselmotorer.

    Bränslet framställs av den frampressade rapsoljan, medan den återstående presskakan kan användas som djurfoder. Tidigare fanns flera traktormodeller som var typgodkända för miljöbränslet, men i takt med att utsläppskraven har skärpts har tillverkarna inte brytt sig om att godkänna bränslet i sina nya motorer – mest på grund av bristande efterfrågan från Europas bönder.

    Det är också därför som Lantmännens egna tester är intressanta, speciellt om de kan påverka Valtra att ändra sina rekommendationer.

    De båda Valtra-traktorerna har inte modifierats på något sätt inför försöket, och långtidstestet under sommaren har sedan följts upp med egna mätningar och oljetester.

    Jakob Öberg är så positivt inställd att han tror att han kommer fortsätta med RME även efter att försöket är över. Men först är målet att Valtran ska gå för snöplogen i vinter för att ta reda på hur bränslet klarar kyla.

    – Jag försöker komma på något som har strulat, men det har inte varit någonting. Det ska bli kul nu att se vad som händer under vintern. Vanlig diesel kan också strula när det blir extremt kallt.

    Inget tillbaka på skatten

    RME är traditionellt billigare per transporterad meter, eller timme om man så vill. Men eftersom RME inte omfattas av någon koldioxidskatt (på grund av att bränslet inte släpper ut någon koldioxid) blir bränslet också dyrare för lantbrukare att använda, eftersom de inte får tillbaka något på skatten. För bussbolag och åkerier som inte omfattas av detta regelverk blir det däremot billigare att använda RME, och det också därför som bränslet är mer etablerat inom dessa näringar.

    Däremot kan lantbrukare som röjer snö med fördel tanka både RME och HVO eftersom skattereglerna inte omfattar entreprenadarbete.

    En annan nackdel är att RME har ett lägre energiinnehåll vilket gjorde att traktorerna inte kom upp i samma effektområden som vid körning på vanlig diesel. Tappet uppmättes till 7,5-9,5 procent.

    Hur värderar du effekttappet, var det något som du märkte av?

    – I så fall skulle jag behöva jämföra med en likadan traktor som gick på diesel, och det har jag inte gjort. Men den här har gått för den femskäriga plogen hela hösten utan att jag har märkt någonting, säger Jakob Öberg.

    Lösningen om det uppstår problem är i så fall att köpa en större traktor, enligt Per Wretblad som är produktchef för Valtra på Lantmännen Maskin.

    – Köper man en för liten traktor kan det bli ett problem, men planerar du att köra på ren RME så är det bara om du investerar så att du klarar det här effekttappet, säger han.

     Förutom att effekten blev lägre plockade traktorn även mer Adblue för att bli av med de besvärande kväveoxiderna.
    Förutom att effekten blev lägre plockade traktorn även mer Adblue för att bli av med de besvärande kväveoxiderna. FOTO: FREDRIK STORK

    Ett annat dilemma är att traktorn plockade in mer Adblue för att bli av med de hälsoskadliga NOx-partiklarna, också det helt enkelt förväntningarna. Detta ska dock inte påverka driftkostnaderna nämnvärt. En stor fördel var att sensorerna upptäckte den ökade mängden kväveoxider och reducerade ner dem till samma godkända nivåer. Så även om Jakob Öberg skulle ploga snö på Hornsgatan i Stockholm, som brukar klassas som en av Sveriges mest problematiska gator, skulle hans traktor alltså inte påverka luftmiljön för alla som vistas där.

    LÄS MER: Här är resultaten av RME-försöket – punkt för punkt

     Skatteskillnaden och bristen på gångbara traktorer gör i dag att Energifabriken bara säljer RME 100 till ett tiotal lantbruk. Men kanske kan det bli ändring på det i framtiden.
    Skatteskillnaden och bristen på gångbara traktorer gör i dag att Energifabriken bara säljer RME 100 till ett tiotal lantbruk. Men kanske kan det bli ändring på det i framtiden. FOTO: Energifabriken

    Fakta: RME

    RME eller rapsmetylester är ett biobränsle som under säsongen har testats i två Valtratraktorer. Bränslet är i grunden billigare än HVO, som sedan tidigare är godkänt för användning i många traktorer.

    Problemet är att HVO:n aldrig kommer räcka till hela världsmarknaden. Därför behövs alternativ. I dag går det att använda RME 100 i både bussar och lastbilar, medan antalet traktor- och bilmodeller är starkt begränsade sett till garantiåtagandena.

    Fördelen med RME, förutom att det är förnybart, är att det inte är giftigt eller brandfarligt, vilket gör att bränslet kan transporteras i en pickuptank utan några särskilda krav. Dessutom är det en produktion som gynnar lantbruket och ökar Sveriges självförsörjningsgrad på energiområdet.

    Nackdelen är att bränslet blir 1,70 kronor dyrare per liter i snitt efter skatteåterbetalningen på vanlig diesel, och att bränslet fungerar sämre vid temperaturer på minus 25 grader. Vid låga temperaturer och låginblandning kan det även finnas risk för algtillväxt, men inte kopplat till RME 100.

    Modellerna (Valtra N154e Versu och T174e Direct) som användes i testet snurrade på gårdar i Östergötland och Uppsala under ungefär 550 timmar vardera utan problem.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen