Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 augusti 2001

    Bonden ratar viktig bakvikt

    Framaxelhaverier är ett stort problem som skulle kunna minska om lantbrukarna använde bakvikt vid frontlastararbete. Bakvikt rekommenderas av tillverkarna men lantbrukarna själva är inte intresserade.



    Traktorn i exemplet väger 4 450 kg, lastaren
    840 kg och lasten 2 000 kg, totalt 7 290 kg. Med bakvikt 8 290
    kg.


    Tyvärr är bakvikten i vägen när
    man ska koppla något efter traktorn. Kan man inte det försvinner
    det största argumentet för att använda traktor
    med lastare i stället för lastmaskin.

    För två veckor sedan skrev ATL om lantbrukare Christer
    Jönsson som fått tre haverier i planetväxlarna
    på sin John Deere 1950. Traktorn har en Trima 1490 och Christer
    Jönsson använde ibland en plog som bakvikt vid tunga
    lyft. Han anser att tre haverier är orimligt på en
    traktor som inte gått mer än 3 300 timmar men John
    Deere vill inte ta något ansvar och hjälpa honom ekonomiskt.




    Vanligt problem

    Efter denna artikel har redaktionen tagit emot flera
    samtal från lantbrukare med samma problem samt synpunkter
    från tillverkarna.

    Både lastar- och traktortillverkare rekommenderar en
    bakvikt vid körning med frontlastare.

    – Vi säljer belastningsvikter men inte så många
    som det egentligen skulle behövas, säger Reinor Andersson
    på Trima.

    En anledning att använda traktor med frontlastare i stället
    för lastmaskin är att man kan ta en vagn eller annat
    redskap med sig efter traktorn. Då är bakvikten i vägen.


    – Jag anser inte att man ska behöva använda bakvikt,
    då kan man inte koppla något efter traktorn, säger
    lantbrukare Ingvar Persson Umeå.



    Tre haveri

    Även han har en John Deere 1950 som havererat
    tre gånger i planetväxlarna. Ingvar har en Ålö
    510 på sin traktor. Det är en mindre lastare som lyfter
    maximalt 1 000 kg.

    När lantbrukstraktorerna var tvåhjulsdrivna var
    det vanligt med bakvikt för att över huvud taget kunna
    ta sig fram. Efterhand som de fyrhjulsdrivna traktorerna gjort
    sitt intåg är bakvikten inte lika viktig för framkomligheten,
    men om man ser till belastningen på framaxeln är bakvikten
    lika nödvändig nu som då.

    Dagens frontlastare har stor lyftkapacitet och räckvidd
    för att matcha lantbrukets krav. Det kan vara storbalar som
    ska staplas högt eller storsäckar med utsäde eller
    gödsel.

    För att ta ett exempel är Ålös frontlastare
    Q 970 godkänd till Valtra 6250. Lastaren klarar att lyfta
    2 000 kg upp till 2 meters höjd. Utnyttjas lastaren fullt
    ut flyttas totalvikten, traktor, lastare och last, fram så
    att nästan allt hamnar över framaxeln. Enligt gällande
    regler ska minst 20 procent av totalvikten belasta bakaxeln.

    Med en 1 000 kilos bakvikt i det aktuella fallet ändras
    förhållandet så att framaxeln belastas med 6
    659 kilo och bakaxeln med 1 631 kilo, vilket är nästan
    20 procent.

    Anders Niléhn

    Relaterade artiklar

    Till toppen