Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 april

    ”Det här är min skogskung”

    Ornunga.

    BM Volvo SM868 byggdes i Alfta i skotarnas barndom och skulle klara tuffa tag. Svante Hulténs favorit är en av skogens legendarer.

     BM Volvo SM868 tillverkades i 1 794 exemplar och blev snabbt legendarisk i skogen. Den här maskinen har Svante Hultén renoverat perfekt.
    BM Volvo SM868 tillverkades i 1 794 exemplar och blev snabbt legendarisk i skogen. Den här maskinen har Svante Hultén renoverat perfekt. FOTO: Kenneth Fransson

    På långt håll hör jag en Volvo-sexa jobba på rask tomgång. När jag kommer närmare ser jag den illgula, kantiga, sexhjuliga maskinen. Kranen snurrar fram och åter och vagnen fylls snabbt med ved. Detta är strax utanför Vårgårda i Västergötland och granskogen är mörk och tät. Här regerar en av skogsmaskinhistoriens största legender. Har du hört talas om BM Volvo SM868?

    Helsvenskt samarbete

    Det är en modellbeteckning som nämns med aktning än i dag. Denna superskotare togs fram redan på 1960-talet. Den byggdes av ÖSA, Östbergs Fabriks AB i Alfta i Hälsingland, och såldes brett av BM Volvo som på den tiden var en gigant på skogsmaskiner.

     Byggd 1971. Svante Hultén tycker att SM868:an är riktigt modern för sin ålder.
    Byggd 1971. Svante Hultén tycker att SM868:an är riktigt modern för sin ålder. FOTO: Kenneth Fransson

    Succén var given. Under sex år byggdes 1 794 maskiner. När fabriken gick på max spottades det ut 18 maskiner i veckan. En av de maskiner som rullade ut i Alfta under 1971 ägs nu av Svante Hultén.

    – Jag kom över den 2007 och jag har fixat och renoverat en hel del saker på den, berättar han glatt.

    Han kör med SM868:an i sin egen skog och det blir mest körning av vindfällen och ved.

    – Det har blåst ned rätt mycket skog de senaste åren, så den har kommit väl till användning, säger Svante Hultén och skrattar.

    Finns på film

    Han ser verkligen ut att stormtrivas med sin gamla skogskung. Även om SM868:an byggdes på 1960- och 1970-talen så var den en mycket vanlig syn i skogarna på 1980-talet.

    – Jag tycker att SM868:an är en förhållandevis modern maskin trots att den är över 45 år. Vid större avverkningar i min skog anlitar jag givetvis nya maskiner.

     Instrumentbrädan innehåller det föraren behöver ha koll på.
    Instrumentbrädan innehåller det föraren behöver ha koll på. FOTO: Kenneth Fransson

    Motorn som mullrar innanför plåtarna är en sexcylindrig Volvo D50-diesel på 105 hästar.

    – Transmissionen är en converterlåda med powershift och den har två växlar fram och två back. Man växlar utan att frikoppla.

    ”Kan köra och lasta samtidigt”

    868:an har dubbelkommando så det går att köra lika bra åt båda hållen. Den har även diffspärrar både bak och fram som styrs med tryckluft. Dessutom finns skivbromsar runt om och de styrs också av tryckluft.

     SM868 är byggd för att vara lika lätt att köra i båda riktningarna.
    SM868 är byggd för att vara lika lätt att köra i båda riktningarna. FOTO: Kenneth Fransson

    – Den har så kallad orbitrolstyrning med ratt framåt och spakstyrning bakåt. Det tycker jag är rätt modernt. Är man riktigt skicklig kan man ju köra och lasta samtidigt som med en modern skotare. Men då ska man vara riktigt skicklig, säger Svante Hultén.

    Lätt att komma loss

    Det finns bärgningsvinsch och även tryckluftsuttag på vagnen. Vinschen drar 4,5 ton med enkel vajer och Svante Hultén kan alltså komma loss själv om han skulle fastna.

     Svante har lagt på nya däck runt om. Nu går SM868:an överallt.
    Svante har lagt på nya däck runt om. Nu går SM868:an överallt. FOTO: Kenneth Fransson

    – Jag har bytt till nya däck runt om och de drar riktigt bra. Fram sitter 23,5-25-däck och det var extrautrustning på sin tid. Jag har även kedjor till de främre hjulen och band till boggin om jag vill köra i riktigt svår terräng.

    Svante Hultén har renoverat en hel del saker på SM868:an för att få den helt fungerande.

     Inget glapp. Svante Hultén har gått igenom hela midjan och maskinbearbetat detaljerna. Nu har skotaren fått ett nytt liv.
    Inget glapp. Svante Hultén har gått igenom hela midjan och maskinbearbetat detaljerna. Nu har skotaren fått ett nytt liv. FOTO: Kenneth Fransson

    – Jag har bytt ena hydraulpumpen, alla knutkors och så har jag packat om alla hydraulcylindrar. Jag har även gått igenom transmissionen och kranen. Midjan är ett kapitel för sig och den har jag totalrenoverat och maskinbearbetat allt på.

    Lastar åtta ton

    Stakarna på vagnen har Svante Hultén gjort helt nya, men precis som originalen. Hans tanke är att behålla och köra med SM868:an och fixa till det som behövs.

    Nu börjar lasset bli fullt. I BM Volvo-broschyren står det att detta är en åttatonnare, det vill säga att den kan lasta åtta ton.

    – Och det är nog ingen överdrift. Åtta ton klarar den hur lätt som helst, säger han.

    ”Kul med gamla maskiner”

    Nu ska Svante Hultén köra till upplägget och han svänger runt stolen och ökar farten. Den gula maskinen slingrar sig fram mellan träden och det går hur lugnt som helst. Detta är en maskin som är byggd för just det här. Väl på avlägget lastar Svante Hultén av lasset på några minuter.

     SM868:an funkar utmärkt även i vinterföre.
    SM868:an funkar utmärkt även i vinterföre.

    – Det är väldigt kul med gamla maskiner, säger han och försvinner in i granskogen igen.

    Han har lite mer att köra i dag. Det sista jag hör är det sköna Volvomullret som sakta försvinner. Vilken kämpe!

    Denna artikel publiceras i samarbete med Traktor Power.

    BM Volvo SM868

    Tillverkare: ÖSA i samarbete med BM Volvo.

    Tillverkades: 1969-1974.

    Antal tillverkade: 1 794.

    Motor: Sexcylindrig Volvo D50-diesel.

    Motoreffekt: 105 SAE-hästkrafter.

    Växellåda: Momentomvandlare med två terrängväxlar/två transportväxlar i båda riktningarna.

    Lastförmåga: 8 ton.

    Tjänstevikt: 10,5 ton med ÖSA 350-kran.

    Längd: 8,87 meter.

    Höjd: 3,30 meter.

    Däck: Fram 18,4-34 och bak 500-22,5 boggi.

    Kran: ÖSA 350 med räckvidden 5,3 meter.

    Skogsgården Hallavad

    Ort: Ornunga, Vårgårda, Västergötland.

    Ägare: Svante Hultén.

    Areal: 42 hektar varav 37 hektar skog.

    Skog: Mycket mogen skog och mest gran.

    Övriga maskiner: Baklastare LM218, 1962; BM Volvo 400 Buster, 1964; McCormick IH D440 Standard, 1959 med Hymas grävaggregat, 1959; 2 st Fordson Höglund, 1949 resp 1951; Massey Ferguson 185, 1977; Case IH 5150, 1991.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen