Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 september 2018

    Traktor nr 100 000 var en seg tuffing

    Traktor nr 100 000 från BM:s traktorfabrik blev en 230 Victor. Motorljudet och segdragningsförmågan gjorde Victorn legendarisk.

     Alla 230 Victor blev målade i rött från 1 maj 1960. Innan det hade de BM-märkta varit gröna. Oavsett färg har Victorn en motor som många pratar om.
    Alla 230 Victor blev målade i rött från 1 maj 1960. Innan det hade de BM-märkta varit gröna. Oavsett färg har Victorn en motor som många pratar om. FOTO: Niklas Larsson

    I juni 1955 premiärvisades den. Med en motor som lät som en fiskebåt och ett chassi från Volvos små bensintraktorer blev den med tiden en legendarisk modell i det svenska lantbruket.

    Alla som kört en Victor vet att motorn knappt går att stoppa. Mer exakt ökade vridmomentet med 30 procent, från max varvtal om 2 000 varv per minut ned till 800 varv per minut. Fördelen med det var att föraren inte behövde växla ned så ofta. Den tvåcylindriga motorn behövde inte heller ha så mycket diesel för att orka – i normalt arbete drog den sällan mer än 2,5–3 liter per timme.

    1959 såldes det flest Victor. Det året fick fabriksarbetarna montera ihop 3 560 stycken.

     Emil Elsius Victor har varit lastartraktor på familjens gård.
    Emil Elsius Victor har varit lastartraktor på familjens gård. FOTO: Emil Elsius

    Emil Elsius i Sätila har en BM 230 Victor. När ATL når honom sitter han dock i en Valtra och kör spannmål åt en granne. Under dagtid går han på utbildningen maskinförare lantbruk vid Strömma naturbruksgymnasium. Han har tidigare berättat i ATL om sin T 810 som han vill renovera på skolan, men om det finns tid kan även Victorn bli aktuell för en renovering.

    Traktorn har bland annat använts till att lasta gödsel på föräldragården med en Ålö Quicke frontlastare, men det jobbet har tagits över av en modernare traktor. Andra arbetsuppgifter för Victorn är att dra en slåttermaskin, sidräfsa och att plöja lite. Några gånger i månaden kommer den ut för att göra nytta.

     Kraftuttaget är drivhjulsberoende. När föraren trycker ned kopplingspedalen stannar kraftuttaget.
    Kraftuttaget är drivhjulsberoende. När föraren trycker ned kopplingspedalen stannar kraftuttaget. FOTO: Emil Elsius

    Hur märks det att Victorn har ett bra vridmoment?

    Den orkar det mesta. Går det tungt på till exempel treans växel när man har full gas kan man släppa lite på gasen, så drar den ännu bättre. Jag skulle nästan våga säga att det är den BM-traktor som har bäst segdragning. Det är väl den och Boxern som är riktigt bra på det.

    Finns det något som Victorn inte orkar dra?

    Vi försökte köra med en fyra meters buren harv. Då gick det inte fort, men den stannade inte. Vi fick bara växla ned. Jag tror inte vi har kört något så tungt att den stannat.

     Sitsen är köpt på senare tid och förbättrar komforten.
    Sitsen är köpt på senare tid och förbättrar komforten. FOTO: Emil Elsius

    För att få Victorn mer komfortabel att köra har familjen skaffat en ny och skönare sits, som Emil Elsius fick i julklapp. Skillnaden mot en modern traktor blir tydlig när han jämför komforten i grannens Valtra från 2017 som han kör spannmålslass med.

    – Det känns trevligt att få prata om gamla traktorer när man sitter i den här Valtran. Den är lika avfjädrad som en lastbil.

    Hur är prisbilden för Victorn?

    När vi köpte den gav vi 16 000 kronor. Det var omkring tio år sedan. Men nu har väl priset gått upp med ytterligare runt 10 000 kronor. Det är många som annonserar ut dem för 30 000 kronor. Men jag tror inte jag vill köpa en för mer än 25 000 kronor, för det är ju mest en samlartraktor. Det finns väl de som använder den men jag har svårt att tro att någon har den för att bruka hela tiden.

     Emil Elsius gillar Victorns ljud och har haft traktorn sedan han var sju år.
    Emil Elsius gillar Victorns ljud och har haft traktorn sedan han var sju år. FOTO: Emil Elsius

    Emil Elsius BM 230 Victor är tillverkad 1960 och under det året blev alla Victor målade i rött. Tidigare hade de BM-märkta varit gröna och de Volvo-märkta röda, men den 1 maj 1960 beslutades det att alla skulle målas i rött.

    Victorn var populär och under ett antal år den mest sålda dieseltraktorn i Sverige. Men med tiden blev modellen, med sitt drivhjulsberoende kraftuttag och en enkel hydraulik, omodern. Tillverkningen upphörde 1961. Då hade omkring 15 900 maskiner lämnat bandet. Ett antal av dessa såldes i Volvos återförsäljningsnät.

    EMIL ELSIUS BETYG PÅ BM 230 Victor

    + Den låter fint

    + Den startar alltid, även med svagt batteri

    + Segdragningen

    – Ganska stötig på vägen

    – Trött i hydrauliken

    – Inte den bästa lastartraktorn, är tungstyrd

    BM 230/VOLVO T 230

    Motor: 1052, tvåcylindrig

    Effekt: Vid max varvtal, 33 hk

    Antal växlar: 5 framåt, 1 bakåt

    Vikt: standard 1 650 kg

    Hydraulisk lyft: 850 kg kapacitet

    Tillverkningsperiod: 1955-1961

    Antal tillverkade: cirka 15 900

    SÅ SKREV MEDIERNA 1960

    ”BM har nu tillverkat 100 000 traktorer. Den första traktorn byggdes 1913. Sedan dess har 14 olika modeller lämnat Eskilstunafabriken. Nu tillverkas en traktor var 12:e minut. Den 100 000:e traktorn var en BM 230 Victor och den hamnade hos lantbrukare Birger Petersson i Magra, Älvsborgs län.”

    Källa: Lantmannen nr 35/1960

    BM-BONUS: ATL TV-klipp

    Klassikern Volvo BM 810 – vi har besökt ett BM-näste i Sörmland

    BM:s bjässe till tröska – S 950 är en ovanlig syn i dag. Här är den i fullt jobb:

    Till toppen