Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 april

    Billiga mil med nya gasbilen Golf Sportscombi

    Golf Sportscombi imponerar med billiga mil och hög komfort utan någon som helst räckviddsångest, trots att vi kör den på biogas. ATL:s teknikredaktör Fredrik Stork tog provbilen till Hagelsrum i Småland där en lokal lantbrukarfamilj bygger egna biogasmackar.

    Det är en imponerande satsning som familjen Birgersson gör i Småland. Efter år av projekteringar har ägarfamiljen satt spaden i jorden för fyra nya biogasmackar som hamnar i Målilla, Vimmerby, Högsby och Hultsfred. Så vad passar då bättre än att ta nya Golf Sportscombi på en resa genom Sverige för ett slutgiltigt depåstopp vid huvudmacken i Målilla?

     Målet med resan är att tanka nya Golf Sportsbombi TGI på Sveriges färskaste biogasmack. Bilen är utrustad med en fyrcylindrig 1,5-liters turbomotor på 130 hästkrafter.
    Målet med resan är att tanka nya Golf Sportsbombi TGI på Sveriges färskaste biogasmack. Bilen är utrustad med en fyrcylindrig 1,5-liters turbomotor på 130 hästkrafter. FOTO: Fredrik Stork

    Målet med resan är dels att ta reda på hur livet som gasbilsägare fungerar i dag, men också om fordonsgasen kan vara ett konkurrenskraftigt alternativ till bensin och diesel. Hur det gick återkommer vi till längre ner i recensionen.

    Men först en liten uppdatering. Golf är som bekant en av Sveriges mest sålda bilmodeller, och för rätt köpare kan kombiversionen med tillägget Sportscombi imponera på många punkter. Den här recensionen kommer dock i första hand att fokusera på gasversionen TGI.

     Knappt har vi ens hunnit räcka över nycklarna innan lantbruksmekanikern Robert Johansson Luiga och kollegan Linus Alexandersson står sänkta över motorrummet.
    Knappt har vi ens hunnit räcka över nycklarna innan lantbruksmekanikern Robert Johansson Luiga och kollegan Linus Alexandersson står sänkta över motorrummet. FOTO: Fredrik Stork

    En nackdel med den här typen av bilar är att gastankarna stjäl en del bagageutrymme, och vår provbil är inget undantag trots att Volkswagen gör sitt bästa för att linda in detta i sin produktinformation. De tre gastankarna, två i bagageutrymmet och en längre fram, ska tillsammans ge en räckvidd på 44 mil enligt den nya körcykeln WLTP. Men när gasen är slut finns det också en bensintank som på den här bilen har krympt till nio liter. Det ska förhoppningsvis göra att vi alltid kan ta oss fram till nästa gasmack.

     På Sveriges färskaste biogasmack träffar vi lantbrukaren och mackägaren Tom Birgersson, som själv får berätta hur det känns att köra på sitt eget bränsle.
    På Sveriges färskaste biogasmack träffar vi lantbrukaren och mackägaren Tom Birgersson, som själv får berätta hur det känns att köra på sitt eget bränsle. FOTO: Fredrik Stork
     Bilen går snålt, 7,2-7,46 kronor per mil när både gas och bensinkostnader är inräknade. Allt omkullkastas dock av Coronakrisen som även har dragit med sig gaspriset i fallet.
    Bilen går snålt, 7,2-7,46 kronor per mil när både gas och bensinkostnader är inräknade. Allt omkullkastas dock av Coronakrisen som även har dragit med sig gaspriset i fallet. FOTO: Fredrik Stork

    Någon räckviddsångest infinner sig aldrig, trots att vi pressar bilen till max för att ta reda på vad gastankarna kan prestera. När vi har kört 43 mil på mestadels motorväg och landsväg har vi fortfarande gas till ytterligare ett par mils körning och en nästan full bensintank. Det får sägas vara ett gott betyg.

     För dig som kan kompromissa med lastutrymmet och tankinfrastrukturen är det svårt att hitta nackdelar med den här bilen. Bagageutrymmet är 181 liter mindre än i vanliga Sportscombi.
    För dig som kan kompromissa med lastutrymmet och tankinfrastrukturen är det svårt att hitta nackdelar med den här bilen. Bagageutrymmet är 181 liter mindre än i vanliga Sportscombi. FOTO: Fredrik Stork

    Jämfört med sitt bensindrivna syskon är Golf Sportscombi TGI framför allt en trevlig pendlingsbil. Under vårt test landar snittkostnaden på drygt 7,2-7,46 kronor (0,37 kg) milen. Det är en till två kronor bättre per mil än många jämförbara bensin- och dieselbilar. Som jämförelse snittade exempelvis dieselversionen av vanliga Golf på 8,9 kronor när jag körde den privat några dagar senare. I rättvisans namn bör det dock framgå att resan gjordes precis innan Coronakrisen vände upp och ner på hela bränslemarknaden och drog med sig gaspriset i fallet.

     Med Eon:s tankkarta i mobilen är det lätt att hitta tankstopp längs vägen. Synd bara att jag inte kan få in den i stora pekskärmen på bilen än.
    Med Eon:s tankkarta i mobilen är det lätt att hitta tankstopp längs vägen. Synd bara att jag inte kan få in den i stora pekskärmen på bilen än. FOTO: Fredrik Stork

    Att bilen gör noll till hundra på tio sekunder duger också gott och väl. Förutom utrymmet i baksätet, som kan vara kämpigt för en fullvuxen person, är det svårt att hitta nackdelar med den här bilen.

    På minuslistan kan det dock vara värt att nämna att det numera råder besiktningskrav på gassystemet. Det innebär i sin tur att man måste köra några extra mil varje år för att man ska spara in merkostnaden, om nu ekonomin är viktig i sammanhanget. Enligt Volkswagen kostar besiktningen omkring 900 – 1 350 kronor.

     Med hjälp av gödsel från tusen djur producerar Hagelsrum årsvolymen till ungefär 1 300-1 400 biogasbilar om varje bil körs 1 500 mil om året.
    Med hjälp av gödsel från tusen djur producerar Hagelsrum årsvolymen till ungefär 1 300-1 400 biogasbilar om varje bil körs 1 500 mil om året. FOTO: Fredrik Stork

    Färden går via Vara där vi träffar lantbruksmekanikern Robert Johansson Luiga för en provkörning. Knappt har vi ens hunnit räcka över nycklarna innan han och kollegan, Linus Alexandersson, står sänkta över motorrummet.

    – Man sitter gött i sätena, bra sikt i speglar och klart bättre än vad Volkswagen har varit innan, den känns inte så plastig och har ett modern formspråk. Det märks att det är 2020 på bilen, blir slutomdömet från Robert Johansson Luiga, som själv kan tänka sig att köra på biogas.

    – Det är ett trevligt bränsle för motorn med rena avgaser och så blir det inga sotpåbyggnader i motorn. Dessutom är det ett högt oktantal, det ligger på 120 för biogas. Så det är rena rejsingbränslet, säger han.

     Naturligtvis är det individuellt, men omdömet blir ändå att man sitter förhållandevis bra i bilen även efter långresor.
    Naturligtvis är det individuellt, men omdömet blir ändå att man sitter förhållandevis bra i bilen även efter långresor. FOTO: David Larsson
     Bilen har tre gastankar i kolfiberarmerad plast eller metall som tillsammans lagrar en volym på 115 liter, varav två i bagageutrymmet.
    Bilen har tre gastankar i kolfiberarmerad plast eller metall som tillsammans lagrar en volym på 115 liter, varav två i bagageutrymmet. FOTO: David Larsson

    Förvånansvärt skön, blir också omdömet från Tom Birgersson i Hagelsrum, som själv skissar på att konvertera en Skoda Kodiaq nu när gården har ordnat med egna tankmöjligheter på orten.

    – Den går fint i växellådan och svarar bra på gasen. För en mindre familj eller som pendlarbil, så har den nog hittat sin nisch. Kan du köra 40 mil på en tank gas är det också nästan bäst i klassen, säger han.

    Hur känns det att köra på sitt eget bränsle?

    – Det känns bra faktiskt. Det är nog inte alla som förstår att det som vi tankar har varit gödsel. Så när vi släpper ut koldioxiden i avgasröret här bak så kan vi binda in den på åkern här utanför, som via kossan kan hamna i bilen igen. Att det bara kan snurra runt är fantastiskt häftigt.

     Bilen är utrustad med en fyrcylindrig 1,5-liters turbomotor på 130 hästkrafter.
    Bilen är utrustad med en fyrcylindrig 1,5-liters turbomotor på 130 hästkrafter. FOTO: David Larsson
     Förutom tankmomentet och bagageutrymmet är det få detaljer som vittnar om att bilen går på fordonsgas. En av de tydligaste är att bilen har två bränslemätare, en för gas och en för bensin.
    Förutom tankmomentet och bagageutrymmet är det få detaljer som vittnar om att bilen går på fordonsgas. En av de tydligaste är att bilen har två bränslemätare, en för gas och en för bensin. FOTO: David Larsson

    En nackdel som är svår att komma runt är dock att motorn förbrukar en liten mängd bensin trots att vi aldrig kör slut på gasen. På vår 168 mil långa resa genom Sverige låg bensinförbrukningen på 1,84 liter. Med noll gas i tanken och sju liter bensin, var jag till slut tvungen att ta till huvudräkning för att uppskatta hur många mil jag hade kvar. Totalt ska bensintanken på nio liter räcka till 20 mils extra körning, enligt Volkswagen. Men detta har vi av förklarliga skäl inte testat.

     Metalliclacken kostar ungefär 7 300 kronor extra.
    Metalliclacken kostar ungefär 7 300 kronor extra. FOTO: David Larsson

    Så länge som man kan tänka sig att kompromissa med lastutrymme, tanknät och extra besiktningar känns det ändå som att man får väldigt mycket miljöbil för pengarna. Priset börjar strax över 300 000 kronor och då får man också en miljöbilsbonus på 10 000 kronor. Som jämförelse kostar Sveriges just nu mest prisvärda laddhybrid, Kia Ceed, ungefär lika mycket. Men då kommer man bara fem mil på el vid varje laddning. För den som kör många och långa mil på landsväg kan alltså gasversionen av Golf Sportcombi, eller annan valfri gasbil, fortfarande vara ett hett alternativ.

    FOTO: David Larsson

    Fakta: Golf Sportscombi TGI

    Motor: Fyrcylindrig 1,5-liters TGI-motor

    Bränslevolym: 115 liter/17,3 kg. 9 liters bensintank.

    Växlar: Automat, 7 växlad DSG-låda, framhjulshjulsdrift.

    Toppfart: 207 km/h

    Effekt: 96 kW/130 hk

    Vridmoment: 200 Nm vid 1400 – 4000 varv/min

    Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 s.

    Tjänstevikt: 1 511 kg

    Max släpvagnsvikt: 1 400 kg

    Längd/bredd/höjd: 4567/1799/1446 mm

    Markfrigång: 145 mm med bilen lastad till tjänstevikt

    Ekonomi/miljö:

    Pris: 300 900 kr/Testbilen 357.200 kr. Närmaste bensinversionen TSI 150 hk kostar 244.900 kr.

    Skatt: 360 kronor

    Förmånsvärde: 2 245 kr/mån

    Garantier: 2 år nybilsgaranti, 2 år lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, Mobilitetsgaranti vid driftstopp, förnyas vid service på auktoriserad verkstad

    Förbrukning: 4,2 KG/100 km.

    CO2-utsläpp: 116 g/km.

    Säkerhet

    Standard: Krockkudde förare och passagerare, sidokrockkuddar fram och sidokrockskyddsgardiner fram och bak, pre-crash passagerarskyddssystem, multikollisionsbroms, Front Assist och City Emergency Brake omgivnings- och nödbromssystem, adaptiv farthållare, hastighetsbegränsare.

    Tillval: Backkamera, lastförskjutningsnät.

    Euro Ncap: 5 stjärnor

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd.

    Bagageutrymme: 424 l/605 l i bensinversionen.

    Bagageutrymme nedfällt läge: 1439 l/1620 l bensinversion

    Elektrisk justering förar säte: Tillval

    El-inställning svankstöd: Tillval

    Navigation: Tillval

    Övriga tillval: In och utfällbar dragkrok, backkamera, lastförskjutningsnät och bagagerumsmatta för ca 9 900 kr, parkeringsvärmare, ca 9 900 kr. Pluspaket med LED-strålkastare, parkeringssensorer fram och bak, dimstrålkastare, regnsensor och automatiskt avbländande innerbackspegel och 2-zons klimatanläggning för ca 19 200 kr. Metalliclack ca 7 300 kr. Samtliga dessa är med på testbilen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen