Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 mars

    Systemen som skyddar dig mot trafikolyckor

    Bilen kan larma räddningstjänsten om du råkar ut för en olycka och hjälpa dig att förutspå en krock med en fotgängare. Men vad innebär egentligen Pre Collision Warning och Cross Traffic Alert?

    ATL går igenom några av de viktigaste aktiva säkerhets­systemen i moderna bilar.

     Aktiva säkerhetssystem är till för att förhindra eller mildra olyckorna.
    Aktiva säkerhetssystem är till för att förhindra eller mildra olyckorna. FOTO: Volvo

    Bilens säkerhetssystem har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Både passiv och aktiv säkerhet ska förstås vara på topp-nivå. Men vad är då passivt och vad är aktivt?

    Jo, den passiva säkerheten i en bil skyddar dig vid en olycka, och då handlar det om att fordonet har bra deformations-zoner och att bälten, bältessträckare och krockkuddar fungerar som de ska.

    Den aktiva säkerheten är till för att förhindra eller mildra olyckor. Låsningsfria bromsar (ABS) och anti-sladdsystem är en självklarhet i alla nya bilar. Men numera finns det också en rad nya mycket avancerade system där bilens kameror, radar och sensorer hjälper föraren – till exempel autobromsen, som gör att du kan undvika krockar med såväl fotgängare som vilda djur och cyklister. Eller systemen som spanar in rondeller, skymda kurvor eller väghinder innan du själv ser dem, och automatiskt drar ned farten.

    Ibland är vi ju av olika skäl inte så pigga och alerta när vi sitter bakom ratten – i många moderna bilar finns det därför en funktion som varnar med en signal om vi börjar vingla på vägen. Och så kan det dyka upp en bild på en kaffekopp i displayen – en diskret påminnelse om att det vore bra att ta en fikapaus.

    Alla de nya förarstöds- och säkerhetssystemen har påverkat hur det europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP bedömer bilar i sina tester. Den teknik som finns för att undvika kollisioner är numera inkluderad, därför är det alltid det senaste betyget en bil får som är det mest relevanta. Något annat än det högsta betyget på fem stjärnor ska man inte acceptera. Du kan själv gå in och leta upp vilket betyg just din bil fått i Euro NCAP på institutets webbplats, www.euroncap.com.

     112-appen anger den position du befinner dig i om du råkar ut för en olycka. Det betyder att räddningstjänsten har koordinaterna för att hitta dig.
    112-appen anger den position du befinner dig i om du råkar ut för en olycka. Det betyder att räddningstjänsten har koordinaterna för att hitta dig. FOTO: SOS Alarm

    E-call: Larmar räddningstjänsten vid en olycka

    En mardröm är att råka ut för en olycka eller få en stroke när man är ensam i bilen och kanske långt ute på en skogsväg. Sedan april 2018 måste alla nya bilar ha E-call installerad. Det är en europeisk tjänst som skickar ett elektroniskt nödanrop från en bil som råkat ut för en olycka, som ska gå direkt till en larmcentral. Nödanropet skickas automatiskt, men kan också aktiveras av föraren genom en SOS-knapp.

    De uppgifter som skickas till larmcentralen är till exempel bilens GPS-position, en beskrivning av fordonet och vilken riktning på vägen det befinner sig i. Då får räddningstjänsten lättare att hitta olycksplatsen.

    Även om du har en gammal bil utan E-call och SOS-knapp går det att larma räddningstjänsten om du råkar ut för en olycka. Det gör du genom SOS Alarms nya 112-app. Öppnar du appen i din mobiltelefon och trycker på den blåa knappen för att ringa 112 skickas också automatiskt koordinaterna för den plats där du befinner dig.

    SOS Alarms operatör kommer ändå att fråga efter din position för att kontrollera att uppgifterna är korrekta.

    En förutsättning för att 112-appen ska kunna hjälpa dig vid en olycka är att du efter att ha laddat ned appen registrerat ditt telefonnummer i den och godkänt att den får tillgång till din GPS-position. Och förstås – att du är vid medvetande efter olyckan så att du kan trycka på knappen i 112-appen.

     Autobromssystem bromsar bilen när du inte hinner reagera själv.
    Autobromssystem bromsar bilen när du inte hinner reagera själv. FOTO: Toyota

    Aktivt autobromssystem upptäcker fotgängare och cyklister

    Autobromssystemet är till för att hjälpa dig om du inte hinner bromsa vid en hotande krock. Ibland får du en förvarning – Pre Collision Warning – när systemet upptäcker bilar, fotgängare,

    cyklister eller vilda djur på vägen som du riskerar att köra på: då kan både ljud- och ljus­signaler gå i gång.

    Hinner du inte bromsa gör bilens eget autobromssystem det åt dig. Men att helt få stopp på bilen i tid går inte alltid, det beror på vilken hastighet du kör i.

    De flesta system är numera utrustade med så kallad fotgängardetektion, det vill säga autobromsen slår till om en person rusar ut på gatan framför bilen. Det finns också mer avancerade system som även upptäcker vinglande cyklister eller vilda djur i skymningen.

     Farthållaren känner avståndet till bilen som ligger framför.
    Farthållaren känner avståndet till bilen som ligger framför. FOTO: Toyota

    Aktiv farthållare, filbytesvarnare och döda vinkelvarnare

    Den aktiva – eller adaptiva som den också kallas – farthållaren känner av avståndet till bilen framför och anpassar hastigheten. Om den framförvarande bilen till exempel saktar ner, bromsar den aktiva farthållaren in din bil automatiskt för att hålla ett säkert avstånd.

    Filbytesvarnare är ett kärt barn med många namn. Ibland kallas den också filhållningsassistent, eller körfältsassistans. Det systemet gör är att varna föraren ifall bilen börjar närma sig mitt- eller sidlinjen på vägen. Ofta är det ett ljudsystem med ett pip som går i gång.

    Under en lång och tråkig körning på motorväg kan ju föraren tappa koncentrationen och då påminner systemet alltså om att man ska hålla sig mitt i den fil som man kör i.

    Döda vinkel-varnaren är bra när du kör på en motorväg med flera filer och tänker köra om. Systemet upptäcker fordon som ligger snett bakom eller vid sidan, alltså i den ”döda vinkel” där det inte alltid är så lätt att upptäcka en medtrafikant. Systemet varnar oftast genom en ljussignal i sidspegeln eller en ljudsignal, ibland är det både och.

    Föraren väljer själv om systemen ska vara i gång i bilen: det finns på- och avstängningsknapp.

     Cross Traffic Alert varnar föraren för korsande trafik.
    Cross Traffic Alert varnar föraren för korsande trafik. FOTO: Toyota

    Cross Traffic Alert och Rear Collision Warning

    Cross Traffic Alert varnar för korsande trafik när du backar ut bilen från en parkeringsplats, och är ofta kompletterat med en autobromsfunktion som kan stoppa fordonet om det finns risk för en krock.

    Rear Collision Warning hjälper föraren att undvika att bli påkörd bakifrån, till exempel i kökörning eller vid ett plötsligt stopp i trafiken. Systemet sätter i gång körriktningsvisarna som blinkar intensivt. Om det är stor risk för en krock aktiverar systemet också bältessträckarna som dras åt, och kan även bromsa den egna bilen så att den inte riskerar att accelerera framåt.

    De här systemen kan ha olika namn beroende på biltillverkare, men är i princip likadana.

    Relaterade artiklar

    Till toppen