Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 mars

    Grattis Valtra och Valmet – 70 år!

    Ett av Sveriges mest älskade traktormärken fyller 70 år. Det firar ATL med några av läsarnas allra bästa Instagrambilder.

     Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson.
    Bild 1/44 Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson. FOTO: PRIVAT
     Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson.
    Bild 2/44 Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson. FOTO: PRIVAT
     Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson.
    Bild 3/44 Den här Valmet 8350, med 5 000 timmar på mätaren, plöjde jag med förrförra hösten hos en bonde utanför Gråbo. Vilken maskin!, hälsar Johannes Andersson. FOTO: PRIVAT
     1955 lanseras Valmets andra traktor, modell 20. Den ersätter Valmet 15 som var företagets första traktor någonsin. Här ser du Valmet 20 plöja i Sevalla utanför Västerås.
    Bild 4/44 1955 lanseras Valmets andra traktor, modell 20. Den ersätter Valmet 15 som var företagets första traktor någonsin. Här ser du Valmet 20 plöja i Sevalla utanför Västerås. FOTO: PRIVAT
     Det här är en riktigt fin maskin och den går som en dröm. Valtra T234 Direct med Drivex 3,70 meters blad och traktorn har gått 730 timmar och tre snöpass än så länge. Vi får hem en ny T194 Versu vilken dag som helst. Så nu ser man fram emot vårbruket, meddelar Tobias Olander hoppfullt.
    Bild 5/44 Det här är en riktigt fin maskin och den går som en dröm. Valtra T234 Direct med Drivex 3,70 meters blad och traktorn har gått 730 timmar och tre snöpass än så länge. Vi får hem en ny T194 Versu vilken dag som helst. Så nu ser man fram emot vårbruket, meddelar Tobias Olander hoppfullt. FOTO: PRIVAT
     Jag matar stutarna och det här är Valtra 174 Direct, skriver Oliver Runarsson.
    Bild 6/44 Jag matar stutarna och det här är Valtra 174 Direct, skriver Oliver Runarsson. FOTO: PRIVAT
     Jag tycker 8050-serien är Valtras bästa traktorserie. Den här 8550:an är från runt 2001 och har gått över 10 000 timmar, avslöjar Gilbert Schukken.
    Bild 7/44 Jag tycker 8050-serien är Valtras bästa traktorserie. Den här 8550:an är från runt 2001 och har gått över 10 000 timmar, avslöjar Gilbert Schukken. FOTO: PRIVAT
     Den här Valmet 2105:an från 1986 har Dannäs Gräv AB haft sedan 2008 för att flytta grävmaskinen med. Den är inte så snygg och välvårdad men den gör sitt jobb, meddelar föraren.
    Bild 8/44 Den här Valmet 2105:an från 1986 har Dannäs Gräv AB haft sedan 2008 för att flytta grävmaskinen med. Den är inte så snygg och välvårdad men den gör sitt jobb, meddelar föraren. FOTO: PRIVAT
     Den här Valmet 2105:an från 1986 har Dannäs Gräv AB haft sedan 2008 för att flytta grävmaskinen med. Den är inte så snygg och välvårdad men den gör sitt jobb, meddelar föraren.
    Bild 9/44 Den här Valmet 2105:an från 1986 har Dannäs Gräv AB haft sedan 2008 för att flytta grävmaskinen med. Den är inte så snygg och välvårdad men den gör sitt jobb, meddelar föraren. FOTO: PRIVAT
     En riktig Valmet ska vara gul, skriver Simon Hassfjärd. Det här är en Valmet 500 från 1969.
    Bild 10/44 En riktig Valmet ska vara gul, skriver Simon Hassfjärd. Det här är en Valmet 500 från 1969. FOTO: PRIVAT
     Här stormar Valtra T193 fram med fastgödselspridaren. Naturligtvis är det dubbelmontage runt om.
    Bild 11/44 Här stormar Valtra T193 fram med fastgödselspridaren. Naturligtvis är det dubbelmontage runt om. FOTO: PRIVAT
     Valmet 8000 är fina saker och den här har gått 7 000 timmar. De sex cylindrarna ger en lång hjulbas vilket gör att traktorn går att köra på vatten. Baktill sitter en 14 tons driven Hypro-vagn med 8,50 meters kran. Nu är det kul att köra i skogen, skriver Anton Andersson.
    Bild 12/44 Valmet 8000 är fina saker och den här har gått 7 000 timmar. De sex cylindrarna ger en lång hjulbas vilket gör att traktorn går att köra på vatten. Baktill sitter en 14 tons driven Hypro-vagn med 8,50 meters kran. Nu är det kul att köra i skogen, skriver Anton Andersson. FOTO: PRIVAT
     Det här är min kämpe – Valmet 6300. Den är ursprungligen såld i Danmark och jag gissar att det är en 1991:a. Mätaren slog över 12 000 timmar i somras, berättar Crister.
    Bild 13/44 Det här är min kämpe – Valmet 6300. Den är ursprungligen såld i Danmark och jag gissar att det är en 1991:a. Mätaren slog över 12 000 timmar i somras, berättar Crister. FOTO: PRIVAT
     Det här är min kämpe – Valmet 6300. Den är ursprungligen såld i Danmark och jag gissar att det är en 1991:a. Mätaren slog över 12 000 timmar i somras, berättar Crister.
    Bild 14/44 Det här är min kämpe – Valmet 6300. Den är ursprungligen såld i Danmark och jag gissar att det är en 1991:a. Mätaren slog över 12 000 timmar i somras, berättar Crister. FOTO: PRIVAT
     Valtra Valmet 8150 är min favorit och det är en riktig slitvarg. Årsmodellen är 2000 och den har gått runt 6 800 timmar, skriver Daniel Nilsson.
    Bild 15/44 Valtra Valmet 8150 är min favorit och det är en riktig slitvarg. Årsmodellen är 2000 och den har gått runt 6 800 timmar, skriver Daniel Nilsson. FOTO: PRIVAT
     Vilken skogstraktor! Det är Stefan Johanssons Valmet 555, årsmodell 1991, med 8 500 timmar. Kolla den blå såglådan framtill! Den rymmer två motorsågar, en kombidunk och lite andra grejer.
    Bild 16/44 Vilken skogstraktor! Det är Stefan Johanssons Valmet 555, årsmodell 1991, med 8 500 timmar. Kolla den blå såglådan framtill! Den rymmer två motorsågar, en kombidunk och lite andra grejer. FOTO: PRIVAT
     Vilken skogstraktor! Det är Stefan Johanssons Valmet 555, årsmodell 1991, med 8 500 timmar. Kolla den blå såglådan framtill! Den rymmer två motorsågar, en kombidunk och lite andra grejer.
    Bild 17/44 Vilken skogstraktor! Det är Stefan Johanssons Valmet 555, årsmodell 1991, med 8 500 timmar. Kolla den blå såglådan framtill! Den rymmer två motorsågar, en kombidunk och lite andra grejer. FOTO: PRIVAT
     Den här Valtra T214 med steglös låda är min favorit och det är en av de bästa traktorer jag kört, meddelar Filip Svensson. Traktorn är 2019 års modell och har gått 850 timmar.
    Bild 18/44 Den här Valtra T214 med steglös låda är min favorit och det är en av de bästa traktorer jag kört, meddelar Filip Svensson. Traktorn är 2019 års modell och har gått 850 timmar. FOTO: PRIVAT
     Arvid Bergkvist är ute på skogsjobb med Valtran.
    Bild 19/44 Arvid Bergkvist är ute på skogsjobb med Valtran. FOTO: PRIVAT
     Arvid Bergkvist är ute på skogsjobb med Valtran.
    Bild 20/44 Arvid Bergkvist är ute på skogsjobb med Valtran. FOTO: PRIVAT
     En Valtra på torvmossen är perfekt. Här har David Eriksson fotat Valtra T214 en fin sommarkväll.
    Bild 21/44 En Valtra på torvmossen är perfekt. Här har David Eriksson fotat Valtra T214 en fin sommarkväll. FOTO: PRIVAT
     Vidar Pihl är ute och sår gräsfrö med en Valtra 6250 som gått 5 000 timmar.
    Bild 22/44 Vidar Pihl är ute och sår gräsfrö med en Valtra 6250 som gått 5 000 timmar. FOTO: PRIVAT
     Härlig halmkörning med Valtra N111 från 2009 och 7 000 timmar på mätaren. Med lite extra hästkrafter under huven sköter den allt på gården, hälsar Carl-Johan Ytterbring.
    Bild 23/44 Härlig halmkörning med Valtra N111 från 2009 och 7 000 timmar på mätaren. Med lite extra hästkrafter under huven sköter den allt på gården, hälsar Carl-Johan Ytterbring. FOTO: PRIVAT
     Nu snackar vi Valtra T170 med Q85-lastare från Valter Johnson. Traktorn är från 2007 och har gått 10 000 timmar.
    Bild 24/44 Nu snackar vi Valtra T170 med Q85-lastare från Valter Johnson. Traktorn är från 2007 och har gått 10 000 timmar. FOTO: PRIVAT
     Valtra 8350 är min solklara favorit! Den köpte jag ny 2002 och den har rullat 13 750 timmar, berättar Fredrik Åstrand. Ser du att det sitter dubbla Twin 650-däck baktill?
    Bild 25/44 Valtra 8350 är min solklara favorit! Den köpte jag ny 2002 och den har rullat 13 750 timmar, berättar Fredrik Åstrand. Ser du att det sitter dubbla Twin 650-däck baktill? FOTO: PRIVAT
     Valmet 705 med kärra och det är Lucas Kulla som är förare.
    Bild 26/44 Valmet 705 med kärra och det är Lucas Kulla som är förare. FOTO: PRIVAT
     En härlig sommardag med Valmet 855, skriver Albert Carlsson.
    Bild 27/44 En härlig sommardag med Valmet 855, skriver Albert Carlsson. FOTO: PRIVAT
     Den här Valtra A104:an har gått drygt 300 timmar. Den klättrar fram över sten och berg, berättar Arvid Bergkvist nöjt.
    Bild 28/44 Den här Valtra A104:an har gått drygt 300 timmar. Den klättrar fram över sten och berg, berättar Arvid Bergkvist nöjt. FOTO: PRIVAT
     Det här är halmkörning sensommaren 2020 med Valtra T170, Valtra T130 och Valtra N103, skriver Emil Carlund.
    Bild 29/44 Det här är halmkörning sensommaren 2020 med Valtra T170, Valtra T130 och Valtra N103, skriver Emil Carlund. FOTO: PRIVAT
     En riktig skogstraktor! Det är farsans skogsutrustade Valtra. Han hade Rottne Blondin tidigare och det är kanske därför den här Valtran blev blå, berättar Magnus Elovson.
    Bild 30/44 En riktig skogstraktor! Det är farsans skogsutrustade Valtra. Han hade Rottne Blondin tidigare och det är kanske därför den här Valtran blev blå, berättar Magnus Elovson. FOTO: PRIVAT
     Detta är vår skogsdragare – Valtra Valmet 6200 från 1998. Nu har den gått runt 7 000 timmar, berättar Jonas Enelund.
    Bild 31/44 Detta är vår skogsdragare – Valtra Valmet 6200 från 1998. Nu har den gått runt 7 000 timmar, berättar Jonas Enelund. FOTO: PRIVAT
     Det här är farfars ögonsten. Det är en Valmet 6200 som har gått 9 225 timmar. Den har mest gått i skogen med en Moheda 101 4WD-vagn med M40-kran, berättar Erik Johansson.
    Bild 32/44 Det här är farfars ögonsten. Det är en Valmet 6200 som har gått 9 225 timmar. Den har mest gått i skogen med en Moheda 101 4WD-vagn med M40-kran, berättar Erik Johansson. FOTO: PRIVAT
     Det här är farfars ögonsten. Det är en Valmet 6200 som har gått 9 225 timmar. Den har mest gått i skogen med en Moheda 101 4WD-vagn med M40-kran, berättar Erik Johansson.
    Bild 33/44 Det här är farfars ögonsten. Det är en Valmet 6200 som har gått 9 225 timmar. Den har mest gått i skogen med en Moheda 101 4WD-vagn med M40-kran, berättar Erik Johansson. FOTO: PRIVAT
     Kolla det här vall-gänget från Fredrik Johansson. Det är Valtra Valmet 6400, Valtra 6350 och Valtra N101.
    Bild 34/44 Kolla det här vall-gänget från Fredrik Johansson. Det är Valtra Valmet 6400, Valtra 6350 och Valtra N101. FOTO: PRIVAT
     Det här är min nyrenoverade Valtra T170 som gått 11 000 timmar, hälsar Martin på Malmby Lantbruk.
    Bild 35/44 Det här är min nyrenoverade Valtra T170 som gått 11 000 timmar, hälsar Martin på Malmby Lantbruk. FOTO: PRIVAT
     Valtra S280 var den finska toppdraken på sin tid med 280 hästkrafter men den blev ingen succé på storgårdarna.
    Bild 36/44 Valtra S280 var den finska toppdraken på sin tid med 280 hästkrafter men den blev ingen succé på storgårdarna. FOTO: PRIVAT
     Nu är det strängläggning med gamla Valmet 365 som har gått 6 000 timmar, skriver Lukas Mårderyd.
    Bild 37/44 Nu är det strängläggning med gamla Valmet 365 som har gått 6 000 timmar, skriver Lukas Mårderyd. FOTO: PRIVAT
     En söndag i en Valtra kan aldrig vara fel. Bild från Edvin Vensryd.
    Bild 38/44 En söndag i en Valtra kan aldrig vara fel. Bild från Edvin Vensryd. FOTO: PRIVAT
     Vilken biff! 2008 visar Valtra upp fem nya stortraktorer med 8,4 liters Sisu-diesel och steglös växellåda. De tillverkas i Frankrike och toppdraken har 370 hästkrafter.
    Bild 39/44 Vilken biff! 2008 visar Valtra upp fem nya stortraktorer med 8,4 liters Sisu-diesel och steglös växellåda. De tillverkas i Frankrike och toppdraken har 370 hästkrafter. FOTO: PRIVAT
     Här är jobbets två Valtror, T194 och N174. De är båda från 2017 och den svarta har snart gått 6 000 timmar, berättar Isac Dunbäck.
    Bild 40/44 Här är jobbets två Valtror, T194 och N174. De är båda från 2017 och den svarta har snart gått 6 000 timmar, berättar Isac Dunbäck. FOTO: PRIVAT
     Här är jobbets två Valtror, T194 och N174. De är båda från 2017 och den svarta har snart gått 6 000 timmar, berättar Isac Dunbäck.
    Bild 41/44 Här är jobbets två Valtror, T194 och N174. De är båda från 2017 och den svarta har snart gått 6 000 timmar, berättar Isac Dunbäck. FOTO: PRIVAT
     Valtra A75 är Karl Petterssons favorit.
    Bild 42/44 Valtra A75 är Karl Petterssons favorit. FOTO: PRIVAT
     Valtra A75 är Karl Petterssons favorit.
    Bild 43/44 Valtra A75 är Karl Petterssons favorit. FOTO: PRIVAT
     Valtra T170 är vår tungdragare i snöröjningen, skriver Arvid Bergkvist.
    Bild 44/44 Valtra T170 är vår tungdragare i snöröjningen, skriver Arvid Bergkvist. FOTO: PRIVAT

    Den finska Valmet-traktorn föds 1951. Det är under en tid då finska lantbrukare skriker efter en liten inhemsk traktor. Modellerna avlöser varandra och gör succé.

    Jag måste erkänna att för mig var Valmet-traktorn nästan helt okänd. Men 1982 står jag så på den stora sommarmässan Elmia Lantbruk i Jönköping. Jag har precis börjat jobba som teknikreporter och framför mig står ett helt gäng med rödsvarta Volvo BM Valmet. Det är den nya 05-serien, den första finsk-svenska traktorserien. Nu ska den upp till bevis och det är en av Valmets viktigaste ögonblick sedan starten. Vad kommer de svenska lantbrukarna att säga?

    40 år i topp

    Jag är uppvuxen i Buster, 36:an, Boxer, 55:an, Bison, 800:an, 810:an, 814:an och 2654:an. Volvo BM alltså! Samtidigt som 05-serien känns ny och spännande är det med vemod jag tänker på gamla Volvo BM. Men jag väcks ur mina drömmar och möts av Volvo BM Valmet-folket med utvecklingschefen Hannu Niskanen i spetsen. De brinner alla för nya Volvo BM Valmet-traktorn och att den ska lyckas ta Volvo BM:s plats i Sverige. Och visst har nya 05-serien många detaljer jag har saknat på Volvo BM 650 och 700.

    När 05-serien senare kommer ut i fält dyker det snabbt upp en rad förödande barnsjukdomar. Växelväljaren, diffspärren, kugghjul slits och dragavkänningen fungerar dåligt. Problemen åtgärdas genom stora dyra kampanjer på verkstäderna men det är oroliga tider för den nya traktorn.

    Den hotande katastrofen avvärjs däremot och Volvo BM Valmet blir Valmet och slutligen Valtra. Under snart 40 år har Valtra/Valmet legat etta eller tvåa i svenska traktorligan. Grattis!

    Mer Valtra – ATL TV: Även om Valtras A-serie de sista åren har tappat i försäljning, så har den det senaste decenniet varit den mest populära traktormodellen i Sverige. Vi försöker ta rätt på varför:

    Ännu mer Valmet – hos Nils Hylander står det fyra stycken slitvargar

    Följ ATL på Instagram!

    På ATLs Instagram fokuserar vi på maskinerna inom lantbruk, skogsbruk och entreprenad. Gå gärna in och följ oss, det läggs upp nya och gamla maskiner flera gånger om dagen. Vi heter tidningenatl. Välkommen in i maskinvärlden!

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen