Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 februari

    Tuffa och populära lastmaskiner

    Hjullastaren är ofta den maskin som går mest i företaget. Månadens ATL-följare på Instagram har fem Volvo!

     Kolla däcken! Här snackar vi 850-däck på Lars Hammarstens Volvo L90F. Hjullastaren jobbar på torvmosse på sommaren.
    Kolla däcken! Här snackar vi 850-däck på Lars Hammarstens Volvo L90F. Hjullastaren jobbar på torvmosse på sommaren. FOTO: Privat

    För många är hjullastaren den viktigaste maskinen på hela gården. Den går ofta varje dag, flest timmar av alla och har man tur blir den en riktig trotjänare.

    Min första bekantskap var den legendariska baklastaren LM218. Den beskrivs av många som grunden till Volvos lastarsuccé och den byggdes av Bröderna Lundbergs. LM218 var fantastisk på sin tid, men den var tvåhjulsdriven och man körde ju fast den hela tiden om det var blött. Dessutom var den farlig, tanken var att man inte skulle kunna öppna dörren när lastaren var uppe eftersom man då kunde komma i kläm. Men de baklastare jag körde gick att öppna fastän lastaren var i topp så klart…

     Lars Hammarsten.
    Lars Hammarsten. FOTO: Privat

    Månadens ATL-följare

    Som tur är utvecklades baklastarna till riktiga hjullastare. En som kan sina hjullastare utan och innan är Lars Hammarsten på Hammarsten Maskin AB utanför Västerås. Han blev dessutom februari månads ATL-följare på Instagram.

    – Jag har fem Volvolastare och det är L50, L50F, L70F, L70H och L90F, berättar han.

     Volvomaskinen är fullutrustad. Här sitter aluminiumbågar med positionsljus och blixtljus på hyttak, huv och grill.
    Volvomaskinen är fullutrustad. Här sitter aluminiumbågar med positionsljus och blixtljus på hyttak, huv och grill. FOTO: Privat

    Lars Hammarstens företag bedriver entreprenadkörning, uthyrning och har även en verkstadsdel. Totalt finns det 14 maskiner och på vintern är det mycket snöröjning och på sommaren arbete på torvmosse.

     Lars Hammarstens L70H är en av de mest uppskattade maskinerna någonsin på ATL:s Instagram.
    Lars Hammarstens L70H är en av de mest uppskattade maskinerna någonsin på ATL:s Instagram. FOTO: Privat

    Varför är det bara Volvolastare?

    – Jag jobbade på Swecon innan jag startade företaget 2012 så jag kan skruva på de maskinerna, säger Lars Hammarsten och skrattar.

    Hans L90F är riktigt fet. Den har 850-däck och han tycker att ett brett däck är bättre än att köra med dubbelmontage på hjullastare.

     Lars Hammarstens Volvo L70H är sulad med 750-däck.
    Lars Hammarstens Volvo L70H är sulad med 750-däck. FOTO: Privat

    Den L70H som du också ser på bild är en av de mest uppskattade maskinerna någonsin på ATLs Instagram.

    Den är fullt utrustad med godis. Det sitter Mittex aluminiumbågar på hyttak, huv och grill. Det innebär extra positionsljus, blixtljus och extra ljus. Den Volvon går inte att missa.

    Här följer läsarnas hjullastarfavoriter!

    Läs också: Full fart på älskade Volvo BM

     En tuff baklastare är redo att lyfta bort snödrivorna. Det var ett stort lyft när BM Volvos baklastare kom med fyrhjulsdrift i mitten på 1960-talet. Vid den här tiden tillverkades lastmaskinerna av Bröderna Lundbergs Mekaniska i Skellefteå.
    En tuff baklastare är redo att lyfta bort snödrivorna. Det var ett stort lyft när BM Volvos baklastare kom med fyrhjulsdrift i mitten på 1960-talet. Vid den här tiden tillverkades lastmaskinerna av Bröderna Lundbergs Mekaniska i Skellefteå. FOTO: Privat
     Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också.
    Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också. FOTO: Privat
     Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också.
    Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också. FOTO: Privat
     Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också.
    Volvo L60F är den bästa hjullastaren, den bara rullar och rullar, meddelar Marcus Bengtsson. Här kan du se Volvon med en ombyggd Emily strömaskin och lastmaskinen hjälper naturligtvis till i vårbruket också. FOTO: Privat
     På Skottorps säteri i södra Halland är det två Volvo L60H som regerar. Den ena har gått 1 500 timmar och den andra 2 000 timmar.
    På Skottorps säteri i södra Halland är det två Volvo L60H som regerar. Den ena har gått 1 500 timmar och den andra 2 000 timmar. FOTO: Privat
     På Skottorps säteri i södra Halland är det två Volvo L60H som regerar. Den ena har gått 1 500 timmar och den andra 2 000 timmar.
    På Skottorps säteri i södra Halland är det två Volvo L60H som regerar. Den ena har gått 1 500 timmar och den andra 2 000 timmar. FOTO: Privat
     Nu är vi på Jordberga i Skåne och här jobbar en Volvo L70 och en Ljungby L11 sida vid sida.
    Nu är vi på Jordberga i Skåne och här jobbar en Volvo L70 och en Ljungby L11 sida vid sida. FOTO: Privat
     Hos Stefan Ljungfjärd, norr om Kalmar i Småland, är det JCB 413S som gäller.
    Hos Stefan Ljungfjärd, norr om Kalmar i Småland, är det JCB 413S som gäller. FOTO: Privat
     Wooow, vilken fet baklastare. Det är en BM Volvo 641 med 710-däck fram och 540-däck baktill, hälsar Johan Olsson.
    Wooow, vilken fet baklastare. Det är en BM Volvo 641 med 710-däck fram och 540-däck baktill, hälsar Johan Olsson. FOTO: Privat
     Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin.
    Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin. FOTO: Privat
     Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin.
    Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin. FOTO: Privat
     Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin.
    Här kommer en riktigt brutal lastmaskin från Linus Jakobsson. Det är Jaxon Åkeris snygga Ljungbymaskin. FOTO: Privat
     I baklastarnas barndom fanns det många olika fabrikat. Här har du en fyrhjulsdriven engelsk Fordson Roadless med en dansk Rask Pedersen-lastare. På den tiden var fyrhjulsdrift mycket ovanlig.
    I baklastarnas barndom fanns det många olika fabrikat. Här har du en fyrhjulsdriven engelsk Fordson Roadless med en dansk Rask Pedersen-lastare. På den tiden var fyrhjulsdrift mycket ovanlig. FOTO: Privat
     Den här Volvo L60E är laddad med Mitas SFT620/75R26-däck, berättar William Wikman.
    Den här Volvo L60E är laddad med Mitas SFT620/75R26-däck, berättar William Wikman. FOTO: Privat
     Volvo L70H med Michelin-sular och en del extra godis. Bild från Ludde Larsson.
    Volvo L70H med Michelin-sular och en del extra godis. Bild från Ludde Larsson. FOTO: Privat
     STOPP! En vanlig syn när de tvåhjulsdrivna baklastarna var vanliga. Det är BM Volvo 620 och bilderna kommer från signaturen Arelfven.
    STOPP! En vanlig syn när de tvåhjulsdrivna baklastarna var vanliga. Det är BM Volvo 620 och bilderna kommer från signaturen Arelfven. FOTO: Privat
     STOPP! En vanlig syn när de tvåhjulsdrivna baklastarna var vanliga. Det är BM Volvo 620 och bilderna kommer från signaturen Arelfven.
    STOPP! En vanlig syn när de tvåhjulsdrivna baklastarna var vanliga. Det är BM Volvo 620 och bilderna kommer från signaturen Arelfven. FOTO: Privat

    Följ ATL på Instagram!

    På ATLs Instagram fokuserar vi på maskinerna inom lantbruk, skogsbruk och entreprenad. Gå gärna in och följ oss, det läggs upp nya och gamla maskiner flera gånger om dagen. Vi heter tidningenatl. Välkommen in i maskinvärlden!

    Fler läsarbilder:Här kommer snöhjältarnaInstagramföljarnas bästa skitspridare

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen