Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 april 2017

    Bengt drabbades av svart sörja i traktortanken

    När du tankar diesel på macken får du med dig en andel förnyelsebara drivmedel i tanken. Det är inget som ska påverka den som kör regelbundet och som har en relativt stor omsättning på bränslet. Men för den som kör sällan kan det bli en mardröm.

     Bengt Johansson är en av de som drabbats av att få ”kolasmet” i bränslesystemet. Efter flera saneringar har han ledsnat på att köpa diesel med inblandning av RME.
    Bengt Johansson är en av de som drabbats av att få ”kolasmet” i bränslesystemet. Efter flera saneringar har han ledsnat på att köpa diesel med inblandning av RME. FOTO: Niklas Larsson

    Bengt Johansson förbrukade 840 liter diesel under 2016. Förutom att han kör med några av sina traktorer för nöjes skull så har han en grävmaskin och en modernare Valtra.

    Tidigare köpte Bengt diesel i dunkar från en mack.

    Men efter det att han fått problem med att det bildats en svart sörja i tanken och därefter stopp i traktorernas bränslesystem har han gått över till att köpa så kallad blankdiesel från en lantbrukare med gårdstank.

    – Jag startade upp min BM 320 och åkte iväg, kom iväg en bit och sen tvärstannade traktorn. Jag funderade på om det inte fanns bränsle i tanken. Men det var halv tank. Jag fick bogsera hem traktorn. Det var sirap i tanken och i alla bränslerör. Jag fick inte ut något bränsle ifrån dieselpumpen. Sen tog jag bort pluggen ur tanken och då rann det inget ur den. Då tog jag en ståltråd och petade upp i tanken. Det kom ut en seg tapp. Jag kallar det kolasmet. Jag hade aldrig hört talas om det här då. När jag frågade de som visste mer så sa de att jag fått alger i tanken, säger Bengt och suckar.

     Den här tanken har gjort sitt efter att ha haft bakterier i sig och som skapat en svart sörja. Bengt Johansson har använt E85 för att göra rent bränslesystemet i traktorerna.
    Den här tanken har gjort sitt efter att ha haft bakterier i sig och som skapat en svart sörja. Bengt Johansson har använt E85 för att göra rent bränslesystemet i traktorerna. FOTO: Niklas Larsson

    Tog bort all färg

    Alla bränslerör monterades bort från traktorn och gjordes rena med E85, som olyckligtvis tog bort all färg på rören.

    En ny insprutningspump blev också nödvändig att köpa. När bränslesystemet befriats helt från den svarta sörjan startade traktorn igen.

    Men de andra traktorerna fick stå hemma på bränsleservice i tur och ordning under en ganska lång period.

    – Efter det har det inte funnits RME-diesel i mina traktorer, berättar Bengt.

     Bengt Johansson.
    Bengt Johansson. FOTO: Niklas Larsson

    PREMIUM: Knepen som räddar från ”kolasmet” i tanken

    Peter Edqvist jobbar som tekniker och brandman i Hagfors kommun och servar reservkraftsaggregat som står stilla länge.

    Tidigare hade de diesel med inblandning av RME i tankarna.

    Sanering och fullständig genomgång av bränslesystemet blev nödvändigt. Allt för att få bort bakterier. Han har också en äldre traktor som haft samma problem.

    – Bakterierna lever på RME:n och på vatten, alltså kondens. När det är äldre maskiner så står de och när solen lyser på tanken som kan vara halvfull så blir det en bra grogrund för bakterietillväxten.

    Hur upptäcker man problemet?

    – Det räcker med att lätta på bränslelocket, då har man i regel korrosion på undersidan. Det finns teststickor att köpa för att se om man har bakterier.

    Vilket bränsle använder du nu?

    – Jag kör med RME-fri diesel överallt.

    PREMIUM: Knepen som räddar från ”kolasmet” i tankenLastbilsförsäljningen ökar kraftigtTraktormarknaden fortsatt stabil

     I botten på tanken kan man se den svarta sörjan som om den kommer vidare i bränslesystemet ganska snart kan orsaka ett jobbigt motorstopp med stora konsekvenser.
    I botten på tanken kan man se den svarta sörjan som om den kommer vidare i bränslesystemet ganska snart kan orsaka ett jobbigt motorstopp med stora konsekvenser. FOTO: Niklas Larsson

    Relaterade artiklar

    Till toppen