Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 oktober

    Bästa råden för ATV-köpet

    Åseda

    Vilket fordon ska man egentligen välja i skogen? ATV, UTV, traktor eller mindre skogsmaskin?

    För ATV-utbildaren och skogsbonden Per Johansson norr om Åseda är det självklara valet en fyrhjuling på 500 kubik som inte är traktorregistrerad.

     Per Johansson, skogsbonde och ATV-expert norr om Åseda i Småland.
    Per Johansson, skogsbonde och ATV-expert norr om Åseda i Småland. FOTO: Torbjörn Esping

    Överallt på de 90 hektaren har Per Johansson lagt ut körslingor och övningsområden. Där låter han grupper nöjesköra eller ta förarbevis i säker körning. Ett förarbevis som han för övrigt anser att även självverksamma ska ha.

    – Köper du en maskin där du lyfter momsen har du ett företag och då ska du ha förarbevis. Du kör åt ditt företag, säger han.

    För skogsbonden som söker ett fordon till enklare skogsarbete rekommenderar Per Johansson ATV. UTV är inte tillräckligt smidigt. Och mindre skogsmaskiner är inte tillräckligt mångsidiga. Dagens traktorer är för stora, för dyra och drar mycket bränsle.

    – Jag är jätteförtjust i ATV, jag använder dem varje dag och kör många hundra timmar om året både i event, jakt, skogs- och jordbruk, säger Per Johansson.

    Läs också: Varning – fyrhjuling kan ge lantbrukare skattesmäll

    Delad eller stel bakaxel?

    Den som vill köpa ATV måste göra några olika val. Till exempel om maskinen ska ha stel eller delad bakaxel. Delad bakaxel ger bättre komfort vid körning i skogen, stel bakaxel kan vara en fördel när man har tung vagn. När maskinen trycks ned minskar markfrigången med delad bakaxel.

    – Vi vill ha så hög markfrigång som vi bara kan.

    Ett annat val är fyra eller sex hjul. En sexhjuling kan lasta mer, men är mer svårmanövrerad i fält.

    – Ska du bara köra rakt fram i en linjegata är en sexhjuling fantastiskt bra. Men nu finns det vagnar med drivning på så man behöver inte vara rädd för att inte kunna ta sig fram med fyrhjuling, säger han.

    Onödigt med 1 000 kubik

    Motorstyrka är ett annat viktigt val. Det finns starka modeller som är på 1 000 kubik. Men det är onödigt, enligt Per Johansson. Dels ökar olycksrisken, dels finns det en gräns för hur mycket effekt man kan få ned i backen.

    – Jag tror att många köper för stora maskiner. 500 kubik är det optimala, inte för stort och inte för litet och det orkar alltid dra.

    Som köpare av ATV måste man också bestämma sig för om man ska registrera fordonet som terränghjuling eller traktor.

    Läs också: ATV bedöms som fritidshus av Skatteverket

    Traktorregistrering krävs för att man ska få köra på allmän väg. Men det behövs inte för att bara köra i jord- och skogsbruket och köra från ena skiftet till det andra.

    Per Johansson tycker inte att man ska traktorregistrera sin ATV. Dels för att de inte är gjorda för att köra på väg, dels för att en ATV ska tåla stryk.

    – Det hakar i kvistar och grenar och då går lysen och backspeglar sönder. Vilket man får hålla på och reparera, säger han.

    – I vissa fall är det jättebra, men de som har sitt bonderi och kör på sina åkrar och i sin skog har inget behov av det.

     – Jag är jätteförtjust i ATV, jag använder dem varje dag och kör många hundra timmar om året både i event, jakt, skogs- och jordbruk, säger Per Johansson.
    – Jag är jätteförtjust i ATV, jag använder dem varje dag och kör många hundra timmar om året både i event, jakt, skogs- och jordbruk, säger Per Johansson. FOTO: Torbjörn Esping

    Relaterade artiklar

    Till toppen