Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 februari

    Banden gör fyrhjulingen till snömaskin

    HULTSFRED

    Många som använder sin fyrhjuling i skogsarbetet får parkera den över vintern när snön blir för djup. Om man inte gör som Mattias Karlsson i Småland och sätter band på den.

    Mellan träden hörs det dämpade dunkandet från en fyrtaktare. Det blandas med ljudet från hydraulaggregatets motor på den Avestavagn som Mattias Karlsson har kopplad bakom fyrhjulingen.

    Han och hans bror Mikael har ärvt omkring 60 hektar skog som deras pappa tidigare ägde i Gyllekulla mellan Hultsfred och Vimmerby i Småland. Nu är det slutgallring.

     Grovt. Kranen och vagnen klarar även lite grövre dimensioner. ”Man får ta ände för ände och balansera lite, men det funkar”, säger Mattias Karlsson
    Grovt. Kranen och vagnen klarar även lite grövre dimensioner. ”Man får ta ände för ände och balansera lite, men det funkar”, säger Mattias Karlsson FOTO: Hans Dahlgren

    För en vanlig fyrhjuling hade snön i vinter, tidvis uppåt 40 centimeter, satt stopp för arbetet. Men Mattias Karlsson har kompletterat sitt ekipage med bandställ.

    – Visst, man kan ha kedjor på men banden driver så mycket bättre. Då spelar det ingen roll om det är 20 eller 60 centimeter snö.

     Banden ger i snö överlägset grepp jämfört med hjul.
    Banden ger i snö överlägset grepp jämfört med hjul. FOTO: Hans Dahlgren

    Rustade upp nöjesmaskinen

    Fyrhjulingen köptes ursprungligen som en maskin mest för nöjeskörning. När det blev aktuellt att ta över skogen valde Mattias Karlsson att inte satsa på traktor eller annan skogsmaskin, utan att komplettera med utrustning för fyrhjulingen. Det mesta går att göra med den, även om den passar bättre till vissa saker. Just nu kör han en slutgallring på omkring 200 kubikmeter.

    – På en sådan här slutgallring, där det är så pass stort, är det ju inte tidsmässigt försvarbart. Men i en förstagallring så är det näst intill optimalt. Då behöver man bara ha smala vägar. Då är den som bäst.

     Fyrhjulingen köptes ursprungligen som en maskin mest för nöjeskörning.
    Fyrhjulingen köptes ursprungligen som en maskin mest för nöjeskörning. FOTO: Hans Dahlgren

    Bygger själv

    Mattias Karlsson jobbar till vardags som resemontör av kylar. Ofta blir det långa dagar och resor med övernattning, men det ger honom också möjlighet att jobba i skogen flera dagar i veckan när han kompar ut.

    För att vara mindre känslig för väder och vind har han byggt ett eget tak till sin ATV.

    – Man får också upp belysningen mycket högre och det blir bättre spridning på ljuset.

    Varför byggde du eget istället för att köpa?

    – Dels är de ganska dyra. Och jag vill att det ska passa mig och mitt ekipage. Så då blev det att jag byggde själv, då får jag det som jag vill ha det.

     Snömaskin. Band istället för hjul på fyrhjulingen gör den mera till en året runt-maskin för den självverksamme skogsägaren som vill ut även när det är djupare snö.
    Snömaskin. Band istället för hjul på fyrhjulingen gör den mera till en året runt-maskin för den självverksamme skogsägaren som vill ut även när det är djupare snö. FOTO: Hans Dahlgren

    Går snabbt att byta

    Nu börjar snösäsongen gå mot sitt slut i Småland och då åker banden av. Att byta mellan hjul och band tar bara omkring 30-45 minuter, så skulle det komma mera snö är det ingen större insats att montera på dem igen. I snö är de överlägsna, men annars är det inte motiverat att köra med band.

    – Det blir lite klumpigt och svårstyrt i skogen. Man får vara vaksam på höga stubbar och sådant. Men annars funkar det bra.

     Av och på. Så länge det är några decimeter snö är banden motiverade, men de åker av så fort det går att köra med hjul.
    Av och på. Så länge det är några decimeter snö är banden motiverade, men de åker av så fort det går att köra med hjul. FOTO: Hans Dahlgren

    Gården

    Mattias och Mikael Karlssons fastighet är på 65 hektar, varav sju hektar är åkermark.

    Fyrhjulingen är en Kawasaki KVF 750 i ”Bruteforce” från 2008.

    Bandställen är av modellen Camoplast ATV T4S, numera Camso, ett kanadensiskt företag som nyligen blev uppköpta av däcktillverkaren Michelin.

    Avestavagnen köptes i höstas och är en MS 48 ”Qvennes Edition” med drivning på hjulen.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen