Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 5 oktober 2017

    Bakslag för HVO

    HVO har seglat upp som ett favoritbränsle bland många åkerier och bönder som ställer om till fossilfritt. Men livsmedelsjätten Axfood går på tvärs - och slutar nu att tanka sina lastbilar med HVO.

    Även Axfood, som driver kedjorna Willys och Hemköp, har länge använt bränslet i sina lastbilar. Men nu gör tveksamheter i tillverkningsprocessen att företaget går tillbaka till mer beprövade alternativ – i första hand fossil diesel.

    Beslutet växte fram i somras och grundar sig på att det har blivit allt svårare att köpa HVO som är fri från palmolja. Enligt Axfoods hållbarhetschef, Åsa Domeij, riskerar den storskaliga produktionen av palmolja att driva på skövlingen av regnskog.

    – Under förra året kunde vi få tag på HVO utan råvaror från oljepalmen. Men nu går det inte längre, för det finns inte på den svenska marknaden, säger hon.

    LÄS ÄVEN: Här är New Hollands nya gastraktor

    Genom sitt beslut hoppas Axfood öka kraven på drivmedelsproducenterna, men också på de politiker som har huvudansvaret för att utveckla en hållbar transportsektor och en långsiktig skattepolitik för förnybara drivmedel. I Sverige skulle det exempelvis vara möjligt att tillverka mer drivmedel av skogsråvara, påpekar Åsa Domeij.

    Producenten Neste har tidigare slått ifrån sig liknande kritik med att de använder fraktioner av palmoljan, så kallad PFAD, som inte går att använda inom livsmedelsindustrin. Men det resonemanget håller inte, enligt Åsa Domeij.

    – Skövlingen av regnskog har inte upphört. Men det står inte skrivit i sten att vi ska vara emot alla produkter från oljepalmen. Hade skövlingen upphört hade det varit en annan situation.

    Dessutom finns det ingenting som talar för att den certifierade palmoljan skulle räcka för att driva hela Europas lastbilspark, enligt Åsa Domeij.

     Enligt Axfoods hållbarhetschef, Åsa Domeij, gör vissa tveksamheter i tillverkningsprocessen att företaget överger HVO.
    Enligt Axfoods hållbarhetschef, Åsa Domeij, gör vissa tveksamheter i tillverkningsprocessen att företaget överger HVO.

    LÄS ÄVEN: Miljöorganisationer vill stoppa HVO

    För några år sedan hade vi den utskällda etanolen. Finns det en risk att HVO går samma öde till mötes som alkoholbränslet?

    – Det där är en väldigt bra fråga. Etanolen fick väldigt mycket orättvis kritik. Vi är positiva till etanol som bränsle. Det är ett bra biodrivmedel med bra livscykelanalyser.

    Så finns det en risk att HVO marginaliseras?

    – Jag tror att om man inte börjar använda andra råvaror så är det en stor risk. Tänk bara på bussarna som rullar med HVO i kommunerna. Jag tror att det kan bli debatter lite här och var i fullmäktige, och då får man hoppas att det inte blir en debatt om HVO utan om vilka råvaror man använder.

    LÄS ÄVEN: Här produceras kontroversiella palmoljan

    Fakta Biodiesel

    Biodiesel – ett samlingsnamn för flytande biobränslen som kan tillsättas, blandas med eller användas direkt som transportdiesel. Utgörs i Sverige i dag framför allt av HVO och FAME och omfattar såväl rena drivmedel som de volymer som låginblandas i fossil diesel.

    Fame – Fettsyrametylestrar. I Sverige är all Fame som används baserad på raps, och förkortas ofta RME, rapsmetylestrar.

    HVO – Hydrerade vegetabiliska oljor. Här avses HVO-diesel som har kemiskt identiska egenskaper som fossil diesel. Kan produceras från olika typer av oljor. Preem tillverkar exempelvis en HVO av tallolja.

    LÄS ÄVEN: Så får du bättre start med RME i traktornLÄS ÄVEN: Nu kommer gaslastbilarnaLÄS ÄVEN: Gas bäst för långkörande tunga fordon

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen