Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 september

    Automatiska släcksystem kan hindra många maskinbränder

    Med ett automatiskt släcksystem i maskinrummet går det ofta att slå ut brandhärdar redan på ett tidigt stadium. Om kunden bara anser att installationen lönar sig kan systemen i dag enkelt monteras i allt från tröskor till traktorer och balpressar.

     Elden spred sig så snabbt att Karl-Johan Kullander inte hade en chans att rädda maskinen. Hans nya tröska är så ny att den omfattas av kravet på automatisk släckutrustning. Men systemen går även att eftermontera i äldre maskiner.
    Elden spred sig så snabbt att Karl-Johan Kullander inte hade en chans att rädda maskinen. Hans nya tröska är så ny att den omfattas av kravet på automatisk släckutrustning. Men systemen går även att eftermontera i äldre maskiner. FOTO: Privat

    Det är lätt att föreställa sig hur katastrofal en maskinbrand kan bli. Speciellt när det handlar om skördetröskor som rullar på torra spannmålsfält där vinden ligger på i fel riktning.

    Under sommarens skörd uppmärksammade ATL flera allvarliga tillbud där rådiga ingripanden gjorde att bränderna aldrig spred sig över några större arealer.

    Ett av de otäckaste exemplen råkade Karl-Johan Kullander ut för när han tröskade.

    – Killen som körde fältvagnen ropade på komradion att det slog ut lågor, och på två minuter konstaterade vi att vi behövde ringa in plog och vattenvagn för att det inte skulle sprida sig. Det var makalöst hur fort det gick, säger Karl-Johan Kullander.

    Nytt krav

    Tröskan från 2015 har nu ersatts av en maskin från New Holland, som är så ny att den omfattas av kravet på automatisk släckutrustning. Men systemen kan även eftermonteras i äldre maskiner.

     Från släckcylindern dras rörsystemet ut till alla svaga punkter i motorrummet och resten av maskinen för att branden ska kvävas så snabbt som möjligt.
    Från släckcylindern dras rörsystemet ut till alla svaga punkter i motorrummet och resten av maskinen för att branden ska kvävas så snabbt som möjligt. FOTO: Fogmaker

    Bakom kravet står Brandskyddsföreningen och försäkringsbranschen, som sedan den 1 april 2017 begär att alla nya tröskor ska vara utrustade med den här typen av säkerhetslösningar.

    Även på äldre tröskor

    Det ställer i sin tur till problem för flera tillverkare, som måste eftermontera systemen på svensk mark, berättar Göran Sundqvist, som är produktchef för Swedish Agros trösksortiment.

    – Det märkliga är att det bara är Sverige, som har betydligt enklare förhållanden än exempelvis Frankrike, som ställer krav på detta. Och det är heller inte bra för oss i Sverige eftersom det gör att kostnaderna blir betydligt högre än om vi hade gjort det på fabrik, säger han.

    För att nå upp till kravet har Swedish Agro själva valt att eftermontera en lösning från Växjöbaserade Fogmaker. Men på marknaden finns även andra konkurrenter, varav Dafo är en av de största i Norden.

    Släcksystemen kan i princip installeras i alla typer av fordon och redskap, från lastbilar till traktorer och balpressar. Att skydda en tio år gammal traktor eller en tröska som inte omfattas av försäkringskraven är heller inga problem, om man anser att installationen lönar sig.

    Fogmakers system bygger i grunden på att elden kvävs av en finfördelad vattendimma, vilket i sin tur kräver mindre sanering än liknande system som jobbar med pulver eller skum.

     På tröskorna använder företaget vanligtvis en cylinder på 11,5 liter. Här ska den långa tömningstiden på runt 60 sekunder borga för att elden kvävs snabbt och effektivt.
    På tröskorna använder företaget vanligtvis en cylinder på 11,5 liter. Här ska den långa tömningstiden på runt 60 sekunder borga för att elden kvävs snabbt och effektivt. FOTO: Fogmaker

    Men från Karl-Johan Kullanders nya tröska går det även att utlösa systemet manuellt via en knapp i förarhytten.

    Kan bli för dyrt

    Installationskostnaden varierar med storleken på tröskan, men ska i runda slängar landa någonstans mellan 40 000 och 55 000 kronor, enligt Fogmaker. Det motsvarar i sin tur någon procent på en begagnad tröska med ett marknadsvärde på ett par miljoner kronor. Ändå kan det många gånger vara svårt att hitta ekonomiska incitament att uppgradera äldre modeller, enligt Göran Sundqvist.

    Räknar man däremot in alla kringkostnader för stillastående, självrisker och förlorad skörd bör tekniken ändå vara intressant även för många äldre maskiner, enligt Roger Berglund.

    – I grunden handlar det om att försäkra sitt levebröd, säger han.

    Fakta: Så funkar det

    Fogmakers system är helt mekaniskt, och ställer därför inte krav på några elektriska dragningar. Släcktuben har ett tryck på 105-110 bar, och styrs med hjälp av en detekteringsslang som brinner av vid en temperatur på 160 grader. Det leder i sin tur till att systemet löser ut, och finfördelar en vattendimma som kväver även explosionsartade bränder.

    Från den trycksatta cylindern monteras ett rörsystem som täcker in alla svaga punkter där bränder lätt kan uppstå, dels i motorrummet men även i andra känsliga utrymmen. Släckvätskan består i det här fallet av saltvatten till 97 procent, vilket kräver mindre sanering än många konkurrerande lösningar. För att säkerställa funktionen krävs vanligtvis en årlig besiktningsgenomgång.

    Relaterade artiklar

    Till toppen