Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 november 2020

    Imponerande balans i Polaris nya ATV: ”Ingen nybörjarmaskin”

    Polaris nya 1 000-kubikare, Sportsman XP 1 000 S, imponerar.

    – Det är bland det häftigaste man kan köpa, säger ATL:s ATV-expert Per Johansson.

    Med sin stora tvåcylindriga motor finns mer än tillräckligt med i effekt i fyrhjulingen. De 90 hästkrafterna är farligt många, enligt Per Johansson, som provkört maskinen hemma i skogen under ett par veckor.

    – Det är ingen nybörjarmaskin det här, har man inte kört fyrhjuling innan ska man inte ge sig på en så här stor maskin, säger han.

    – Ger du fel gas och för mycket gas vid fel tillfälle, då kan vad som helst hända.

     Per Johansson är imponerad av balansen på Polaris Sportsman XP 1000 S.
    Per Johansson är imponerad av balansen på Polaris Sportsman XP 1000 S. FOTO: Torbjörn Esping

    Inom hög och lågväxel finns tre effektlägen, vilket i praktiken ger variatorn sex områden att jobba inom. Vilket minskar risken för att maskinen ska stegra sig eller välta när man arbetar.

    Amerikanaren bygger på chassit från de lite bredare sidebyside-maskinerna. Bredden och längden på sportmaskinen är 20 centimeter mer än på arbetsmaskinen, en hjulsbredd mer än vanligt. Det ger en suverän balans. Inte minst med de stora fjädrarna med över 35 centimeters fjädringsväg bak.

    ­– Den går den väldigt stabilt och fint, fantastiskt bra, måste jag säga.

    Men storleken gör det förstås trängre i skogen. Det blir svårare för ATV:n att komma fram mellan träd och stenar.

    – Det är lite negativt absolut, man är van vid smalare fyrhjulingar, men det kan vara en fördel, kommer fyrhjulingen fram så får vi alltid med oss vagnen.

     Bågen på framarmen gör att markfrigången ökar till över 30 centimeter.
    Bågen på framarmen gör att markfrigången ökar till över 30 centimeter. FOTO: Torbjörn Esping

    På minussidan pekar Per Johansson på den långa växelspaken för hög-, låg-, neutral- och backväxel: ”som en gammal Volvo BM”. Han anmärker också på avgasröret som är placerat rakt ovanför dragkroken där det kan bli mycket varmt och att det saknas en höger handbroms: ”det borde vara enkelt att ha en broms där också”.

    På plussidan finns bågarna på de främre armarna som gör att markfrigången är över 30 centimeter, vilket han tycker är en smart detalj. Batteriet är med sin placering i en låda framför styret enkelt och smidigt att komma åt och dragkroken som enkelt går att byta eftersom den sitter med en sprint.

    Väl integrerade reglage

    På styret är alla reglage väl integrerade, det är lätt att komma år fyrhjulsdrift, blinkers och tuta. Displayen är avancerad och man kan utforma utseendet både när det gäller information och bakgrundsfärg.

    – Det börjar bli som en bildisplay. Det är jättebra.

     Dragkroken är enkel att ta bort med en sprint.
    Dragkroken är enkel att ta bort med en sprint. FOTO: Torbjörn Esping

    Den stora maskinen lastar också mycket, 91 kilo fram och 136 kilo bak. Och dragkapaciteten är hela 830 kilo. Sportsman XP 1 000 S är ATV:ernas värsting. Men Per Johansson tycker egentligen att modellen är för stor.

    ­– För gemene man som är ute med en skogsvagn och ska hugga lite vindfällen är den absolut för stor i mitt tycke, säger han.

    ­– Vi kommer aldrig att kunna nyttja all den här effekten, maskinen väger för lite och kommer att slira.

     Per Johansson är imponerad av körglädjen med Polaris Sportsman XP 1000 S.
    Per Johansson är imponerad av körglädjen med Polaris Sportsman XP 1000 S. FOTO: Torbjörn Esping

    Polaris har fem olika modeller av ATV, plus lekmaskiner. Och inom Sportsman, som är tänkt också för arbete, finns en stor mängd varianter kring storlekarna 570 och 1000. Maskinen som Per Johansson provat heter 1 000 S, och är alltså en sportmodell, en fyrhjuling som är byggd med tanke på nöje, snarare än nytta.

    – Detta är definitiv en maskin för de som ska ut i ett surhål eller en sandgrop och köra med kompisarna. Då är detta bland det häftigaste man kan köpa.

     Batteriet sitter monterat framför styret.
    Batteriet sitter monterat framför styret. FOTO: Torbjörn Esping

    Fakta Polaris Sportsman XP 1 000 S

    Motor: Vätskekyld 2-cyl, 4-takt SOHC

    Cylindervolym: 952 CC

    Effekt: 90 hk

    Växel: automatisk PVT

    Längd: 2 349 mm

    Bredd: 1 442 mm

    Höjd: 1 435 mm

    Sitthöjd: 940 mm

    Markfrigång: 305 mm

    Torrvikt: 450 kg

    Fjädringsväg fram/bak: 355/290 mm

    Maxlast fram/bak: 91/136 kg

    Max släpvagnsvikt: 830 kg

    Pris: från 136 900 ex moms, terrängregistrerad

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen