Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 oktober

    Suzuki Kingquad – en ATV för den som gillar äventyr

    Åseda.

    En fyrhjuling för både nytta och nöje. Men lite klumpig. Det är omdömet från ATL:s ATV-expert efter att ha provkört en Suzuki Kingquad 750.

     Per Johansson har provkört Suzuki Kingquad 750 AXi.
    Per Johansson har provkört Suzuki Kingquad 750 AXi. FOTO: Torbjörn Esping

    Suzuki är ett av premiummärkena inom ATV, och kom med sin och världens första fyrhjuling redan 1983. Kingquad finns numera i tre storlekar 400, 500 och 750 kubik. Dessutom finns det ett par lekmodeller på 50 och 90 kubik.

    Suzuki har bara ATV på programmet, inga side-by-side-modeller.

    Framförallt säljs ATV-modellerna 500 och 750. 750-kubikaren kostar 98 000 kronor exklusive moms hos återförsäljare.

    – Jag tycker att den är prisvärd, säger Per Johansson efter att ha provkört maskinen hemma på gården i Småland ett par veckor både i skog och mark.

    – Men jag tror den hamnar lite mer hos äventyrarna, när det är lite större motor. Jag är inte säker på att en lantbrukare eller skogsbrukare köper en sådan här stor maskin.

     ATL:s ATV-expert Per Johansson.
    ATL:s ATV-expert Per Johansson. FOTO: Torbjörn Esping

    Något för den äventyrlige lant- och skogsbrukaren?

    – Ja, då är den jättebra, du kan använda den i skogen och sedan när du ska ut och ha lite kul med dina kompisar så hävdar den sig otroligt bra.

    Dragkapacitet Suzuki Kingquad

     Stänkskydden sticker ut på Suzukis ATV.
    Stänkskydden sticker ut på Suzukis ATV. FOTO: Torbjörn Esping

    Häromåret modifierades fjädringen, styrsystemet, servostyrsystemet, den bakre stabilisatorn, ramen och ett antal andra komponenter på Suzukis ATV. Ramens styvhet har ökat, bakfjädringen och slutväxelns kåpor har förstärkts.

    Fästet till dragkroken byttes till mottagartyp vilket gjorde att dragkapaciteten har ökat till 600 kilo.

    Suzukins automatiska CVT uppdaterades också för starkare acceleration från stillastående och en effektivare motorbroms. Per Johansson ger variatorn tillsammans med den välsynkade växellådan beröm. Både att dra en tung vattentank, motorbromsa mjukt och rekreationskörning klarar den japanska fyrhjulingen galant.

    – Det är en av de bättre variatormaskinerna. Den är väldigt lågvarvig och trevlig att köra när man är ute och puttrar.

    Minus med Suzuki Kingquad

     Dödmansgreppet gör att maskinen stängs av om man ramlar av.
    Dödmansgreppet gör att maskinen stängs av om man ramlar av. FOTO: Torbjörn Esping

    Suzukins stötdämpare är oberoende dubbla A-armar med fjäderspänning som går att justera i fem klick.

    – Man sitter bra på den och stötdämpningen är grym när vi är ute i skogen och kör, den är följsam och fin.

    På den positiva sidan framhåller Per Johansson också draget som är lätt att komma till. Kulan är också avtagbar så att man kan koppla andra typer av vagnar. Han gillar också de tre förvaringsfacken, två där bak och ett höger fram.

    Det negativa med Suzukin är att stänkskydden ovanför hjulen sticker ut mycket, och att den känns stor i skogen. Kingquad är några centimeter bredare än de andra ledande märkena.

    – När vi är ute i skogen och kör så känns den lite stor och klumpig. Det gör att vi får ta en lite tidigare sväng när det blir lite trångt, och det upplever folk som lite jobbigt när man kanske är van vid något lite mindre, säger Per Johansson och grabbar tag i det i och för sig böjliga stänkskyddet.

    – Det hakar lätt i den här skyddsplasten, det ser jag som en nackdel. Det är tråkigt när det blir repor på dem.

     Suzuki Kingquad 750 AXi.
    Suzuki Kingquad 750 AXi. FOTO: Torbjörn Esping

    Suzuki Kingquad 750 AXi

    Motor: 1-cylindrig, vätskekyld, OHC 4-takt

    Slagvolym: 722 cm3

    Effekt: Ingen uppgift

    Bränslesystem: Insprutning

    Tändning: Elektronisk

    Startsystem: Elstart

    Växlar: Automatisk med back, hög- och lågväxel

    Transmission: Kardan

    Koppling: Centrifugal

    Hjuldrift: Urkopplingsbar 4-hjulsdrift, med låsbar framdiff

    Längd: 2 190 mm

    Bredd:1 275 mm

    Höjd: 1 285 mm

    Hjulbas: 1 285 mm

    Spårvidd: 940 mm fram, 920 mm bak

    Markfrigång: 260 mm

    Sitthöjd: 920 mm

    Vikt: 331 kg

    Fjädring: Oberoende dubbla A-armar, fjäderspänning justerbar i 5 klick

    Bromsar fram: Dubbla hydrauliska skivbromsar

    Bromsar bak: Bromslameller i oljebad

    Däck fram: AT25 x 8—12

    Däck bak: AT25 x 10—12

    Tankvolym: 17,5 L

    Pris: Från 98 000 kr, ex moms.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen