Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 september

    ATV-test: Tummen upp för stel bakaxel

    Åseda

    Ett saknat bromshandtag, men en bra bakaxel och många lås. ATL:s ATV-expert Per Johansson har provkört en taiwanesisk fyrhjuling.

    Per Johansson har bland annat dragit vattentankar till djuren och kört sina slingor i skogen.

    Diffspärren, fyrhjulsdriften och lågväxeln får beröm.

    – Nerför har den en jättebra motorbroms, det finns en lågväxel man kan lägga i så det bromsar ordentligt. Högväxeln var lite si och så. Och växellådan känns inte synkad, man får verkligen ta i.

     ATL:s ATV-expert Per Johansson har provkört taiwanesiska TGB Blade 520i EPS. Och har både negativa och positiva synpunkter.
    ATL:s ATV-expert Per Johansson har provkört taiwanesiska TGB Blade 520i EPS. Och har både negativa och positiva synpunkter. FOTO: Torbjörn Esping

    Den taiwanesiska maskinen har också en ovanlig säkerhetslösning för växellådan. När man ska ändra växel så stoppar maskinen, om man inte håller inne bromsen.

    – Det kanske är bra, jag har inte varit med om det innan, men det är lite irriterande när man växlar och glömmer det, säger Per Johansson.

    Och på tal om bromsar. TGB:n har ett låsbart bromshandtag till vänster och en extra handbromsspak. Men inget bromshandtag till höger! Där finns det bara en fotbroms.

    ­– Jag är van vid att ha ett bromshandtag på varje sida, så det kan jag tycka att man saknar.

    Gillar fyrhjulingens stela bakaxel

    TGB är ett av få märken på marknaden som har en stel i stället för en delad bakaxel. Och det gillar Per Johansson, eftersom man kan haka på en tung vagn utan att maskinens markfrigång påverkas.

    – En riktigt bra grej är ju en stel bakaxel för oss som jobbar med den i skog och mark, det blir en bättre markfrigång när den inte svampar ihop.

    Skyddsplåtarna under maskinen kunde enligt Per Johansson vara fler. Men kabel och rördragningarna är bra gjorda. Det är inte mycket som grenar kan haka fast i.

    Draget får också beröm. Man hjälp av en sprint kan man enkelt och smidigt byta kulan och få till ett gaffeldrag. Och bredvid draget sitter ett släpvagnsuttag om man vill koppla på ett släp med lampor.

     ”Svängradien är en av de bättre vi har testat. Man kommer runt väldigt snävt, både i skogen och när man kör med vagnar, det är absolut en fördel”, säger Per Johansson om TGB 520.
    ”Svängradien är en av de bättre vi har testat. Man kommer runt väldigt snävt, både i skogen och när man kör med vagnar, det är absolut en fördel”, säger Per Johansson om TGB 520. FOTO: Torbjörn Esping

    Där bak finns också en enligt Per Johansson felplacerad registreringsskylt, och ett felplacerat men vackert avgasrör precis ovanför draget.

    – Det är ju designat väldigt fint, men vi håller på mycket där och det är lätt att vi bränner oss.

    TGB:s fyrhjuling har flera cigarettutag där man kan koppla in apparater. Och ett lastfack på varje sida.

    Fyrhjulingen har också flera lås. Sadeln som döljer batteriet är låst. Och även styret har ett särskilt lås.

    ­– Det är inte heller så vanligt på maskinerna idag, det är också en liten bra detalj.

    Traktorregistrerad som standard

    TGB, som står för Taiwan Golden Bee, finns i tre storlekar, 520, 600 och 1000. Priset är lite lägre än andra märken, mellan 58 000 och 98 000 kronor exklusive moms.

    Fyrhjulingen kommer som traktorregisterad som standard. Den är tänkt att användas till både nytta och nöje på gården. På det stora hela tycker Per Johansson att det är en bra maskin.

    – Jag tycker den är jätteskön, man sitter väldigt bra och du har bra kontroll över den. Men minuset när man sitter och åker för rekreation är att ljudvolymen är lite hög.

    Kanske är modellen 520 i klenaste laget för den självverksamme som ska köra ut tunga lass med virke från skogen.

    – Det kan vara att det är lite av en hobbymaskin. Ska vi haka på de tunga vagnarna ska vi kanske se oss om efter något annat, säger Per Johansson.

    TGB Blade 520i EPS

    Motor: Encylindring 4-takt.

    Volym: 503 cc.

    Effekt: 37,5 hk vid 6 500 varv.

    Elektronisk bränsleinsprutning.

    Elektronisk styrservo.

    Bakaxel: Stel.

    Vinch: Dragkraft 1 362 kg.

    Längd: 2 120 mm.

    Bredd: 1 240 mm.

    Höjd: 1 205 mm.

    Tank: 18 liter.

    Vikt: 350 kilo.

    Däck: 12 tum med aluminiumfälgar.

    Pris: 58 400 ex moms, traktorregistrerad.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen