Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 december 2020

    Skönt med tumvärme – men problem i uppförsbacke

    Åseda.

    Skön värme i handtagen. Men problem i uppförsbacken. Det upplevde ATL:s ATV-expert Per Johansson när han testade Can-ams Outlander 570.

    Kanadensiska Can-am har en imponerande line-up, för arbete finns modeller från 450 upp till 1 000 kubik, plus side-by-side och sexhjulingar.

    Men den Outlander 570 med V-twinmotor och måttliga 48 hästkrafter, som vi provkört, fungerar bra för både arbete och fritid.

    Den vanliga hög- och lågväxeln är kompletterad med ett elektriskt sport- och workläge, vilket Per Johansson lärt sig uppskatta när han haft maskinen på prov hemma på skogsgården norr om Åseda.

    – Det är ganska stor skillnad, när man stryper den i arbetsläget är den fortfarande stark, men inte så rapp. Men just när vi är ute i skogen med vagnar så kan den nog passa väldigt bra, säger han.

     ATL:s ATV-expert tycker att Can-am Outlander 570 passar till både arbete och fritid.
    ATL:s ATV-expert tycker att Can-am Outlander 570 passar till både arbete och fritid. FOTO: Torbjörn Esping

    – Och när det är rekreationskörning så kan vi trycka på sportläget, det tyckte jag var jättebra.

    Han har dock haft lite problem med att den vanliga spaken till hög-, låg- och backväxel.

    – Jag har upplevt den som lite kinkig ibland. När man har kommit uppför eller nedför har det varit lite svårt att få i växlarna.

    En plump i protokollet var att det under provkörningen hände något märkligt vid start i uppförsbacke.

    – Den kom inte riktigt igång, det kändes som att den slirade på remmen, det kom lite blårök av den, berättar Per Johansson, som aldrig upplevt något liknande med en variatormaskin.

    – Vi har testat dem i alla möjliga lutningar innan, men just den här hände det med.

    Variatormaskiner kan ge upphov till störande motorbuller när man kör i vanlig marschfart med onödigt högt varv. Men Outlanderns CVT är bra.

    – Jag upplever inte ljudvolymen så jättehög. Det har varit ett problem med andra maskiner.

    På minussidan i övrigt är backspeglarna på traktorregisterade maskiner, som är så trångt placerade att en fullvuxen karl inte ser annat än sin egen jacka i backspeglarna. Och så saknar Per Johansson en höger handbroms, och skydd för damasker och drivaxlar.

    – Det tycker jag är synd, det borde man ha på en arbetsmaskin, för får vi ett hål på en damask så har vi lite arbete framför oss.

    Per Johansson ifrågasätter också varför hasplåten inte är av metall utan av plast.

    – Jag är lite rädd att det kan spricka på vintern när det blir kallt.

    Både bukskydd av metall och andra skydd går dock att köpa till. Det finns mycket utrustning att välja till när man köper en Can-am, vilket göra att priset stiger.

     Can-am Outlander 570 har ett stort lastfack.
    Can-am Outlander 570 har ett stort lastfack. FOTO: Torbjörn Esping

    På plussidan framhåller Per Johansson det stora lastfacket på 11 liter som är integrerad i bakvagnen, den bra utskjutna dragkroken och den fantastiska belysningen på 70 watt.

    – Den är nog den bästa av allihopa vi har provat, den funkar jättebra.

    Bensintanken är bäst i klassen för arbetsmaskiner, över 20 liter går i. Kanadensaren tar också tyngre last på pakethållarna bak och fram än konkurrenterna.

    Och så har Can-am en skön detalj så här på vintern. Värme i handtag, och tumgasen.

    – Tummen och händerna är lite utsatta, kan man då få den med både tumvärme och handtagsvärme så är det fantastiskt. En del kommer till och med sittdynevärme, det är skönt att den alltid är torr när man sätter sig.

     Värme i handtagen och i tumgasen uppskattas när det är kallt på vintern.
    Värme i handtagen och i tumgasen uppskattas när det är kallt på vintern. FOTO: Torbjörn Esping

    Fakta: Can-am Outlander XU 570

    Motor: Åttaventilers SOHC Rotax V-Twin

    Volym: 570 cm3

    Effekt: 48 hk

    Bränslevolym: 20,5 L

    Styrning: Trestegsservostyrning (DPS)

    Fjädring fram: Dubbla a-armar, 22,9 cm fjädringsväg

    Fjädring bak: TTI-fjädring 22,4 cm fjädringsväg           

    Mått och vikt

    Längd: 2 210 mm

    Bredd: 1 168 mm

    Höjd: 1 240 mm

    Hjulbas: 1 295 mm

    Markfrigång: 292 mm   

    Vikt: 319 kg

    Maxlast fram: 54 kg                

    Maxlast bak: 109 kg

    Dragkapacitet: 590 kg

    Plus

    Stort förvaringsfack

    Stor bensintank

    Bra maxlast

    Minus

    Metallbukskydd är tillval

    Avsaknad av handbroms på högersidan

    Skydd för damasker är tillval

    Pris: Från 81 520 kronor, ex moms, terrängregistrerad.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen