Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 12 januari

    En intelligent robot på hjul

    Abu Dhabi.

    Över 40 mils räckvidd, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift och den klarar en dragvikt på 1,8 ton. Audis eldrivna suv e-tron 55 quattro ser ut att leva upp till beteckningen ”Tesladödaren”. Men även om den också är billigare än Elon Musks superelbilar så finns det några småsaker som ATL:s testförare hänger upp sig på.

     Suven e-tron känns diskret, smidig och nästintill nätt i jämförelse med Tesla Model X enligt ATL:s testförare.
    Suven e-tron känns diskret, smidig och nästintill nätt i jämförelse med Tesla Model X enligt ATL:s testförare. FOTO: Ia Wadendal

    Solen gassar och palmerna står i givakt i den obefintliga vinden när vi kör ut från Masdar City – ”hållbarhetsstaden” som byggs för att försörjas helt av förnybar energi. Oljeemiratet Abu Dhabi har visserligen inte slut på sina resurser av fossilt bränsle än, men med Masdar City vill emiren visa besökarna att det minsann ska satsas på solenergi här också.

    Att Audi lagt sin provkörning av den nya innovativa elbilen e-tron här är inte så konstigt – här finns massor av sand som till viss del har egenskaper som liknar snö som underlag, och en riktigt bra offroad-bana mitt i öknen.

     Audi e-tron har över 40 mils räckvidd, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift och den klarar en dragvikt på 1,8 ton.
    Audi e-tron har över 40 mils räckvidd, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift och den klarar en dragvikt på 1,8 ton. FOTO: Ia Wadendal

    Suven e-tron känns diskret, smidig och nästintill nätt i jämförelse med Tesla Model X som jag körde för ett tag sedan. Och den har tack och lov inte sådana där onödiga falkvingedörrar, en sak jag snabbt tröttnade på hos konkurrenten. Ett faktum är att e-tron knappt känns som en elbil, åtminstone inte om man inbillar sig att elfordon är små snälla anonyma miljöbilar för folk som bor i Stockholms innerstad. Nej, det här är en rejäl suv med stort bra bagageutrymme och en ordentlig packlåda även under huven därframme. Och den kan dra 1 800 kilo, bara en sån sak.

     Ett minus är enligt ATL:s testförare att Audi e-tron är dyr i inköp, men förhoppningsvis blir det en överkomlig månadskostnad vid företagsleasing.
    Ett minus är enligt ATL:s testförare att Audi e-tron är dyr i inköp, men förhoppningsvis blir det en överkomlig månadskostnad vid företagsleasing. FOTO: Ia Wadendal

    Dator styr elmotorerna

    Men den är också en intelligent robot på hjul. En dator styr de två elmotorerna och eftersom informationen går fram i raketfart mellan hjulparen är antispinnsystemet betydligt snabbare på att reagera när underlaget förändras än vid vanlig fyrhjulsdrift. Det innebär också att bilens dator känner av vilket läge som är bäst när bromskraften ska återvinna energi – det kanske inte alltid är motorbromsen som den lite segare mänskliga hjärnan kan tro.

     Bagageutrymmet rymmer 600-1 725 liter bak.
    Bagageutrymmet rymmer 600-1 725 liter bak. FOTO: Ia Wadendal

    Übersmart teknik

    Också när jag sätter foten på bromsen återvinns energi, och jag kan välja mellan olika lägen i kraftåtervinningen med paddlar på ratten. Den här übersmarta energiåtervinningstekniken spelar stor roll för räckvidden på en e-tron, och det roliga är att föraren inte egentligen behöver göra så mycket eller ens förstå hur det fungerar. Bilens dator fixar det åt dig, helt enkelt.

    Självklart är e-tron också en tyst bil – inte bara för att den går på el utan för att ljudisoleringen är så bra, däck- och vägljud tränger inte in märkbart. Interiört är bilen ”Audiskt” elegant och har en minimalistisk instrumentering. Lite väl minimalistisk för min smak, tyvärr. Jag skulle vilja se tydligare i instrumenten hur mycket kräm som finns kvar i batteriet och hur energieffektiviteten fungerar vid olika körlägen. Nu är det bara små tunna och rätt svårtolkade linjer som anger detta.

     Unika virtuella sidospeglar.
    Unika virtuella sidospeglar. FOTO: Ia Wadendal

    Riktig snackis

    De virtuella sidspeglarna är än så länge unika i en serietillverkad bilmodell. Speglarna har också blivit den riktiga snackisen när Audi e-tron kommer på tal. I själva verket är det kameror som är inbyggda i det som normalt fungerar som backspeglar på sidorna. De är mindre och mer slimmade än vanliga speglar, vilket minskar luftmotståndet och sparar energi.

     Cirka 700 svenskar har hittills lagt 20 000 kronor i deposition för att kunna bli ägare av en Audi e-tron. Bilen kommer till Sverige i början av året.
    Cirka 700 svenskar har hittills lagt 20 000 kronor i deposition för att kunna bli ägare av en Audi e-tron. Bilen kommer till Sverige i början av året. FOTO: Ia Wadendal

    Det kamerorna fångar upp visas på 7-tumsskärmar som sitter på den övre delen av dörrpanelen. Bilderna som speglas i skärmarna anpassas efter körsituationen – till exempel får man bättre sikt i hög fart och en vidgad vy vid parkering. Det tar en stund att vänja sig vid att titta nedåt mot skärmen i dörren i stället för utåt mot ”spegeln”. Jag hade föredragit en placering i nedre delen av a-stolpen som i så fall skulle kunna vara breddad för att rymma skärmen. Men det är en smaksak och förmodligen något som interiördesignern skulle avfärda som fult.

    Jag tror att de som vill köpa den här bilmodellen nog gärna slänger upp de 18 800 kronor extra som det kostar att få dem som tillval. Kombinationen av minskat luftmotstånd och egen kontroll över hur omgivningen speglas – det går att dra med fingrarna för att minska och öka det som syns på skärmen – lär tilltala de early adopters som är sugna på en e-tron.

     Det finns sju olika körlägen – auto, komfort, dynamisk, effektiv, individuell, allroad och offroad.
    Det finns sju olika körlägen – auto, komfort, dynamisk, effektiv, individuell, allroad och offroad. FOTO: Ia Wadendal

    Men, se till att det alltid är handtvätt som gäller för rengöring av bilen om du investerar virtuellt. När vi stannade till för att duscha bort ökendammet hos en lokal biltvätt så trängde det in några droppar från högtryckssprutan i linsen och bilden i förardörrens skärm blev snabbt mjölkig.

    Bilen går att höja

    På offroad-banan utanför Desert Learning Center i Al Ain testar vi att köra i kraftiga lutningar, rejäla diken och över ordentliga stenbumlingar. Vid offroad-körning går det att höja bilen upp till 222 millimeter över marken. Audi e-tron har en adaptiv luftfjädring med ett spann på 76 millimeter. Normalläget är 172 men den går också att sänka 26 millimeter för att spara på luftmotståndet och energin när man kör i hög fart på motorväg.

     Interiört har bilen en minimalistisk instrumentering.
    Interiört har bilen en minimalistisk instrumentering. FOTO: Ia Wadendal

    Det finns sju olika körlägen – auto, komfort, dynamisk, effektiv, individuell, allroad och offroad. E-tron kan med andra ord köras såväl sportigt som komfortabelt eller som en terrängbil. Att lägga in det dynamiska körläget under färden uppför en slingrande väg får reptilhjärnan att vakna. Nu kan jag låtsas att jag är en rallyförare och kurvorna tas i hög fart samtidigt som medpassagerarna blir allt tystare. Styrningen och stabiliteten är så exakt att jag blir lite överexalterad. Den här bilen är väldigt rolig att köra, utbrister jag, när vi aningen svettiga rullar in på parkeringsplatsen uppe på berget Jebel Hafeet.

    Energiåtervinning

    Nerför berget håller jag ett betydligt lugnare tempo för nu ska bromskraftåtervinningen testas. Jag använder rattens paddlar för att testa fram och tillbaka mellan de olika lägena i kraftåtervinningen, fotbromsar och släpper gasen emellanåt. Audis ingenjör i baksätet påminner om att bilen kan sköta det här själv. Oavsett vem som åstadkommit energiåtervinningen så har vi nedanför berget 10 mil kvar att avverka i stället för 9 som tidigare. Inte illa.

     Bilen har snabbladdning upp till 80 procent på 30 minuter vid en 150 kw-laddstation, långsam laddning på 11 kW 3-fas hemma tar 8,5 timmar.
    Bilen har snabbladdning upp till 80 procent på 30 minuter vid en 150 kw-laddstation, långsam laddning på 11 kW 3-fas hemma tar 8,5 timmar. FOTO: Ia Wadendal

    Cirka 700 svenskar har hittills lagt 20 000 kronor i deposition för att kunna bli ägare av en Audi e-tron. Men kanske måste du inte äga bilen för att kunna ta del av det här laddbara fartvidundret. I vår lär det bli klart vad månadskostnaden för företagsleasing landar på – och leasing är möjligen ett smartare sätt att bli med e-tron än att punga ut med nästan en miljon för den bästa utrustningsnivån.

    Audi e-tron kommer till Sverige i början på 2019.

     Framtill finns det 60 liter extra bagageutrymme.
    Framtill finns det 60 liter extra bagageutrymme. FOTO: Ia Wadendal

    Audi e-tron 55 quattro

    Motor: Två elmotorer på varje hjulaxel/95 kW batteri

    Växlar: Automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 200 km/h

    Effekt: 408 hk (300 kW) totalt

    Laddning: snabbladdning upp till 80 procent på 30 minuter vid en 150 kw-laddstation, långsam laddning på 11 kW 3-fas hemma på 8,5 timmar (22 kW 3-fas på 4,5 timmar)

    Vridmoment: 561 Nm

    Acceleration: 0-100 km/h på 6,6 sek

    Tjänstevikt: 2 490 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: 1800 kg

    Längd/bredd/höjd: 490/194/162 cm

    Räckvidd: cirka 417 km (WLTP)

    Markfrigång: 172-222 mm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 885 000 kr (innan bonuspengen på 60 000 kronor)

    Skatt: Cirka 360 kr/år

    Förmånsvärde: Cirka 2975 kr/mån (utrustningsnivå Proline)

    Garantier: Nybil 2 år, lack 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, batteri 8 år/16 000 mil

    Förbrukning: Ingen uppgift (ej typgodkänd i skrivande stund)

    CO2-utsläpp: 0 g/km

    Säkerhet

    Antal krockkuddar: Ingen uppgift

    Autobroms: Standard

    Filbytesvarnare: Ja

    Dödavinkelnvarnare: Ja

    Euro Ncap: Ej testad

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 600-1 725 liter bak, 60 liter fram

    Elektrisk justering förarsäte: Ja

    Inställning svankstöd: Ja

    Navigation: Ja

    Plus/minus

    Plus: Mycket bra suv med banbrytande och visionär teknik, hög säkerhet och smart energiåtervinning. Bör tilltala de flesta oavsett om man vill köra lugnt eller sportigt.

    Minus: Dyr i inköp, men förhoppningsvis blir det en överkomlig månadskostnad vid företagsleasing.

    Till toppen