Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 juni 2018

    En välutrustad utmanare i kompaktsegmentet

    Nya 6 E serien från Deutz kompletterar den befintliga 6 serien neråt men med kompaktare mått. ATL har tittat under skalet på 6140 TTV och hittat en trevlig och välutrustad traktor men med några detaljer som drar ner betyget.

    Att det handlar om kompakta mått visar sig inte minst i motorrummet. Här finns Deutz 4 cylindriga 3,6-liters motor som med boost når upp till 143 hästkrafter. Avgaskrav enligt steg 4 klaras med EGR-ventil, dieseloxidations-/dieselpartikelfilter och SCR-katalysator.

    Motorhuven, som öppnas i ett stycke, frilägger motorn på ett föredömligt sätt. Att traktorns kompakta mått har ett pris märks på kylpaketet. Här är det trångt. Transmissionsoljekylaren kan dras åt sidan, men för att hålla motorkylaren ren sitter det nät att dra ut. Det är i princip omöjligt att komma åt med tryckluft.

    ATLTV: Se när Anders Nilsson provkör nya Deutz:

    Den steglösa transmissionen är av egen konstruktion. Den har två mekaniska hastighetsområden som manövreras med en knapp på armstödet. Två hastigheter kan sparas och aktiveras med knappar på armstödet.

     Deutz 6 E serien omfattar tre modeller mellan 120 och 136 hästkrafter. De kompletterar den tidigare 6 serien neråt och kännetecknas av en hög utrustningsnivå. ATL har testat den största modellen i serien, en 6140 TTV.
    Deutz 6 E serien omfattar tre modeller mellan 120 och 136 hästkrafter. De kompletterar den tidigare 6 serien neråt och kännetecknas av en hög utrustningsnivå. ATL har testat den största modellen i serien, en 6140 TTV. FOTO: Hans Dahlgren
     Motorhuven viker undan i ett stycke och frilägger motorpaketet föredömligt. Dock går kylarpaketet dåligt att dra isär.
    Motorhuven viker undan i ett stycke och frilägger motorpaketet föredömligt. Dock går kylarpaketet dåligt att dra isär. FOTO: Hans Dahlgren

    Fram/back manövreras antingen med knappar på multifunktionsspaken eller med reglage på rattstången. Transmissionsstyrningen reagerar distinkt och kontrollerat. Ett vred ställer enkelt in hur transmission och motor ska reagera på varierande belastning.

    Fritt ventilval

    Traktorn vi provar har ett lastkännande hydraulsystem på 120 liter per minut. Maximalt antal hydraulventiler bak är fyra med tre mittmonterade ventiler för frontlastare och frontlyft.

    Man har fritt möjlighet att välja vilket reglage som manövrerar vilken ventil. En smart detalj är att man i displayen på instrumentpanelen kan se när hydraulventilerna aktiveras. Det gör det enkelt att se vilket reglage som reglerar respektive ventil.

     Endast de mest använda reglagen sitter placerade på armstödet. Men joystick för frontlastare och paddelreglage för yttre hydraulik sitter ändå mycket bra placerade. Tydlig färgmarkering är synonymt med Deutz.
    Endast de mest använda reglagen sitter placerade på armstödet. Men joystick för frontlastare och paddelreglage för yttre hydraulik sitter ändå mycket bra placerade. Tydlig färgmarkering är synonymt med Deutz. FOTO: Hans Dahlgren
     Klar och överskådlig instrumentpanel. Här kan alla traktorfunktioner visas och ställas in.
    Klar och överskådlig instrumentpanel. Här kan alla traktorfunktioner visas och ställas in. FOTO: Hans Dahlgren

    Hytten på traktorn vi provar har luftfjädring som tar upp vibrationer och slag väl. Ventilationsanläggningen har luftutsläpp placerade i varje del av hytten, vilket borde ge ett bra hyttklimat.

    Även om måtten är kompakta känns det ändå inte riktigt trångt. En av anledningarna till detta är att Deutz konstruktörer valt att samla bara de viktigaste manöverfunktionerna i armstödet. Resten är placerade på innerskärmen, men är ändå bekväma att nå.

    Autostyrning

    Traktorn vi testar är extrautrustad med en 8-tums Imonitor-skärm. Här ges möjlighet till autostyrning och Isobusmanövrering samt inställning av transmisson, hydraulik och motor. Dessa inställningar kan också göras utan skärm, men blir betydligt enklare och överskådligare med.

    Sammanfattningsvis en teknikstinn, välutrustad och bekväm traktor som är trevlig att köra. Men med kompakta mått som går ut över servicevänligheten.

    LÄS OCKSÅ: Claas Arion 660 – en lättmanövrerad traktor med boostLÄS OCKSÅ: Mångsidig traktor går i produktionLÄS OCKSÅ: Här rullar Fendts eltraktor

     I-monitorn med en 8 tums pekskärm är en förutsättning för att kunna styra ISO bus redskap. Samma sak om man väljer till autostyrning. Den underlättar också inställningen av traktorns funktioner väsentligt med överskådliga menyer. Den kostar 32 000 kronor extra.
    I-monitorn med en 8 tums pekskärm är en förutsättning för att kunna styra ISO bus redskap. Samma sak om man väljer till autostyrning. Den underlättar också inställningen av traktorns funktioner väsentligt med överskådliga menyer. Den kostar 32 000 kronor extra. FOTO: Hans Dahlgren

     En fyrsiffrig kod behövs för att kunna starta traktorn.
    En fyrsiffrig kod behövs för att kunna starta traktorn. FOTO: Hans Dahlgren

    Deutz 6140 TTV

    Namn och pris

    Deutz 6140 TTV Grundpris: 1 202 600 kronor

    Pris provkört ex: 1 517 400 kronor (inkl. frontlastare)

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Deutz (Steg IV)

    Antal cylindrar/volym: 4/3,6 l

    Maxeffekt (enl. ECE R120): 105 kW/143 hk (inkl. boost)

    Max vridmoment: 544 Nm

    Transmission: steglös

    Hastigheter kraftuttag bak: 540/540E, 1000/1000E

    Hydraulik: 120 l/m, lastkännande

    Vikt (ca): XXXXXX

    Tillåten totalvikt: 9 000 kg

    Längd: 4428 mm

    Höjd: 2780 mm

    Hjulbas: 2525 mm

    Däck bak: 650 / 60 R38

    Däck fram: 520 / 60 R28

    Volym bränsletank: 185 l (Ad-blue 12 l)

    Pris tillbehör

    Frontlyft: 42 200 inkl. 2 ventiler

    Frontkraftuttag: 29 600 kr

    I-monitor 8 tum: 32 900 kr

    GNNS mottagare för autostyrning: 63 700 kr

    Rattmotor för autostyrning: 37 000 kr

    Plus

    Kodlås som stöldskydd

    Tydliga reglage med färgkodning

    Steglös transmission med distinkt manövrering

    Upplyst insteg

    Minus

    Plastig invändigt

    Liten Ad-Blue tank

    Servicetillgänglighet för kylpaket

    Garanti & service

    Ett års fabriksgaranti, tre års garanti vid tecknat serviceavtal. Maskinskadeförsäkring tecknas separat med löpande serviceavtal.

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte transmission: 1000 timmar

    Hydraulik: 1000 timmar

     Instegsbelysning infälld i backspegeln.
    Instegsbelysning infälld i backspegeln. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Till toppen