Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 juni 2018

    Är det här framtidens robottraktor?

    Dot är en ny robottraktor som utvecklas på andra sidan Atlanten, och som kan utrustas med en rad redskap tack vare sin storlek och sin unika U-form.

     Företaget bakom konceptet hoppas på en snar lansering av sin robotplattform och jobbar i nära samarbete med flera redskapstillverkare.
    Bild 1/3 Företaget bakom konceptet hoppas på en snar lansering av sin robotplattform och jobbar i nära samarbete med flera redskapstillverkare.
     Plattformen bygger på ett U-format ramverk som dockas till olika redskap.
    Bild 2/3 Plattformen bygger på ett U-format ramverk som dockas till olika redskap.
     Storleken på robottraktorn blir tydlig med en människa på bilden.
    Bild 3/3 Storleken på robottraktorn blir tydlig med en människa på bilden.

    Plattformen bygger på ett U-format ramverk som kan styras i både höjdled och sidled. Tack vare olika fästpunkter är det sedan enkelt att koppla till olika redskap för bearbetning, sådd och besprutning. Men fler tillämpningsområden på fältet och på gården är säkert möjliga. Robottraktorn är utrustad med en dieselmotor som ger 173 hästkrafter, och navigerar med hjälp av gps, förinspelade rutter eller genom en kombination av de båda navigeringsteknikerna.

    Vid en första anblick påminner roboten om många liknande varianter som har presenterades de senaste åren. Men konceptet skiljer sig framför allt genom sin storlek, vilken blir uppenbar när man ställer en människa bredvid. Lastkapacitet uppgår till 18 ton, och storleken till 6,1 gånger 3,76 meter. Höjden är 3.66 meter och dieseltanken rymmer 320 liter.

    Företaget bakom konceptet har som förhoppning att rulla ut en förserie redan i år, och hoppas på en bredare lansering nästa år.

    Priset är satt till 250 000-300 000 dollar, enligt Farmers Weekly. Förutom uppenbara fördelar, som autonomi, ska plattformen även reducera bränslekostnaderna med upp till 20 procent. I utvecklingen av konceptet jobbar företaget i nära samarbete med flera redskapstillverkare, som sedan kommer att få möjlighet att sälja sina produkter som Dot Ready, eller Dot Kompatibla på svenska.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen