Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 5 oktober

    Vässad avgasrening i ny redskapsbärare

    Åhus.

    Klippa vass, dra gungfly och muddra. Det är många som frågar efter tjänster som man kan göra med hjälp av en amfibisk redskapsbärare. Och nu kommer Truxor med en modell, T50, som klarar de senaste kraven på avgasrening.

     Klippen kapar vassen som sedan samlas upp i skopan.
    Klippen kapar vassen som sedan samlas upp i skopan. FOTO: Torbjörn Esping

    Vassen runt den nya bryggan i Helge å ska bort för att ge plats åt fler båtplatser vid bryggan som Helgeåns vänner byggt.

    – Det gör att vi skapar ett intresse för ån, vi skapar nyfikenhet hos människor, att uppleva naturen på nära håll, säger styrelsemedlemmen Magnus Lindahl.

    Det är JS Våtmarksvård som gör jobbet, och det med en splitter ny Truxor T40. JS står för Jon Svensson, som för elva år sedan bytte lastbilshytten mot förarsätet på den amfibiska redskapsbäraren.

    – Det är betydligt mer fridfullt på åar och vattendrag, jag har fått en bättre livskvalitet sedan jag började med detta, säger han.

    T50 ny modell

     Truxor drivs normalt med paddelband.
    Truxor drivs normalt med paddelband. FOTO: Torbjörn Esping

    Förarmiljön är dock utsatt för väder och maskinen vibrerar och gungar rejält.

    – Man får inte ha anlag för sjösjuka, säger Jon Svensson.

    Den amfibiska redskapsbäraren Truxor togs fram av Torbjörn Hahlin i början av 1990-talet. Förra året kom T-serien med T 20 (liten diesel), T 30 (bensinmotor för länder som föredrar det) och T40 (diesel). T40 klarar inte de nya utsläppskraven inom EU, och därför släpper nu Dorotea Mekaniska en ny modell: T50.

    T50 ska främst säljas till kunder inom EU. Men T40 finns kvar på programmet för att säljas till länder med lägre utsläppskrav och sämre diesel.

    – Vi kan inte sälja en miljömotor worldwide. Många länder har för mycket svavel i dieseln, en modern motor med avgasrening korkar igen, säger Torbjörn Hahlin.

    Dorotea Mekaniska utökar

     Jon Svensson klipper vass med sin Truxor och tycker han har fått en bra livskvalitet.
    Jon Svensson klipper vass med sin Truxor och tycker han har fått en bra livskvalitet. FOTO: Torbjörn Esping

    Från starten hemma i garaget har Dorotea Mekaniska verkstad växt och sysselsätter nu 35 personer i fabriken. Produktionen planeras att öka från 70 till 100 maskiner. Men bara ett fåtal säljs i Sverige. Hälften går till EU-länder, resten över hela världen.

    Truxor finns i 50 länder och maskinerna jobbar i mycket olika miljöer, med tuff värme, svåra växter och aggressiva ämnen i vattnet. Maskinerna ska klara allt från vass i Helge å till tjänst i kemiska slamlaguner.

    – Maskinen är i princip standard, vi har byggt en maskin som klarar de olika miljöerna. Det vi bygger är universellt, säger Torbjörn Hahlin.

    Truxor T40

     Jon Svensson håller på med hårdrock på fritiden.
    Jon Svensson håller på med hårdrock på fritiden. FOTO: Torbjörn Esping

    Truxor består av två pontoner i aluminium med gummiband som går runt om och driver fram maskinen både på land och i vatten, även om det finns en propeller att köpa till.

    Motorn och förarplatsen sitter på en kälke som körs tillbaka som en motvikt när lyftarmen med parallellföring till redskapen belastas. Redskapen styrs med CAN-bus och lastkännande hydraulsystem.

    Det finns ett 30-tal redskap framtagna. Klippare i olika storlekar, en klippskopa, räfsa och grip hör till den vanliga utrustningen. Dessutom finns det verktyg för muddring, oljesanering, grävning, fräsning och flisning.

    Jon Svensson har köpt en Truxor T40 med klippskopa, en klipp med större knivöppning för kaveldun, grip och räfsa. För det har han betalat drygt en miljon kronor. Dessutom har han investerat i en muddringspump.

    Vassklippning, gungflydragning och muddring

    FOTO: Torbjörn Esping

    JS Våtmarksvård erbjuder nu vassklippning, gungflydragning och muddring för 900 kronor i timmen. Och kunder finns det gott om.

    – Varje vecka är det en, två, tre nya kunder. Just nu lite större företag och kommuner som får upp ögonen för vasshuggeri och muddring.

    Finns det plats för fler att satsa på det här?

    – Ja det gör det visst, tycker du att det är roligt att skruva så varsågod, säger Jon Svensson.

    Hans upplevelse är att det ofta är något som måste fixas till. Och han menar att det finns mycket kvar att utveckla. Inte minst problemet att maskinen driver med strömmen i ån.

    – Jag har suttit och svurit mig förbannad över att den hela tiden glider i sidled, säger han.

    – Och jag vet hur det ska omkonstrueras, men det är en hemlis. Det tänker jag utveckla själv innan någon annan gör det.

    Truxor T50

    Motor: Hatz 3H50 TICD, effekt 37 kw/50 hk, avgasrening EU steg V/EPA Tier 4. Max vridmoment 185 Nm

    Hydraulsystem: Hydraulpump med variabelt deplacement (LS). Maximalt systemflöde 65 cm3/r, Hydrauleffekt: 26 kW. Hydraultank 19 liter, system 35 liter. Hydraulventiler: 9 funktioner. Reglering av samtliga ventiler med CAN-bus.

    Förarplats: Ergonomisk justerbar förarstol med termostatstyrd eluppvärmd sits. Fällbar hytt. Justerbara styrreglage.

    Vänster joystick: Körning framåt/bakåt/höger/vänster. Hastigheten regleras med joystick och med reglage för precisionskörning.

    Höger joystick: Lyft, tilt, viktfördelning.

    Dimensioner: Total längd max 5 030 mm, min 4 700 mm. Total bredd 2 080 mm. Total höjd max 2 600 mm, min 2 020 mm. Vikt: 1 450 kg.

    Körhastighet: Max 100 m/min.

    Frontlyft: Lyftkraft 400 kg, X4 fäste för snabbt byte av verktyg, med halvautomatisk låsning.

    Material: Drivband (paddelband) av gummi. Paddlar och glidlister av stark plast. Pontoner tillverkade i saltvattenbeständig aluminium. Stålkonstruktionen är varmförzinkad.

    Pris: 1 053 000 kronor exklusive moms för basmaskin med klipp och räfsa.

    Relaterade artiklar

    Till toppen