Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 22 augusti

    Mytomspunnen jättetraktor rullar än

    Tibro.

    Det mullrar tungt och marken börjar vibrera. Sakta och majestätiskt kommer två gula jättar rullande. Välkommen till Kirovetsgården!

     Här snackar vi sovjetiska missilbärare med V12- och V8-rovor. Men de här två jättarna har varit jordbruksdragare. Nu bor de på den svenska Kirovetsgården i Tibro.
    Här snackar vi sovjetiska missilbärare med V12- och V8-rovor. Men de här två jättarna har varit jordbruksdragare. Nu bor de på den svenska Kirovetsgården i Tibro. FOTO: Kenneth Fransson

    Den sovjetiska jättetraktorn Kirovets är mytomspunnen och det finns väldigt många historier om den. Den beskylldes för att vara sovjetisk missilbärare av kärnvapen och på 1960-talet var den med på de gigantiska militärparaderna på Röda torget i Moskva. En hel värld tittade på och förfasade sig över den stora traktorn.

    Trots att den var en av de vanligaste traktorerna i det socialistiska Sovjet, och byggdes under 40 år, kom den aldrig till Västeuropa.

     Kolla, visst är det en bra parkeringsbroms?
    Kolla, visst är det en bra parkeringsbroms? FOTO: Kenneth Fransson

    I allén på Kråkhults gård utanför Tibro i Västergötland är det lugnt och stilla och på avstånd både ser och hör jag bilarna som passerar. Plötsligt fastnar mina ögon på en stor gul maskin som kommer rullande på vägen, strax efter kommer det ännu en. Maskinerna är stora och kantiga som gamla lastbilar men kör betydligt långsammare. Bakom dem är det en kö med bilar.

    De två giganterna svänger in i allén och närmar sig. Basmullret avslöjar att här finns det gott om cylindrar. När den första jätten accelererar övergår mullret till ett rytande: Det är en rysk V8 med turbo som flåsar förbi. Den andra jätten har en V12:a.

    225 hästkrafter

    Det här är sovjetiska Kirovets – fyrhjulsdrivna midjestyrda dragare för uppodling av den gigantiska sovjetiska kontinenten. Föraren i den bakre traktorn vinkar glatt. Det är den kända traktormannen Per-Ola Widerfalk.

    – Jag var mycket i Baltikum under Sovjettiden och då såg jag många Kirovetstraktorer på gårdarna. Det väckte mitt intresse för de här stora maskinerna. Den här Kirovets K700A bytte jag till mig för 15 år sedan och den kommer från forna DDR, Östtyskland, där de också var vanliga en gång i tiden. Den är byggd 1987, berättar Per-Ola Widerfalk.

     Åtta ryska burkar ger 225 hästkrafter i en Kirovets K700A.
    Åtta ryska burkar ger 225 hästkrafter i en Kirovets K700A. FOTO: Kenneth Fransson

    Under huven ligger det en rysk V8 med turbo på runt 225 hästkrafter.

    – Jag använder den faktiskt till enklare sysslor här på gården. Designen är ju inte vacker, det är inte den snyggaste traktor man kan hitta men den är funktionsduglig. Den kan vara lite svårväxlad men komforten är ganska okej. Det finns faktiskt fjädring i stolen och ställbar ratt.

    Powershiftlådan har fyra steg och Per-Ola Widerfalk tycker inte att den är alls tokig. Det finns också hög/låg-låda, fyrhjulsdrift och en kryplåda.

    – Det är helt okej med växlar, säger han och skrattar.

    Gigantiska spakar

     V12:an i Kirovets K701 ger minst 300 hästkrafter.
    V12:an i Kirovets K701 ger minst 300 hästkrafter. FOTO: Kenneth Fransson

    Vi klättrar upp i hytten. Det här måste vara marknadens absolut största traktorhytt. På många sätt liknar den en gammal lastbilshytt och det går att få med två passagerare hur lätt som helst. Allt är grovt och växelspakarna är stora som spett. Till och med spakarna för hydraularmarna och hydrauluttagen är gigantiska.

    – Det finns fyra dubbelverkande uttag så Kirovetsingenjörerna snålade verkligen inte, konstaterar Per-Ola Widerfalk.

    På sin tid drog de här stora Kirovetstraktorerna plogar och kultivatorer på fälten men man kunde också få se dem med tunga kärror och vagnar. På vintern fick de ofta gigantiska snöblad och funkade då som brutala snöröjare.

    Eftersom de är så tunga fick de dessutom ofta jobba som ”packare” i plansilor.

    – Den här väger 13 ton så den gör sig bra i en plansilo.

     Kirovets 700A har AC och en manlig pipa modell XXL, men ritningen över det som kan vara smörjställena är svårtolkad.
    Kirovets 700A har AC och en manlig pipa modell XXL, men ritningen över det som kan vara smörjställena är svårtolkad.

    Känner sig som en kung

    Lutar man sig tillbaka i det stora sätet så känns det riktigt skönt här uppe. Höjden över mark gör att det är lätt att känna sig som en kung i en Kirovets.

    – Det finns AC, säger Per-Ola Widerfalk och skrattar.

    Han böjer sig fram och knäpper i gång en liten elfläkt som börjar surra som ett reaplan. Och luften börjar faktiskt röra på sig men om det hjälper mot värme kan diskuteras.

    – Även om Kirovetsen är gammal design så tror jag att traktorn höll bra på sin tid. Visst är det lite glapp i dag på många ställen men den är ju ändå över 30 år. Det mesta på traktorn är stort och rejält till­­­taget, summerar han.

     Per-Ola Widerfalk vet hur man rattar en gigantisk Kirovets K701.
    Per-Ola Widerfalk vet hur man rattar en gigantisk Kirovets K701. FOTO: Kenneth Fransson

    Har tolv cylindrar

    Att äga en Kirovets K700A i Sverige är verkligen stort men att äga två är större. Gissa om Per-Ola Widerfalk blev glad när han för några år sedan fick möjlighet att köpa traktormannen Peter Perssons Kirovets K701. Den hade Peter Persson hittat i Litauen 2010 och han hade då jagat med ljus och lykta efter just en K701.

    Han var ute efter en tolvcylindrig traktor och det är just vad K701 är. Årsmodellen är 1988 och den lär ha gått 9 300 timmar på en kolchos nära den ryska gränsen.

    – I stort är det samma traktor som K700A men motorn är ju större så klart. De tolv cylindrarna ger ju 300 hästkrafter utan turbo. Det är en enorm segdragning i den här motorn, berättar Per-Ola Widerfalk.

     K som i Kirovets – en skön cruisingtraktor, tycker Oscar Widerfalk.
    K som i Kirovets – en skön cruisingtraktor, tycker Oscar Widerfalk. FOTO: Kenneth Fransson

    En koll visar att vridmomentet ligger på 2 900 newtonmeter vid 1 000 varv per minut och det kan ju jämföras med de nya största lastbilsmotorerna. I Tyskland har K701:an satts i provbänk och mätt upp hela 480 hästkrafter så det är en motor med ohyggliga resurser.

    – Segdragningen märks när man kör den, berömmer han.

    I övrigt är de två Kirovetsmodellerna lika. Växellådan och utrustningen är desamma. Nu är det dags att köra och Per-Ola Widerfalks son Oscar Widerfalk tar täten. När två Kirovets kommer ångande på fältet efter varandra skakar marken. Det här är sovjetisk urkraft när den var som bäst.

    Detta reportage har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Kirovets 700A

    Tillverkare: Kirovets, Leningrad, Sovjet (S:t Petersburg, Ryssland).

    Tillverkades: Modellen kom runt 1975 och byggdes i stort antal till slutet av 1980-talet. Därefter fortsatte någon form av tillverkning till 2002.

    Motor: Rysk YaMZ 238ND-V8, turboladdad diesel.

    Cylindervolym: 14,9 liter.

    Motoreffekt: 225 hästkrafter.

    Växellåda: 16 fram/8 back.

    Hjulbas: 3,20 meter.

    Längd: 7,39 meter.

    Bredd: 2,88 meter.

    Höjd: 3,55 meter.

    Däck: 28.1-26 runt om som standard.

    Vikt: 12,8 ton.

    Kirovets K701

    Tillverkare: Kirovets, Leningrad, Sovjet (S:t Petersburg, Ryssland).

    Tillverkades: Modellen kom runt 1975 och byggdes i stort antal till slutet av 1980-talet. Därefter fortsatte någon form av tillverkning fram till 2002.

    Motor: Rysk YaMZ 240-V12-diesel utan turbo.

    Cylindervolym: 22,3 liter.

    Motoreffekt: 300 hästkrafter.

    Växellåda: 16 fram/8 back.

    Hjulbas: 3,20 meter.

    Längd: 7,39 meter.

    Bredd: 2,88 meter.

    Höjd: 3,55 meter.

    Däck: 28.1-26 runt om som standard.

    Vikt: 13,5 ton.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen