Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 juli

    Ökat intresse för stora banddragare

    Sverige har en mycket liten totalmarknad för stora banddragare, men intresset ökar. Ofta lockar fördelar som minskad markpackning, bättre framkomlighet på vägarna och möjligheten att dra några av de största redskapen på marknaden.

     John Deere 8RX.
    John Deere 8RX. FOTO: Steve Dolan
     Stefan Lithell på Vrana Säteri utanför Örebro har kört stordragare med band i flera år. I dag är hans Case IH Quadtrac 485 störst på gården.
    Stefan Lithell på Vrana Säteri utanför Örebro har kört stordragare med band i flera år. I dag är hans Case IH Quadtrac 485 störst på gården. FOTO: Mikael Marklund

    Stefan Lithell, som bor strax utanför Örebro, har flera års erfarenhet av bandtraktorer.

    – Vi köpte en Steiger, alltså en hjulare som vi hade fram till 2015. Då köpte vi en Challenger, en tvåbandare som vi bytte mot en Quadtrac för några år sedan.

    Vad var det som gjorde att ni tog det avgörande klivet?

    – Vi började täckdika då, och Challengern orkade inte med. Framför allt orkade den inte med i styrningen när vi täckdikade. Vi satte till och med på kemdunkar som vägde 2 000 kilo styck för att få upp vikten på traktorn men det hjälpte inte.

    – När vi bytte till Quadtracen var det en grym skillnad. Dels är den nästan lika stor som två band i längd, så kör man över ett igenlagt dike är det alltid någon del av traktorn som står på fast mark, dels är den smidigare. Men sett till dragkraften och att Challengern inte gick att svänga med är det stor skillnad.

    Förutom Quadtracen på ungefär 485 hästkrafter har han även en bandtröska och en Magnum Rowtrac med band bak.

    – Quadtracen går mycket i jordbruket. Vi plöjer med den, men vi har även en tolvmeters Carrier och en sexmeters Amazone Centaur, som liknar en Top Down kan man säga.

    Ökade effektkrav

    Att intresset för marknadens giganter ökar är delvis en naturlig följd av storleksrationaliseringen. Men frågar man handlarna beror det också på att många av dagens största redskap ställer krav på en viss grundhastighet för att redskapen ska jobba optimalt – speciellt inom det plöjningsfria jordbruket.

    – Det som är avgörande är om man kan hitta produktiv avsättning för maskinerna eftersom de har så hög kapacitet. Men behovet föds också ur att man inom det moderna plöjningsfria jordbruket behöver komma upp i en viss hastighet på exempelvis sin Top Down, för att man ska få upp flödet i omblandningen. Gör man inte det får man kanske gå ner till en mindre maskin i stället, säger Per-Olof Ohlson, som är försäljningsansvarig på Case IH.

     Stefan Lithell tror att bandutvecklingen är naturlig. I takt med att man behöver få ner större effekter i marken blir också bärytan och därmed banden viktiga, för annars blir marktrycket för högt, säger han.
    Stefan Lithell tror att bandutvecklingen är naturlig. I takt med att man behöver få ner större effekter i marken blir också bärytan och därmed banden viktiga, för annars blir marktrycket för högt, säger han. FOTO: Mikael Marklund

    Hur stor marknaden är, är svårt att säga. Men när ATL gick igenom förra årets traktorregistreringar av modeller som har möjlighet att drivas på band eller hjul (vissa modeller som Magnum säljs med både band och hjul) uppgick marknaden till 24 maskiner.

    Handeln bedömer att marknaden uppgår till ett tiotal objekt per år, plus minus fyra-fem traktorer. Men då ingår inte sidoimporten.

    Ökad framkomlighet

    Förutom efterfrågan på att kunna dra täckdikningsplogar och stora redskap, vittnar branschen även om att möjligheten att slippa dubbelmontage väger tungt för allt fler, just för att många vägar, broar och rondeller inte är byggda för dessa ekipage.

    Som alltid avgörs efterfrågan av hur förutsättningarna ser ut lokalt. Men ofta börjar intresset för de mindre bandarna i storleksklassen 8RX eller Magnum Rowtrack (se faktaruta) någonstans i storleksordningen runt 700-800 hektar för den som kör med minimerad bearbetning. För den större Quadtrac och 9RX, som ATL recenserade 2018, börjar intervallet runt 1 000 hektar och uppåt.

    – Med en midjestyrd traktor drar man bättre i alla lägen, och lägger man dessutom på band så minskar även slirningen från tio procent med en vanlig hjultraktor till ungefär tre procent med en bandare under goda förhållanden. Har man tre nabbar i marken när man kör med ett vanligt däck, så har man 30 om man kör med band och det ger en bättre dragförmåga, säger Per-Olof Ohlson.

    Stefan Lithell värdesätter främst fördelarna som minskad markpackning och slirning, samt att han slipper dubbelmontagen på vägen.

    Nackdelarna då?

    – Kör man över en jordfast sten så märks det mycket mer än om man kör över med en hjultraktor, men det är också stor skillnad mot Challengern som tog upp kraften direkt i traktorn. Då small det till som om man hade kört på en mina. En annan nackdel är att det blir vallar när man svänger, även om det också var värre med Challengern.

    – Quadtracen är ingen bra transporttraktor, men Rowtracen kör vi mycket transporter med, exempelvis sådana vagnar som är svåra att få upp från åkern med en vanlig traktor.

     Från Case IH har Stefan Lithell också köpt en Magnum Rowtrac, som bland annat går som transporttraktor.
    Från Case IH har Stefan Lithell också köpt en Magnum Rowtrac, som bland annat går som transporttraktor. FOTO: Mikael Marklund

    Ökad dragkraft en fördel

    Större markkontakt, ökad dragkraft och reducerad markpackning lyfts ofta fram som bandarnas största fördelar. Därutöver tillkommer även fördelar med mindre spårbildning och möjligheten att köra även under våtare förhållanden, vilket ska förlänga odlingssäsongen. Möjligheten att slippa dubbelmontage uppskattas också.

    Till nackdelen hör att framför allt tvåbandartraktorer kan öka uppvallningarna på vändtegarna när man svänger, samt att bandförsedda traktorer alltid kostar mer. Livslängden på gummit ska dock vara densamma. Banden behöver dock talkas vid längre sträckor på väg.

    Efterfrågan ökar

    Antalet registrerade bandtraktorer, eller traktorer med möjlighet att bära band:

    2018: 14

    2019: 24

    2020: 7 (januari–april)

    I statistiken ingår även viss privatimport.

    Banddrivna traktorer på marknaden

    Case IH: Magnum Rowtrac

     Magnum Rowtrac med två band bak.
    Magnum Rowtrac med två band bak. FOTO: Case IH

    Säljs i tre modeller från 382 till 435 hästkrafter.

    Kan även möta dragkraftsbehovet på mindre gårdar. Används bland annat i majs, potatis och andra radodlingar, och i fasta körspår.

    Vikt: 16,4-17,2 ton

    Pris: 3-3,7 miljoner kr.

    Case IH: Quadtrac

     Quadtrac levereras med upp till 620 hästkrafter.
    Quadtrac levereras med upp till 620 hästkrafter. FOTO: Case IH

    Säljs i åtta modeller från 525 till 692 hästkrafter, varav vissa har CVX-låda. Maskinen är midjestyrd, och säljs också hjulförsedd under varumärket Steiger.

    Vikt: 23,5-24,3 ton

    Pris: 4,4-5,3 miljoner kr

    New Holland: T8 SmartTrax

     T8 med SmartTrax.
    T8 med SmartTrax. FOTO: New Holland

    Säljs i tre modeller från 347 till 418 hästkrafter.

    Vikt: 16,3 ton

    Pris: 3-3,5 miljoner kr

    John Deere: RX

     Claas Xerion kan sedan en tid tillbaka även fås med band.
    Claas Xerion kan sedan en tid tillbaka även fås med band. FOTO: Hans Dahlgren

    Säljs med fyra band i serierna 8R och 9R med upp till 670 hästkrafter. Men säljs även som tvåbandare under varumärket RT. Dessa har nu dock helt konkurrerats ut av fyrbandarna. Nya versionen som introducerades på Agritechnica kan gå i upp till 40 kilometer i timmen.

    Vikt: 15,6-26,7 ton

    Pris: 3,3-4,9 miljoner kr

    ATL TV: 9RX är störst i John Deeres serie av bandtraktorer, och testades av ATL 2018 då modellen 9520 RX sattes under lupp.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen