Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 april

    Adblue-pumpen frös sönder – får ingen ersättning

    När Adblue-pumpen gick sönder på traktorn var Henrik Wängman övertygad om att maskinskadeförsäkringen skulle träda in. Men Länsförsäkringar hävdar frysskada, och vill därför inte stå för någonting.

     Henrik Wängman och morfar Sune Nordlöv hade hoppats på stöd från försäkringsbolaget när adbluepumpen gick sönder. I år är extra många drabbade på grund av den kalla vintern på många håll.
    Henrik Wängman och morfar Sune Nordlöv hade hoppats på stöd från försäkringsbolaget när adbluepumpen gick sönder. I år är extra många drabbade på grund av den kalla vintern på många håll. FOTO: Privat

    Vintern har varit kall på sina håll, och det har enligt Länsförsäkringar genererat ovanligt många sönderfrusna Adblue-system. En av de drabbade är Henrik Wängmans morfar som äger en MF 7718 från 2017. Henrik Wängman är i sin tur djupt involverad i verksamheten, och är också den som står i tur att ta över när gården ska generationsskiftas.

    Frysskador utgör normalt ett undantag i försäkringen, men Henrik Wängman hävdar till skillnad från försäkringsbolaget att det inte är exakt klarlagt vad som har hänt.

    – Jag menar att man måste ta reda på vad felet beror på. Har den frusit sönder är det ett fel som är orsakat av något annat, eftersom systemet ska tömmas på Adblue så fort man slår av traktorn.

    Enligt det besked som Henrik Wängman har fått ska det röra sig om en tryckgivare som av någon anledning har släppt igenom vätska. Han tycker att han har hamnat i en återvändsgränd, och tycker att bevisbördan borde vara lika stor för försäkringsbolaget att peka ut felet som den omvänt i många fall är för kunderna.

    Att byta pumpen väntas kosta närmare 22 000 kronor inklusive arbete.

    Fryser vid 11 minusgrader

    ATL har pratat med flera inblandade på försäkringsbolaget, men vi har också vänt oss till MF Sverige och till verkstadspersonal. Fram träder en delvis spretig bild av problemets omfattning.

    Inom delar av Länsförsäkringars organisation möts vi av hejarop som går ut på att det är bra att vi lyfter frågan med frysskadorna. MF Sverige har ingen klar bild av problemet, men hänvisar till att det är viktigt att inte försöka hitta genvägar, som att köpa in sämre Adblue.

    Generellt ska vätskan kristalliseras redan vid 11 minusgrader, men eftersom Henrik Wängman har traktorn inomhus tycker han inte att det ska vara något problem. Startas traktorn i minusgrader, hjälper värmeslingor traditionellt till att förvätska Adbluen igen innan den används i avgasreningssystemet.

    Vill inte koppla bort den

    Försäkringsbolaget håller i det här fallet heller inte med om att de inte har motiverat sitt beslut, och påpekar att Henrik Wängman var med under besöket där felet pekades ut. Med felet följer också en effektreducering som gör traktorn obrukbar fram tills problemet har fixats.

    Att koppla förbi Adblue-pumpen är inget alternativ.

    – Adblue-pumpen sitter där av en anledning. Om jag vill utföra arbete åt andra, exempelvis kommunen, så måste den sitta där och har man köpt en traktor ska man inte behöva fuska sig fram och koppla förbi den, säger Henrik Wängman.

    Henrik Wängman

    Tillsammans med sin morfar Sune Nordlöv, som äger gården, driver Henrik Wängman, 32 år, ett småskaligt jordbruk med mellan 30 och 40 köttdjur, samt skogsbruk och jordbruksentreprenad. Entreprenadverksamheten består huvudsakligen av rundbalspressning och fastgödselkörning.

    Gården ligger i Delsbo i Hudiksvalls kommun.

    Adblue

    Adblue är ett produktnamn på en vätska som innehåller vatten och urea, alltså urinämne med den kemiska beteckningen CO(NH2)2. Adblue är numera ofta ett centralt inslag i avgasreningstekniken för att olika dieselmotorer ska komma under det gränsvärde som anger hur mycket hälsoskadliga kväveoxider som maximalt får släppas ut till närmiljön.

    Vätskan har en egen separat tank, och sprutas därefter in i motorns avgassystem innan avgaserna når SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction). När urean hettas upp av avgaserna, omvandlas den till ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). När ammoniaken och kväveoxidpartiklarna sedan når SCR-katalysatorn, omvandlas de till kväve och vattenånga.

    Adblue består av 32,5 procent urea, är giftfri och ska vid den här koncentrationen ha en fryspunkt vid minus 11 grader Celsius.

    Källa: Teknikens Värld

    LÄS OCKSÅ: Hundra traktorer har frusit sönder i år

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen