Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 januari

    ”A-traktortrenden kommer att hålla i sig”

    Det tar cirka tio timmar för Alec Emanuelsson att göra A-traktor av en bil. Men så har han också vanan inne. Nu håller han på med sitt sjunde projekt.

     Alec Emanuelsson håller just nu på med att bygga sin sjunde A-traktor. Den här gången av en BMW E39.
    Alec Emanuelsson håller just nu på med att bygga sin sjunde A-traktor. Den här gången av en BMW E39. FOTO: Mikael Marklund

    Till vardags är Alec Emanuelsson mekaniker på en bilverkstad på Värmdö utanför Stockholm. Men han håller också på att bygga om personbilar till A-traktorer. Den blå BMW E91 han håller på med just nu är den sjunde i raden.

    – De första var två Nissan Navara som jag både byggde om och körde. Sedan har det blivit ett antal BMW och en Mercedes SUV som jag gjort till A-traktorer för att sedan sälja.

    De nya reglerna från sommaren 2020, som gjorde det tillåtet att ställa ner hastigheten på fordonen på elektronisk väg, har gjort jobbet mycket lättare och resultatet mycket bättre, tycker Alec Emanuelsson:

    – I och med att jag kan gå in i styrdonet bryter den mjukare när man kommer upp i 30 kilometer i timmen. Det betyder också att varvtalet är lägre, bensinförbrukningen på den här är 0,4 till 0,5 liter per mil, säger han och klappar den blå BMW:n på motorhuven.

     Ett rejält galler gör baksätet obrukbart.
    Ett rejält galler gör baksätet obrukbart. FOTO: Mikael Marklund

    Billig i drift

    En A-traktor som utgår från en Volvo 940 med mekaniskt spärrad växellåda kan däremot sörpla i sig både en och två liter per mil, enligt Alec Emanuelsson.

    – Sedan är försäkringen på bara någon hundralapp per år, så det är ett billigt fordon att köra.

    Inköpspriset kan dock sticka iväg, beroende på vilken bil det handlar om. Men i regel är det papporna som öppnar plånboken när Alec Emanuelsson säljer. Och då spelar priset inte lika stor roll.

    – Det kan nästan vara tvärtom, de vill skryta lite och säga: ”Titta vad jag har råd med”.

    De nya reglerna har också gjort det lätt för den som vet hur man gör att manipulera en A-traktor så att den går fortare än lagen tillåter.

    – Hastighetsgivaren hämtar information från ABS:en. Om man kopplar förbi den går A-traktorn lika fort som en vanlig bil.

     Alec Emanuelsson hoppas att han ska få ut cirka 90 000 kronor för sin BMW. ”Den är lite stylad och sänkt, det är vad som gäller”, säger han.
    Alec Emanuelsson hoppas att han ska få ut cirka 90 000 kronor för sin BMW. ”Den är lite stylad och sänkt, det är vad som gäller”, säger han. FOTO: Mikael Marklund

    Många vägar

    En erfaren A-traktorbyggare som Alec Emanuelsson känner till många metoder för både hur man kan få en A-traktor att gå olagligt fort och hur det ska vara svårt att upptäcka för polisen vid en kontroll.

    – Om de inte mätt hastigheten vill säga.

    Enligt Alec Emanuelsson är en absolut majoritet av alla A-traktorer manipulerade så att de går betydligt fortare än vad de får.

    – Fast om man höjde maxfarten till säg 50 kilometer i timmen tror jag många skulle strunta i att trixa med hastigheten.

    Han tror inte att det kommer bli färre A-traktorer på vägarna i framtiden.

    – Absolut inte. Det är ett bra sätt för unga att både transportera sig och några kompisar. Det är en bra gemenskap och sysselsättning som håller en borta från en del dumheter, säger han och fortsätter:

    – Dessutom är det betydligt säkrare att köra en A-traktor än en mopedbil, som är en sushilåda på hjul, om det skulle hända något.

    Tio timmars jobb

    Så trenden kommer att hålla i sig, tror Alec Emanuelsson. Sköter man bara om sitt fordon är det en ganska säker investering enligt honom.

    Hur lång tid tar det att göra en A-traktor av en BMW?

    – Jag fixar det på 10 arbetstimmar. Men för en vanlig Svensson som aldrig gjort det tidigare tar det nog ett par veckor. Men vem som helst som inte har tummen mitt i handen kan göra det, svårare är det inte.

    Vad får du för den här när den är klar?

    – Kanske runt 90 000 kronor. Den är ju lite stylad och sänkt, det är vad som gäller.

    Trimmningsfakta

    En A-traktor får högst gå 30 kilometer i timmen. Om den konstruktiva hastigheten överstiger tillåtna hastigheten blir den person som är ägare av fordonet misstänkt för tillåtande av olovlig körning. Om den som kör endast har AM-behörighet, kan hen bli misstänkt för olovlig körning vilket kan leda till böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd.

    Händer det en olycka med en trimmad A-traktor inblandad kan det bli problem då försäkringsbolagen kan betrakta fordonet som en oregistrerad bil.

    Källa: Polisen

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen