facebooktwittermail d

Ta makten över din skog

Alla led i skogens förädlingskedja vill maximera sin vinst och betala så lite som möjligt för råvaran. Var noga när du väljer till vem du säljer ditt virke, skriver Michael Haglund, skogsägare och entreprenör. 

Virkestrave i skog.
Granska experter och virkesköpare noga, lönsamheten för skogsägaren hänger på det, skriver Michael Haglund. FOTO: ANDERS GOOD/TT

Detta är ett debattinlägg. Det innebär att innehållet återger skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.

Vi skriver 2022 och det är valår. I höst förväntas vi gå till valurnorna för att välja vem och vilka som ska styra vårt land, våra regioner och våra kommuner. Vi ska i sann demokratisk anda överlåta makten och skattepengarna till någon annan.

Valen är många och komplicerade. Ska vi rösta på dem som blinkar höger men svänger vänster? Eller ska vi rösta på dem som vill till vänster men totalt har tappat kursen?

Min uppmaning är att läsa på. Att fråga. Och sedan rösta efter egen övertygelse. Valet är ditt.

För den enskilde skogsägaren och familjeskogsbruket är det däremot alltid valår. Vi ska välja om det ska slutavverkas eller inte, om det ska gallras, hur hårt det ska gallras, om det ska markberedas, vilka plantor som ska sättas, vem som ska få köpa våra råvaror, med mera, med mera.

Vi kan låta någon annan fatta besluten om hur vi ska sköta vår skog. Det finns många experter där ute som gärna hjälper oss att fatta rätt beslut om hur vi bäst förvaltar våra ärvda eller köpta skogar. Experter som kan tala om när och hur skogen måste gallras, som vet när träden måste avverkas.

Inför dessa val borde vi också läsa på. Likt våra politiska partier sprider våra virkesköpare och skogsförvaltare sina budskap i sociala medier, på affischer och i tidningar.

Vi matas med bilder och texter som berör och engagerar. Men vi får inte hela bilden. Budskapen ger oss inte alltid den information vi behöver för att göra de val som faktiskt är de rätta för just oss. 

Många av budskapen som jag överöses med dagligen tycker jag lämnar en del outtalat. Så här läser jag dem:

”Vi vill att hela Sverige ska leva! (men vi är inte beredda att satsa pengar på landsbygden)”

”Bidrag till alla! (men inte till de små aktörerna)”

”Alla människor är lika mycket värda! (men just de där är lite mer värda)”

”För ett lönsamt skogsbruk! (skogsägare och entreprenörer undantagna)”

”Vi gallrar för en maximal tillväxt! (tillväxten sker i våra bolag)”

”Avverka nu! Du kommer aldrig att få samma pris igen på virket! (nästa kvartal kommer vi att höja priset igen)”

Ja, ungefär så läser jag många av de påkostade budskapen. Vi blir inte upplysta om att det primära för alla är att tjäna så mycket som möjligt på din skogsråvara. Detta uppnås genom att i alla led betala så lite som möjligt.

Det finns många där ute som vill ha din röst, din skogsråvara. Men som väljare och skogsägare är valet alltid ditt. Du kan i höstens val rösta på det partiet eller den politiker som du tror bäst kan företräda dina intressen. Förhoppningsvis leder ditt val till att samhället utvecklas i den riktning du eftersträvar.

Du kan välja att låta den som ger dig snyggaste kepsen köpa ditt virke. Eller så kan du sälja till den som lovar dig mest gemenskap, flest kurser, finaste skogsbruksplanen eller störst efterlikvid.

Ett annat alternativ är att själv ta makten över din skog och din ekonomi.

Michael Haglund

Skogsägare, kommunpolitiker, skogsentreprenör och engagerad i Virkesupproret.se