facebooktwittermail d

Doosans nya elgrävare nu i Sverige

Solvalla

Nu kommer Doosans tredje eldrivna grävare ut på den svenska marknaden. Runt hörnet väntar fler eldrivna maskiner enligt Anders Marklund, produktansvarig på återförsäljaren Maskinia.

Doosans nya eldrivna hjulgrävare på Maskinmässan på Solvalla
Doosans nya eldrivna hjulgrävare i 20-tonsklassen är ny på den svenska marknaden. Men i Norge har den funnits ett tag. Där har ett 10-tal maskiner sålts. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Doosans eldrivna grävmaskiner föds som dieseldrivna maskiner i Korea men byggs om till eldrift hos den Nederländska importören Staad. 

Det senaste tillskottet är hjulgrävaren DX165WR-7 Electric som börjar säljas på den svenska marknaden nu. På Svenska Maskinmässan på Solvalla visade återförsäljaren Maskinia upp en maskin som lånats in från Norge. Där har modellen funnits ett knappt och ett 10-tal maskiner har kommit ut på marknaden.

De två batteripaketen som tillsammans väger cirka två ton har tillsammans en kapacitet som ska göra det möjligt att köra åtta till tio timmar med normal användning. Med snabbladdare har man fullt batteri på 1,5 timmar, med en vanlig laddare tar det cirka fyra timmar.

– Men det går också enkelt att bara byta ut batterierna om man har extra batteripack, säger Anders Marklund, produktansvarig på Maskinia.

Maskinmässan på Solvalla
Bara för att det kommer många nya eldrivna arbetsmaskiner nu ska man inte räkna ut de dieseldrivna, menar Anders Marklund, produktansvarig på Maskinia som är återförsäljare för bland annat Doosan. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Batteripacken har inbyggd funktion för både kyla och värme för att hålla temperaturen på optimala 20 grader. 

Maskinen som visades upp på Solvalla tillhör det som internt på Doosan kallas generation fem. Men den som köper en ny i dag kommer att få en maskin som tillhör generation sju, vilket bland annat innebär en rymligare hytt och större displayer.

Det enda som skiljer de eldrivna Doosangrävarna från sina dieseldrivna syskon är motorerna. Allt annat är lika.

– Förutom att det finns en bränslemätare i den ena och en mätare för batterikapaciteten i den andra, säger Anders Marklund.

Prislappen på maskinen ligger på cirka 7 miljoner kronor. Det är 2,5 gånger mer än den dieseldrivna. Men det finns stora möjligheter att få ett miljöstöd från staten på upp till 1,4 miljoner kronor, enligt honom.

– Sedan måste man ta med sänkta bränsle- och underhållskostnader i kalkylen också.

Nästa Doosanmaskin med eldrift blir enligt Anders Marklund sannolikt hjulgrävaren DL280.

Maskinia är också återförsäljare för Case och där kommer det minst en elgrävare nästa år.

– En på 1,5 ton. Sedan kommer det troligen en 2,5-tonnare också.

Betyder det här att dieselmaskinerna är på väg ut?

– Verkligen inte. Det har skett en otrolig utveckling där som vi varit dåliga på att berätta om. Jämför man en 20 år gammal maskin släpper den ut lika mycket som 225 nya om man tittar på partiklar och kväveoxider. Så det staten borde göra är att se till att den gamla flottan byts ut mot nya.

Maskinmässan på Solvalla
Den som köper Doosans nya eldrivna hjulgrävare får betala omkring sju miljoner kronor. Men med statligt miljöstöd och sänkta drifts- och underhållskostnader går det att få kalkylen att gå ihop ändå, menar Anders Marklund. FOTO: MIKAEL MARKLUND

Doosans elgrävare:

Doosan DX19 Electric

Motor: 15 kW

Batteri: 350 V / 32 kWh

Vikt: 1 900 kg

DX165WR-7 Electric (Ny)

Motor: 102 kW

Batteri: 260 kWh

Vikt: 20 000 kg

DX300LC-7

Motor: 145 kW

Batteri: 390 kWh

Vikt: 32 300 kilo