facebooktwittermail

Sverige får EU:s högsta cabotageavgifter

Infrastrukturministern vill ha "ordning och reda". JCB blir vätgasdistributör. Det är två av veckans entreprenadnyheter.

Lastbilar i en hamn
Många utländska ekipage rullar på de svenska vägarna. Nu höjs avgiften för de som bryter mot cabotagereglerna. FOTO: MOSTPHOTOS

Nu kostar det 20 000 kronor mer att bryta mot cabotagereglerna

Från och med första december får Sverige EU:s högsta avgifter för brott mot cabotagereglerna. Då höjs avgiften från 40 000 kronor till 60 000 kronor.

– Det ska vara ordning och reda på våra vägar. Därför går nu regeringen fram med höjda sanktionsavgifter vid otillåtna cabotagetransporter och ett skärpt beställaransvar.Budskapet är tydligt. De som ägnar sig åt fusk och fiffel hör inte hemma på våra vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

På Vägtrafikfokus i juni presenterades en studie som sa att minst 600 utländska lastbilar aldrig lämnar Sverige.

Lång lastbil på järnvägsterminal.
I dag är den 32 meter långa lastbil som Jula kör mellan Falköping och Skara dieseldriven. Men i början av 2022 ska den bytas mot en som går på el. FOTO: SCANIA

32 meter lång och eldriven

Jula har sedan 2015 tillstånd att kört de sex milen mellan järnvägsterminalen i Falköping och lagret i Skara med en 32 meter lång lastbil som därmed kan ta två 12 meter långa containrar. Det ger en totalvikt på upptill 64 ton. Nu ska den ersättas med en ny och eldriven modell under början av nästa år. I Falköping ska lastbilen laddas med el från de solpaneler som finns på lagrets tak.

Vätgasdriven lastbil på landsväg.
Redo för verkligheten. Nu får Mercedes vätgaslastbil köra på allmänna vägar. FOTO: MERCEDES

Mercedes vätgaslastbil redo att rulla ut på vägarna

• GenH2 har nu godkänts för tester på allmän väg av de tyska myndigheterna. De första kunderna ska enligt planerna få sina vätgaslastbilar som har en räckvidd på omkring 100 mil någon gång under 2027. Men köparna av batteridrivna eActros behöver inte vänta så länge. De första serietillverkade exemplaren har precis rullat ut ur fabriken. 2030 räknar tillverkaren med att minst hälften av de fordon som säljs i Europa är eldrivna i någon form. 

Vätgasdriven grävmaskin
JCB håller på att utveckla ett antal vätgasdrivna maskiner. Nu ska företaget också börja som distributör av det fossilfria bränslet. FOTO: JCB

JCB blir vätgasdistributör

Den brittiska maskintillverkaren JCB ska köpa minst 10 procent av all vätgas som det australienska bolaget Fortescue Future Industries (FFI) producerar. Avtalet, som skrevs under i samband med att COP26-mötet i Glasgow invigdes i söndags är värt ett antal miljarder pund enligt BBC. Tillverkningen av den fossilfria vätgasen ska börja nästa år. Ett första mål är att producera 15 miljoner ton per år till den brittiska marknaden till 2030. Ett decennium senare är målet att ha en årsproduktion på 50 miljoner ton.

Rickard Gegö
Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag, menar att de höjda dieselpriserna riskerar att slå ut många åkerier. FOTO: SVERIGES ÅKERIFÖRETAG

”Dieselpriset riskerar att slå ut åkeriföretag”

I år har dieselpriset stigit med över 30 procent hittills. Något som slår hårt mot åkerinäringen menar Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag. I en debattartikel i Trailer skriver han att det svenska dieselpriset är högst i Europa. ”På lite längre sikt behöver vi se över skatten på bränsle i Sverige. Idag är 52 procent av bränslepriset skatt. Svensk energiskatt och koldioxidskatt är högre än i flertalet EU-länder och 33 procent högre än den minimiskatt på 330 Euro per 1000 liter diesel som Energiskattedirektivet säger. Detta gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag som tankar billigare och många gånger miljömässigt sämre diesel utanför Sverige som de sedan kör med här.”

Årets höjning betyder enligt honom ökade kostnader på närmare 300 000 kronor per år för en fjärrbil som kör 20 000 mil per år.