facebooktwittermail d

Svenskt lamm måste bli godare

Lammpriset stiger år för år, och genom ett nytt projekt ska lönsamheten för producenterna kunna bli riktigt bra. "Vi måste lyfta ätkvaliteten", säger Magnus Jönsson, ordförande i Fåravelsförbundet.

Lammpriset stiger och höstens bottenpriser ligger på en väsentligt högre än förra året, drygt 40 kronor kilot.

– Vi har en god prisutveckling och ett sug på marknaden, säger Magnus Jönsson till ATL.nu. 

– Men lönsamheten är inte tillräcklig och därför måste vi titta andra sätt att lyfta fram kvaliteter så att vi kan få upp prisnivån.

Skarp ökning

Konsumenter blir allt mer intresserade av att äta lammkött. Förbrukningen av lammkött har ökat med 25 procent från 2010 till 2014. Men det är inte svenska leverantörer som ökat produktionen, istället är det importen som ökat sin marknadsandel, som nu ligger på 70 procent.

Den svenska produktionen har alltså svårt att lyfta, trots att konsumenterna är genuint intresserade av att köpa svenskt lammkött. Att ursprunget är svenskt är den viktigaste faktorn hos lammköpare, enligt en ny opinionsundersökning från Svenskt kött.

Bättre utbud

Köttbranschen lanserar nu projektet Lammlyftet som syftar till att öka lönsamheten för producenterna vilket i sin tur kan ge ett ökat utbud av svenskt lammkött.

Ett problem att lösa är att få svenskt lammkött att smaka bättre. I dag är kvaliteten ojämn beroende på uppfödning, foder, raser och ålder på lammet när det slaktas.

– Som kund känner du inte igen dig, du får en Saab ena gången och en Volvo nästa gång, säger Magnus Jönsson.