facebooktwittermail

Svensk marknad lockar

Svenska konsumenters intresse för bra mat lockar utländska exportörer. I april skickar Holland en tung ekodelegation till Sverige.

- Det finns stora möjligheter för ekologiska produkter i Sverige, säger Sandy Mahdyg på NL EVD Internationaal, en underavdelning till holländska ekonomi- och lantbruksdepartementet.

Egentligen fick max 15 företag plats i delegationen. Men redan i januari hade 19 anmält sig. Resan finansieras av departementet för ekonomi och lantbruk.

Erbjuder bättre pris


Marknadsundersökningar har visat att mat är en intressant marknad för holländska företag som vill exportera till Sverige. Det gäller i synnerhet ekologiska produkter, skriver NL EVD på sin hemsida: "Svenska producenter kan ofta inte konkurrera med holländska när det gäller priser".

Ekologisk frukt och grönt är enligt presentationen "just nu mycket lovande eftersom en stor del av sortimentet importeras".
90 procent av frukten och 40 procent av grönsakerna kommer från andra länder. Just grönsaker tillhör de varugrupper inom ekosegmentet som har ökat mest de senaste åren.
- Vi skulle egentligen vikt en dag för Interfood, en mässa för ekomat i Göteborg. Men den är inställd, säger Sandy Mahdyg.
- Nu satsar vi mer på företagsbesök och andra kontakter.

Förutom exportörer som säljer råvaror, kommer företag som tillverkar färdiga måltider, förpackningar och till och med ekologiskt knäckebröd till detta knäckebrödets hemland.

Köprekord


Sverige har aldrig köpt så mycket trädgårdsprodukter från Holland som nu. Enligt de preliminära siffrorna för 2010 ökade exporten av grönsaker, ekologiskt men framför allt traditionellt odlade, med drygt tio procent.
Mest ökade tomat, isbergssallad, gurka och frukt. Bara champinjoner och morötter minskade.Ewa Wildmark