facebooktwittermail d

Stort sug efter älgkött

Älgkött är trendigt och efterfrågan bara stiger.

Det går åt mycket älg i Sverige. Trots att nästan 90 000 älgar sköts förra säsongen mättades inte den svenska efterfrågan.

– Framåt sommaren brukar allt vara slut. Allt säljs ut, allt går åt, säger Jörgen Persson, delägare i viltgrossistfirman Åke P till TT.

"Mer moraliskt rätt"

I Lunds saluhall har många kunder kommit in de senaste veckorna och frågat efter älg, berättar Oskar Falck i köttbutiken Holmgrens. Men de får bärga sig ytterligare någon vecka – det tar ett antal dagar innan köttet från de första skjutna älgarna i norra Sverige kan börja säljas i butik.

– Jag tror att det är fler som fått upp ögonen för viltkött. Det är fler som väljer eko och till exempel älg är ett substitut som många ser som ett fritt djur. Det känns mer moraliskt rätt för vissa, säger Oskar Falck, till TT.

Innerfiléer och ryggpartier går åt först. Men även de delar av älgen som kräver mer av kocken, som framdelsköttet, har numera stor åtgång.

4000 ton till butik

Av de 20 000 ton viltkött som jakten ger i Sverige varje år behåller jägarna 16 000 ton själva.

– Vi vill gärna sprida det till fler. Det är ett sätt att öka både intresset och acceptansen för jakten, att vi delar med oss av viltköttet, säger Christina Nilson-Dag, Svenska Jägareförbundets informationsansvarige till TT.

Hon tror att många jägare tycker att det är för krångligt att sälja. Många i norra Sverige har långt till närmaste vilthanteringsanläggning och om köttet ska säljas i butiker och på restauranger är det viktigt med jämn och hög kvalité, vilket kräver optimal hantering av djuret efter att det fällts.

Startar utbildning

Jägareförbundet satsar därför på utbildning och informationsinsatser till jägarna. Samtidigt blir vilthanteringsanläggningarna fler, vilket underlättar för jägare som vill sälja.