Stora Enso och Mellanskog sa i somras upp transportkontrakt på uppemot fem miljoner kubikmeter rundvirke norr om Mälaren. Åkerierna fick vässa sina argument, plocka fram kalkylatorerna och slåss med siffror för att behålla sina kontrakt eller få nya.
När stridsdammet nu lagt sig är det Dalafrakt i Leksand som blev den stora vinnaren. Volymen körningar åt Stora Enso fördubblas till cirka 1,5 miljoner kubik och nu måste nya åkerier anlitas.– Vi rekryterar just nu 30 till 35 stycken i basvolym. Under högsäsongen under vintern får vi ta in ännu mer kapacitet, dels nyrekrytering och dels bygga på våra befintliga åkerier, säger Mats Aspemo, vd på DalafraktStora Ensos upphandling gäller i stort sett hela Dalarna. Den stora förloraren är Skogsåkarna i Mellansverige, SÅ, som förlorar 50-60 procent av sina transporter.Kommer ni att ta över åkerier från Skogsåkarna?– I en del fall kan det nog bli så. Och då kommer de att få en annan typ av transportledning än de haft tidigare, säger Aspemo på Dalafrakt.Det är ingen hemlighet att skogsbolagen varit missnöjda med logistikplaneringen i Dalarna.– Branschen har varit för passiv och väntat på vad kunden sagt att åkerierna ska göra. Och vi har inte fått möjlighet att använda vår kompetensbank till att utveckla bättre processer, säger Aspemo och berättar att Dalafrakt kommer att få större tillgång till Stora Ensos underlag från avläggen.– Vi ska få tillräckligt god information så att vi kan utföra uppdraget på ett bra sätt.SÅ får dock fortsätta att köra för Mellanskog i Dalarna och Gästrikland, ett kontrakt som gäller två år, sysselsätter ett 80-talbilar och gäller 1,2 miljoner kubikmeter. Den ordern är värd 80 miljoner kronor.Stora vinnaren i gigantiska upphandlingen
Dalafrakt blev den stora vinnaren i upphandlingen om fem miljoner kubikmeter rundvirke i Mellansverige.