facebooktwittermail d

Stjärnkrogen serverar mer svenskt kött

Restaurang AG i Stockholm börjar servera mer svenskt kött, när nu HK Scan blir ny huvudleverantör.

Restaurangen serverar i dagsläget svenskt kött men också kött från andra länder, vilket kommer att fortgå. 

– Vår egen linje vill vi ska vara svenskt, och det får vi nu möjlighet till, säger han.

Problemet har tidigare varit att det svenska urvalet varit alldeles för litet, speciellt på vintern och i början av sommaren.

– Vi har inte haft något annat val än att köpa import. Men vi har hela tiden vetat om att köttet finns här, det är bara det att Scan inte har sorterat det tidigare, säger han till ATL.nu.

Fett är smakbärare

Han säger att inköparna tänker annorlunda nu och att Restaurang AG, som haft sikte på betydligt äldre djur, nu kan få det kött de har efterfrågat.

– En gammal mjölkko med mycket insprängt fett är inget som varit eftersökt tidigare. Men det är vad vi verkligen är intresserade av och det vi letar efter, säger han.

Han tillägger:

– Fett är en otrolig smakbärare, speciellt om man ska hängmöra köttet.

Jan Forssell, ordförande för Sveriges nötköttsproducenter, är också nöjd över avtalet.

– Det visar att vi har bra kött i det här landet när en av de mest välrenommerade restaurangerna vill satsa på svenskt kött, säger Jan Forssell.

Hungriga konsumenter

Han tror att avtalet kommer att ge spinoff-effekter inom restaurangnäringen.

– Majoriteten av restaurangerna serverar tyvärr inte svenskt kött, men vi tror att detta kommer att få andra restauranger att också välja det, säger han.

I detaljhandeln ser bilden helt annorlunda ut - där är andelen färskt svenskt kött som säljs 80 – 85 procent, förklarar Jan Forssell.

– Många konsumenter efterfrågar svenskt kött, vilket nu också har ökat alltmer på restaurangerna. I dag är även restaurangbesökare mycket mer medvetna och man frågar var köttet kommer ifrån. Det gjordes inte för fem år sedan, säger han.

Varför är det så stor andel import på restaurangerna?

– Jag tror att slakterierna har varit dåliga på att erbjuda den inriktning, den kvalitet och det sortiment som efterfrågas på restaurangerna. 

 Det nya samarbetet ska framöver även involvera Sveriges nötköttsproducenter med fokus på val av djurarter, ålder och kön, men också se till uppfödningen.

– Konsumenterna vet att vi har tryggt och säkert kött i Sverige. Vi har låg antibiotikaanvändning vilket visar på att vi har friska djur och en bra djuromsorg. Det kan vi spinna vidare på och utveckla, säger han.

Vad betyder avtalet för köttproducenterna?

– På sikt kommer det att betyda att de får bättre betalt för köttet. Restaurangbranschen är en stor marknad vi kan jobba på.