facebooktwittermail

Snökaos stod Korsnäs dyrt

Snökaoset förra vintern stod skogs- och papperskoncernen Korsnäs dyrt. De direkta kostnaderna uppgick till fem miljoner kronor - men de är inte säkert att det räcker.

- Vi kan inte mäta konsekvenserna av brutna kundlöften. Det är där den stora och allvarligaste skadan sker, säger Johan Fahlroth, logistikansvarig vid Korsnäs, till Gefle Dagblad.

Fick lägga om


På längre sikt är det dock inte snön som är det stora bekymret, påpekar han.Kapacitetsbristen i järnvägsnätet kan få stora konsekvenser för Korsnäs som levererar mer än hälften av sina produkter på järnväg.

- Utan ordentliga satsningar på underhåll och ökad spårkapacitet kommer situationen på sikt att bli ohållbar, säger Johan Fahlroth till tidningen.

För två år sedan beslutade företaget att lägga över allt mer av sina transporter på järnväg. Dels för miljön, dels för att det ansågs ekonomiskt fördelaktigt.

Men vintern 2009-2010 kom emellan och Korsnäs tvingades jaga alla tillgängliga resurser för att lägga över transporterna från järnväg till lastbil. Även den här vintern har Korsnäs tvingats lägga om till biltransporter.
- Vi kommer att fortsätta med järnväg men det är inte säkert att vi kommer att ha samma fördelning som i dag. Det värsta vore om vi av pålitlighetsskäl tvingas lägga ännu mer på lastbil, säger Johan Fahlroth.

Satsar på fliståg


Ett företag som inte låter sig avskräckas av snön är Stora Enso, som satsar på fliståg från värmländska Torsby till fabriken på Skoghall.

- Ett tåg ersätter 26 lastbilar mellan Torsby och Karlstad, säger Lars Emanuelsson, transportledare Stora Enso till Sveriges Radio P4 Värmland.

Stora Ensos Skoghallsfabrik slukade förra året 60 000 ton med träflis, vilket motsvarar närmare 5000 lastbilar. Slår försöken väl ut kan planerna bli verklighet till hösten.ATL.nu