facebooktwittermail

Snålare och starkare Cat

Caterpillars har uppdaterat sin 22-tonsgrävare 325. Lyftkapaciteten har ökat och bränsleförbrukningen sjunkit.

FOTO: CATERPILLAR

Nya Cat 325 är här

Caterpillars nya version av Cat 325 har fått en steg IV-motor med upp till 22 procents lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren. Den maximala lyftkapaciteten är nu 12 650 kilo, 8 procent högre än föregångaren. Det finns två versioner att välja på, med eller utan schaktblad. Modellen utan har i stället en större motvikt. Jämfört med den tidigare versionen av 325F har bomfästet flyttats bakåt vilket ger en kompaktare maskin.

– När du jobbar i trånga utrymmen är det inte bara bakdelen som du vill ska vara slimmad, det är även lika viktigt framåt. Nya Cat 325 är kompakt runt om och inte bara längst bak. Det underlättar arbetet avsevärt när det är tight, säger Anders Forsberg, Zeppelins produktchef för mellanstora bandgrävmaskiner i ett pressmeddelande.

FOTO: ENGCON

Engcon nobbar fästesstandard

Nyligen introducerade Rototilt och Steelwrist ett förslag till gemensam branschstandard för helautomatiska snabbfästen för grävmaskiner. Nu har branschjätten bestämt sig för att inte haka på. Det skulle vara att ta ett steg bakåt i utvecklingen menar Engcons kommunikationsansvarige Sten Strömgren.

– Vi anser att vår lösning är mer driftsäker, billigare och mer servicevänlig. Vi föredrar att jobba vidare med den. Det finns fördelar med standarder, men det finns också fördelar med olika lösningar. Det driver utvecklingen och ger kunderna både ökad valfrihet och tillgång till fler produkter. Då kan kunden välja den smartaste, säger han till Entreprenad Direkt.

FOTO: MOSTPHOTOS

Automatisk virkesmätning allt närmare

Varje år mäts över 80 miljoner kubikmeter virke i Sveriges sågverk och massabruk. En stor del av den volymen mäts av system från företaget Cind som nu fått ett nytt system certifierat av Biometria. TimSpect mäter diameterfördelning och m3fub på samtliga travar när virkesbilen passerar genom systemet i en hastighet upp till 10 km/h och är integrerat med Biometrias fjärrmätningscentral. Modellen har tränats med tusentals bilder och mätdata så att det nu enligt leverantören kan garantera en god noggrannhet för flertalet sortiment och träslag. Cinds ledningen skriver också i ett pressmeddelande att det här är bara början, runt hörnet finns fler smarta funktioner som kommer att förenkla och effektivisera svensk skogsindustri än mer.

FOTO: MAN

MAN TGX blev Truck of the year

MAN:s nya lastbilsserie TGX har utsetts till Truck of the year av gräddan av Europas lastbilstidningar.

– Nya MAN TGX representerar ett stort steg framåt när det gäller förarkomfort, bränsleeffektivitet, anslutningsmöjligheter och gränssnitt mellan människa och fordon. Det är en framtidsinriktad lastbil som tillgodoser transportbehovet i dag och i morgon, säger Gianenrico Griffini, ordförande för Truck of the Year-juryn i ett pressmeddelande.

Bland annat hade juryn fastnat för lastbilarnas körkomfort, arbets- och levnadsförhållanden, säkerhet, bränsleeffektivitet, innovativa nättjänster och en förarplats med ny kontroll- och displayfilosofi.

FOTO: VOLVO

Så kan framtidens Volvogrävare se ut

Volvo har visat ett koncept till framtidens hjulgrävare. Ett nytt grepp är en stor videoskärm i bakvikten som kan:

• Visa i realtid vad som finns framför fordonet när det körs på väg.

• Via en textfunktion varna till exempel personer på en arbetsplats om föraren tänker svänga eller backa.

• Via en livestream göra det möjligt för föraren att få ögonkontakt med personer bakom maskinen för att minimera missförstånd och öka säkerheten.

FOTO: MOSTPHOTOS

Ny transportavtal klart

Sveriges transportanslutna chaufförer har fått ett nytt avtal. Det gäller från första november i år till sista mars 2023 och ska ge löneökningar på 5,4 procent. Enligt tidningen Transportarbetaren gäller begynnelselön för de med 0 till 2 år i yrket, nästa klass, 2 till 4 år, får en höjning på 705 kronor. För chaufförer med mellan 4 och 6 år i yrket blir höjningen 818 kronor och de med över 6 år i yrket får 850 kronor mer i månaden. Tidigare var 4 år samma sak som slutlön för chaufförerna, i och med den nya löneklassen når man slutlön efter 6 år i stället.