facebooktwittermail

Smakord ska locka kunder

Att King Edward smakar nötter ska bli lika självklart som att vissa viner smakar ekfat. Än så länge har en livsmedelskedja nappat på orden som beskriver hur knölen smakar.

- Det är något som kan höja statusen för potatisen men smakorden måste spridas till fler, säger Kari Pettersson, Svensk Potatis.

ATL skrev förra året om docent Åsa Öström som tillsammans med elever vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan gett 15 vinterpotatissorter och tre färskpotatissorter smakord det vill säga sensoriska beskrivningar av smak, doft och konsistens.

- De finns nu på potatispåsar ute i butik. Detta var ett delprojekt i en större studie, säger hon.

Även äpple och tomat


Åsa Öström förklarar att högskolan arbetat på ett liknande sätt med äpple, tomater, paprika och småbladssallad.
- Vi tog orden ett steg längre och gav oss ut i butiken för att observera om konsumenterna valde annorlunda om de fick en lång eller kort beskrivning av äpplen och vi kom fram till att det påverkade, säger hon.

Ska spridas till fler


Kari Petterson förklarar att smakorden finns på enkilosförpackningar hos en livsmedelskedja och att Svensk potatis jobbar för att de ska spridas till fler.

- Vi har sökt pengar från Jordbruksverket för att kunna utbilda 16 Smak-tjänstemän i att bedöma vad potatis smakar, i dag bedömer de enbart potatisens utseende, säger hon.

Angeläget


Än så länge tror Kari Petterson att smakorden inte påverkat konsumenter i någon större utsträckning.

- Det är inte heller många odlare som tagit dem till sig men det är angeläget att de inser att det är viktigt. Vi har däremot märkt ett intresse från sortföreträdarna, säger hon och fortsätter:
- Det är viktigt att vi får ihop en stomme och kommer ut i varenda frukt- och gröntavdelning med dessa ord, säger hon. Maria Engström