Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 27 februari

    Bättre arbetsmiljö med VR-teknik

    VR-glasögon, automatisk lastsäkring och z-kran. Scanian som rullar på skogsbilvägarna i Karlstadstrakten är en av 15 i världen som är utrustad med VR-teknik. Bakom ratten sitter 21–åriga Sofie Tjus Ekström.

     Sofie Tjus Ekström rattar en av två timmerbilar med VR-teknik som finns i Sverige.
    Bild 1/4 Sofie Tjus Ekström rattar en av två timmerbilar med VR-teknik som finns i Sverige. FOTO: Marie Nälsén
     I stället för att sitta i kranhytt sitter Sofie Tjus Ekström i passagerarsätet när hon lastar.
    Bild 2/4 I stället för att sitta i kranhytt sitter Sofie Tjus Ekström i passagerarsätet när hon lastar. FOTO: Mari Nälsén
     Z-kranen bak på bilen fälls ihop under färd.
    Bild 3/4 Z-kranen bak på bilen fälls ihop under färd. FOTO: Mari Nälsén
     Kamerahuset består av fyra kameror som ger bra överblick. Hittills har Sofie bara behövt putsa linsen två gånger.
    Bild 4/4 Kamerahuset består av fyra kameror som ger bra överblick. Hittills har Sofie bara behövt putsa linsen två gånger. FOTO: Mari Nälsén

    Det är 13 minusgrader ute men i hytten är det varmt och skönt. Sofie Tjus Ekström behöver varken ta på sig skor eller jacka för att klättra upp i en hytt på släpet när hon ska lasta vältan vid vägkanten på sin timmerbil. Hon byter bara stol, sätter på sig VR-glasögonen och greppar spakarna.

    Stödbenen fälls ned och Sofie ser vad som sker i sina glasögon med hjälp av två kameror på skärmarna. Sedan fäller hon ut z-kranen som under färd ligger hopvikt bak på bilen, i stället för som traditionellt över lasset. Slutligen hissas kamerorna upp och lastningen kan börja.

    Får ofta ta emot studiebesök

    Sofie Tjus Ekström började med att köra lastväxlarbil men gick över till timmerbil i oktober 2017.

    – Det innebär att jag inte har kört “vanlig” timmerbil tidigare vilket nog kan vara en fördel, säger hon och berättar om kollegan som inte bara fick byta system från fyrspakssystem till två utan även hade problem med avståndsbedömningen i början.

    I dag finns fyra timmerbilar utrustade med VR-teknik i Sverige varav två rullar i kommersiell trafik. Det gör att Sofie Tjus Ekström och hennes kollega Mattias Johansson som kör skift på bilen får ta emot studiebesök relativt ofta.

    – Nyfikenheten och intresset är stort men inte alla är beredda på att satsa på tekniken riktigt ännu, säger Sofie Tjus Ekström.

    Inte alla är redo att satsa på tekniken

    Ett av argumenten hon möter är att systemet, som för övrigt heter Hivision, inte skulle fungera vid regn eller snö men hon har hittills inte haft några problem.

    – Man konstaterar att det snöar eller regnar, det är allt.

    Förutom VR-tekniken är bilen också utrustad med Com90-balkar som gör att även lastsäkringen sker från hytten. Bankar fälls ned över lasten och krokar i varandra. Chauffören behöver alltså aldrig gå ur bilen.

    – Den enda gången jag måste ut är vid industrierna när jag ska peka åt truckföraren, säger Sofie.

    Sparar tid vid lastning

    Tack vare den automatiska lastsäkringen sparar man i snitt 20 minuter vid avlastning. Vid lastningen är det i stort sett ingen tidsbesparing. Men den stora vinsten är ändå arbetsmiljön för chaufförerna som inte behöver klättra ut och in och riskera att halka och skada sig.

    – Det är svårt att locka ung arbetskraft till branschen och jag tror att teknik är ett sätt att göra det på, säger Sofie Tjus Ekström.

    LÄS OCKSÅ: VR-simulator ska visa gräsmaskinister vägenLÄS OCKSÅ: ATL TV: Här lastar han timmer -med VR-glasögonen påLÄS OCKSÅ: Första åkaren som lastar med VRLÄS OCKSÅ: Statsministern: Norrbotniabanan kan påbörjas i år

    Scania R730LB6x4HNB

    Hjulbas: 4500 mm

    Motor: 730 Hk Euro6

    Växellåda: GRS0925R

    Utväxling: 3,42

    Retarder: 4100D

    Kraftuttag: 653P

    Hydraulpump: Parker VP 130

    Påbyggd hos; Op Höglunds

    Levererad av: Lecab lastbilar

    Ägs av: Åkeri AB Kjell och Aste Larsson

    Körs av: Mattias Johansson och Sofie Tjus Ekström

    Vagnen

    AM-trailer 5 axlar

    Kran: Loglift 125 z High Vision

    2-spaksystem med VR-glasögon

    Läs mer om

    Till toppen