Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 13 juli

    Vinstlyft för Essity

    Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett vinstlyft på 17 procent till 3 352 miljoner före skatt för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 2 873 miljoner kronor under motsvarande kvartal ett år tidigare.

     Hamstring av bland annat blöjor och mjukpapper under årets första kvartal påverkade Essitys försäljning negativt under andra kvartalet.
    Hamstring av bland annat blöjor och mjukpapper under årets första kvartal påverkade Essitys försäljning negativt under andra kvartalet. FOTO: Shutterstock/TT

    – Jag är lättad, organisationen har hanterat stora svängningar på ett bra sett. Den organiska försäljningen backade rejält, främst på grund av affärsområdet Professional Hygiene, men resultat och marginaler var bra, säger vd Magnus Groth till Nyhetsbyrån Direkt.

    Försäljningen föll med 11 procent till 28 407 miljoner kronor, ned från 32 068 miljoner.

    ”Försäljningen har påverkats negativt av covid-19-pandemin och relaterade nedstängningar samt lagerjusteringar efter hamstringen bland konsumenter och distributörer under mars 2020”, skriver Essity i rapporten.

    Av bolagets tre affärsområden klarade sig Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, bäst jämfört med förväntningarna. Organiskt steg försäljningen med 4,3 procent, 1 procentenhet mer än väntat. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 49 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 12,4 procent.

    Väntad vändning

    Affärsområdet Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare hade ett starkt första kvartal då distributörer byggde upp lager inför pandemin. Under det andra kvartalet kom dock den vändning nedåt som bolaget varnat för. Organiskt sjönk försäljningen med 30,7 procent, något mer än i snitt väntade -27,4 procent.

    Essitys justerade ebita-resultat blev 3 782 miljoner kronor i andra kvartalet. Det var i nivå med det resultat på 3 763 miljoner som väntades, enligt genomsnittet i Infronts prognossammanställning. Nettoomsättningen låg på 28 407 miljoner kronor, lägre än förväntade 29 764 miljoner kronor.

    – Det kommer att ta ett par kvartal innan den kommer tillbaka, i takt med att skolor, flygplatser och restauranger världen över kommer i gång igen, konstaterar vd Magnus Groth och spår en negativ utveckling även i det tredje kvartalet.

    Lägre massapriser gav bättre marginal

    Den justerade ebita-marginalen på 13,3 procent var dock högre än väntade 12,6 procent och bruttomarginalen om 32,2 procent innebar en ökning från 29 procent för ett år sedan. Bruttomarginalen påverkades positivt av bättre mix, lägre råvaru- och energikostnader samt kostnadsbesparingar. Lägre råvaru- och energikostnader ökade bruttomarginalen med 5,1 procentenheter, uppger Essity och hänvisar framför allt till de lägre massapriserna.

    Essity siktar sedan tidigare på att sänka kostnaderna med mellan 500 miljoner och en miljard kronor under 2020. I det första halvåret sänktes kostnaderna med 387 miljoner och bolaget har därmed kommit ”en bra bit på vägen”, trots covidpandemin.

    Vad gäller kostnaderna för pappersmassa väntar bolaget ”något” högre kostnader sekventiellt, men i det tredje kvartalet bedöms råvarukostnaderna fortfarande vara lägre för Consumer Tissue och Personal Care än för samma kvartal i fjol.

    Onlineförsäljningen ökar

    Essity har tagit marknadsandelar av mindre och regionala aktörer på flera ställen i världen. Till lönsamhetsframgångarna bidrar också att dotterbolaget och mjukpapperstillverkaren Vinda i Kina kommit tillbaka starkt efter det första kvartalet.

    – Det handlar om en förbättrad produktmix, fokus på premiumprodukter och att online står snart för 40 procent av Vindas försäljning, vilket gynnar starka varumärken, säger Magnus Groth.

    Enligt rapporten har onlineförsäljning ökat med cirka 3,5 procentenheter som andel av nettoomsättningen och uppgick till cirka 14 procent. Trenden mot en ökande andel försäljning online väntas fortsätta, med skjuts av covid-19.

    – I Latinamerika har vi sett en kraftig tillväxt från låga nivåer, i Kina ökar fortfarande det digitalt och på mogna marknader har vi sett bolag som Amazon växa, även med våra kategorier, under pandemin, säger Magnus Groth.

    Relaterade artiklar

    Till toppen