Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 9 juni 2017

    "Vi ska ändra ett helt skogsbruk"

    JUDDHULT.

    För skogsentreprenören Morgan Vidigsson i Markaryd är det självklart att använda markfuktighetskartor för att minska körskadorna i skogen. Men de löser inte alla problem, viktigast är att ha gott om tid, anser han.

     Jakob Karlsson
    Bild 1/10 Jakob Karlsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Den cirka 50 meter långa skotarvägen är ordentligt sönderkörd med halvmeterdjupa spår. – Så här ska det inte se ut. Här har vi kört när det varit för blött, säger Morgan Vidigsson. Det ser illa ut, men eftersom det är plan mark och där det inte finns någon bäck eller något dike påverkas inte vattnet av körskadan och därför är den inte så allvarlig.
    Bild 2/10 Den cirka 50 meter långa skotarvägen är ordentligt sönderkörd med halvmeterdjupa spår. – Så här ska det inte se ut. Här har vi kört när det varit för blött, säger Morgan Vidigsson. Det ser illa ut, men eftersom det är plan mark och där det inte finns någon bäck eller något dike påverkas inte vattnet av körskadan och därför är den inte så allvarlig. FOTO: Birgitta Sennerdal
    Bild 3/10 FOTO: Birgitta Sennerdal
     Den cirka 50 meter långa skotarvägen är ordentligt sönderkörd med halvmeterdjupa spår. – Så här ska det inte se ut. Här har vi kört när det varit för blött, säger Morgan Vidigsson. Det ser illa ut, men eftersom det är plan mark och där det inte finns någon bäck eller något dike påverkas inte vattnet av körskadan och därför är den inte så allvarlig.
    Bild 4/10 Den cirka 50 meter långa skotarvägen är ordentligt sönderkörd med halvmeterdjupa spår. – Så här ska det inte se ut. Här har vi kört när det varit för blött, säger Morgan Vidigsson. Det ser illa ut, men eftersom det är plan mark och där det inte finns någon bäck eller något dike påverkas inte vattnet av körskadan och därför är den inte så allvarlig. FOTO: Birgitta Sennerdal
     Morgan Vidigsson
    Bild 5/10 Morgan Vidigsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Morgan Vidigsson
    Bild 6/10 Morgan Vidigsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Jakob Karlsson och Morgan Vidigsson
    Bild 7/10 Jakob Karlsson och Morgan Vidigsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Morgan Vidigsson
    Bild 8/10 Morgan Vidigsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Morgan Vidigsson
    Bild 9/10 Morgan Vidigsson FOTO: Birgitta Sennerdal
     Det är viktigt att risa basvägarna, men viktigast är att de dras där det är torrt och bra bärighet.
    Bild 10/10 Det är viktigt att risa basvägarna, men viktigast är att de dras där det är torrt och bra bärighet. FOTO: Birgitta Sennerdal

    Det är en torr och solig dag när ATL träffar skogsentreprenören Morgan Vidigsson i skogarna utanför Strömsnäsbruk i sydvästra Småland. Han driver Vidigsson skogsavverkning AB och kör sedan många år åt Sydved. Samarbetssättet är smått unikt.

    – Vi är överens om att man ska göra det man är bra på. Inköparen ska fokusera på att köpa och hålla med en bra objektbank och jag sköter planeringen, mot ersättning. Vi går in med olika ögon i skogen och då är det bra om vi entreprenörer får sköta planeringen, säger han.

    Till sin hjälp har han markfuktighetskartor.

    Han visar upp en vanlig karta över området, och en markfuktighetskarta. På den senare är det mycket mer blått än på den vanliga kartan. När vi sedan går ut i området är det ännu blötare i verkligheten än på markfuktighetskartan, trots att det inte regnat på länge i området. Kartan berättar uppenbarligen inte allt. Det gäller också att ha ögon som är vana att se och bedöma marken.

    – Du ser att det sluttar svagt hela vägen här, och då blir det blött där på mitten, säger han och pekar.

    Morgan Vidigsson tycker markfuktighetskartorna är bra, men lika viktigt är att vara ute i skogen och titta och planera. Baserat på kartorna och på vad han ser i verkligheten snitslar och ritar han sedan ut körvägarna i planeringsdatorn som sedan delas ut till respektive skördare.

    Det allra viktigaste för att undvika körskador är dock att ha bra framförhållning och en stor objektsbank.

    – Ska det bli bättre måste vi ha tid. Ofta är markägarna ivriga att få avverkningen gjord, men vi ska inte göra akutjobb.

    Skördarföraren Jakob Karlsson går sista året på Ryssbygymnasiet och gör praktik hos Vidigsson skogsavverkning. Till hösten blir han anställd i företaget. Trots att hans utbildning är så färsk, tycker han inte att fått lära sig särskilt mycket om hur och varför han ska undvika körskador.

    Morgan Vidigsson är medveten om det, men anställer ändå gärna unga maskinförare, för de kan lättare formas till att ha rätt inställning i jobbet – och det gäller att ha bra attityd om markskadorna ska minskas.

    – Vi ska ändra ett helt skogsbruk, påpekar han.

    Med tunga maskiner och ett allt varmare klimat är det dock omöjligt att helt undvika markskador. Men de allvarligaste, då vatten påverkas, kan och måste försvinna, anser Morgan Vidigsson.

    LÄS MER: ”Ser en helt annan attityd i dag”LÄS MER: Södras markskoningsgaranti ej valbarLÄS MER: Ponsse testar gummibandsutrustad skotare

    Morgans tips för att minska markskadorna:

    Använd markfuktighetskartor

    Ha bra framförhållning så det inte blir akuta körningar

    Låt entreprenören sköta planeringen – och få betalt för arbetet

    Risa basvägar ordentligt

    Utbilda markägare om vatten

    Relaterade artiklar

    Till toppen