Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 31 maj 2018

    Få vägar klarar de tyngre lastbilarna

    Från och med den första juli höjs maxvikten för lastbilar med tio ton, tanken är att det bland annat ska hjälpa timmerbilar att ta större laster. Men nu flaggar Trafikverket att få vägar klarar den ökade vikten.

     Endast 17 procent av den totala väglängden i 13 län klarar den nya maxvikten.
    Endast 17 procent av den totala väglängden i 13 län klarar den nya maxvikten. FOTO: Rolf Segerstedt

    Maxvikten på lastbilar höjs den första juli från 64 till 74 ton. Den nya viktklassen heter BK4 och bakgrunden är ett regeringsbeslut med syfte att minska miljöpåverkan eftersom mer last kan läggas på färre fordon. Men enligt Trafikverkets mätningar klarar få vägar i skogstäta områden den nya vikten, rapporterar SVT Gävleborg.

    Trafikverket har gjort mätningar av den totala väglängden i 13 län och endast 17 procent av dem klarar den nya maxvikten.

    Broar som oftast inte klarar vikten

    Vissa kommuner har det värre än andra. I Ljusdals kommun i Gävleborgs län kommer inte en enda väg att tillåtas för 74 ton. Det är oftast broar som inte klarar av den tunga vikten och då underkänns hela vägsträckor.

    – Vi är väldigt medvetna om att det finns stora behov i vissa delar av landet, det finns mycket industri som skulle ha nytta av de här transporterna men tyvärr, infrastrukturen klarar inte av belastningen, säger Kenneth Natanaelsson, utredare på Trafikverket till SVT Gävleborg.

    Vill rusta upp

    Trafikverket har i sitt förslag till kommande nationell infrastrukturplan avsatt 10 miljarder för att rusta vägarna för den nya viktklassen.

    – Till 2029 så har vi bedömt att vi ska kunna upplåta 70 till 80 procent av de viktigaste vägarna för tung trafik, säger Kenneth Natanaelsson till SVT.

    Men Skogsbrukarnas forskningsinstitut som har undersökt och sett fördelarna med dem nya 74-ton lastbilarna menar att det presenterade vägnätet är ett bekymmer.

    – Intresset i branschen är ganska stort men väldigt avvaktande, de vägnät som har aviserats i nuläget är för lite. Det är vissa långa stråk som kan vara lönsamma för vissa få entreprenörer men överlag och även i skogen så är det för små vägnät, säger Henrik von Hofsten på Skogforsk till SVT.

    LÄS OCKSÅ: Bättre arbetsmiljö med VR-teknikLÄS OCKSÅ: Därför väljer Volvo gaslastbil

    Relaterade artiklar

    Till toppen