Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 10 februari

    Utbyggnaden av vägnätet fortsätter gå långsamt

    Skogsbranschen kräver snabbare utbyggnad av BK 4-vägnätet. Men tvärtom kommer det sannolikt att gå långsammare framöver.

    Branschen kräver att 100 procent av det statliga BK 1-vägnätet uppgraderas till BK 4 senast 2025 och att Trafikverket får de miljarder som behövs för jobbet.

    – BK 4 är den viktigaste transportpolitiska frågan för oss, säger Karolina Boholm på Skogsindustrierna.

     Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna.
    Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna. FOTO: Skogsindustrierna

    Men några 100 procent till 2025 kommer det inte att bli. Enligt Trafikverkets plan kommer man att ha uppgraderat 40 procent av vägnätet 2025. Alltså mindre än vad som behövs för att 74-tonnarna ska göra nytta.

    Blir svårare framöver

    Och i stället för att takten ökas kommer den troligen att minska. Detta eftersom det blir allt mer komplicerat att klassa upp vägarna.

    – Vi har tagit de enkla sträckorna där vi inte behöver göra förstärkningar. Det kommer att bli svårare och svårare i och med att vi behöver utföra fler och fler åtgärder för att kunna öppna upp, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.

     Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.
    Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket. FOTO: Trafikverket

    Få vägar i väst

    Ett sorgebarn är Västsverige. I Halland och Västra Götaland finns nästan inte en enda mil BK 4. En uppgradering är efterlängtad av exempelvis Södra, som skulle spara in 10 000 av de 65 000 timmerbilar per år som kör till bruket och sågen i Värö.

    – Vi har inte fått några signaler från Trafikverket om att det här kommer att lösa sig de närmsta åren. Där finns mer att önska helt klart, säger Joel Persson, transportutvecklare på Södra.

     Joel Persson, transportutvecklare på Södra.
    Joel Persson, transportutvecklare på Södra.

    Krångligare

    Södra är angeläget om att både minska på klimatutsläppen och öka effektiviteten. Och Joel Persson är kritisk till att Trafikverket inte prioriterar att åtgärda de viktigaste broarna och genast öppnar det vägnät som redan bär 74-tonslastbilar. I Västsverige precis som i Småland och senast i Skåne.

    – Det finns många vägar som håller redan i dag, dem måste vi öppna nu.

    Enligt Trafikverket är det många svårigheter i Västsverige, framför allt att utreda bärig­heten på alla broar. Dessutom finns det en skredrisk med lerjordarna.

    – Det är krångligare med infrastrukturen i vissa områden där faktiskt. Men vi har påbörjat ett arbete för att intensifiera arbetet med förhoppning om att kunna öppna upp fler vägar, säger Kenneth Natanaelsson.

    LÄS MER: Olönsamt med 74 ton – vägnätet för litetLÄS MER: Nytt förslag vill minska lastbilarnas maxvikt

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen