Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 20 november

    Bättre flöden ska stärka lönsamheten

    Stockaryd.

    Med hjälp av sågtimmer och längre spår hoppas tågterminalen i Stockaryd få en mer stabil lönsamhet.

    – Vi skulle kunna dubbla beläggningen utan att förta oss, säger Dan Jönsson, verksamhetschef.

    Timmerbilen krypkör genom nya fotomätningen vid infarten till Stockarydsterminalen. Bilderna på stuvarna skickas till en virkesmätare i Varberg för bedömning.

    – Skogsägaren sparar pengar här och det är rejäla besparingar, det gör nästan 5 kronor kubikmetern, säger Dan Jönsson.

    Tågterminalen i Stockaryd kom till efter stormen Gudrun. Området är på drygt 6 hektar och har två drygt 500 meter långa spår som är ihopkopplade med södra stambanan. Stora Enso har ett spår och Stockaryds-terminalen AB det andra.

     På Stockarydsterminalen lastas tre tåg i veckan som går till Södra.
    På Stockarydsterminalen lastas tre tåg i veckan som går till Södra. FOTO: Torbjörn Esping

    På Stora Ensos sida lastas ett tåg i veckan med bränsleflis som körs upp till Värtaverket i Stockholm. På andra sidan spåret ligger imponerande travar med björkmassaved. Ett tåg i veckan går i väg med massaved.

    Stänger inte in något

    På Stockarydsterminalens spår står 17 gula vagnar med utrymme för 68 stuvar. Timmerbilen kör från vågen och inmätningen fram till en tom vagn, där den stora lastmaskinen kniper åt sig halva traven och lägger ned pinnarna mellan de tre bankarna på vagnen.

    Smala, korta bitar har en tendens att sticka ut och det blir ett litet plockepinn att få massaveden snyggt lastad.

    De bärande lastmaskinerna hyrs av Stora Ensos operatör och numera är det alltså samma maskiner som kan hjälpas åt på hela terminalen.

    Tidigare använde Stockarydsterminalen materialhanterare och veden var placerad längs med spåret. Nu är travarna vinkelrätt mot spåret i stället.

    – Det blir bättre kvalitet, vi har lättare att få omsättning på vårt lager, vi stänger inte in något som vi allt som oftast gjorde förr, säger Dan Jönsson.

     Dan Jönsson, verksamhetschef på Stockarydsterminalen. I bakgrunden lastas ett tåg till Värö med barrmassaved.
    Dan Jönsson, verksamhetschef på Stockarydsterminalen. I bakgrunden lastas ett tåg till Värö med barrmassaved. FOTO: Torbjörn Esping

    Lastar i fem timmar

    Tåget, som rymmer 1 100 kubikmeter, lastas på fem timmar och skickas sedan till Södras bruk i Värö.

    Egentligen ska det gå fem tåg i veckan men för tillfället har två tåg ställts in. Vilket gör att terminalen är mindre lönsam med tre tåg till Södra, ett tåg från Sveaskog till SCA i Timrå och under vintern ett torvtåg från Neova till Örebro.

    – Vi skulle kunna dubbla beläggningen utan att förta oss med den utrustning och den personal vi har, säger Dan Jönsson.

    Lönsamheten följer skogsindustrikonjunkturen och går upp och ned. 2019 och 2018 var den hög, 2017 så låg att man var på väg att stänga.

    För att öka beläggningen försöker Dan Jönsson utveckla affären med sågtimmer. För en tid sedan kom det ett tåg lastat med klentimmer.

    – Sågtimmer in och massaved ut, förhoppningsvis på ett och samma tåg. Vi försöker lära oss så att vi kan vara spindeln i nätet.

     På Stockarydsterminalen i Sävsjö lastas ett tåg till Värö på några få timmar.
    På Stockarydsterminalen i Sävsjö lastas ett tåg till Värö på några få timmar. FOTO: Torbjörn Esping

    Relaterade artiklar

    Till toppen